Wie rijdt waar komend seizoen in de MotoGP klasse, wie praat met wie over de nog in te vullen zitjes, welke politieke spelletjes worden er gespeeld. In onderstaand artikel een opsomming van de laatste nieuwtjes, de huidige geruchten en soms vreemde roddels die het afgelopen weekend in Brno de ronde deden. In deel 2 LCR Honda, Drive M7 Aspar, Ioda Racing en Cardion AB Racing.
Het afgelopen weekend was het goed opletten als journalist in het paddock van het circuit van Brno tijdens de bwin Grand Prix Ceske republiky. Veel verantwoordelijke mensen van de teams en fabrikanten, bekende coureurs uit diverse kampioenschappen en managers waren aanwezig en vele besprekingen werden er belegd om de nog niet ingevulde puzzelstukjes voor het komende seizoen te bespreken. <br /> <br /> Welke puzzelstukjes zijn er inmiddels opgelost en welke namen worden er genoemd bij de nog niet ingevulde plaatsen, een opsomming:<br /> <ul> <li>Repsol Honda: Dani Pedrosa en Marc Marquez</li> <li>Movistar Yamaha: Jorge Lorenzo en Valentino Rossi </li> <li>Ducati Team: Andrea Dovizioso en Andrea Iannone </li> <li>Monster Yamaha Tech3: Bradley Smith en Pol Espargaró </li> <li>LCR Honda: Cal Crutchlow – eventuele tweede plaats vacant </li> <li>NGM Forward Racing: Stefan Bradl – vacant </li> <li>Go&Fun Gresini Honda: Scott Redding – vacant </li> <li>Drive M7 Aspar: vacant – vacant </li> <li>Pramac Racing: vacant – vacant </li> <li>Octo Ioda Racing: vacant of vertrek uit kampioenschap </li> <li>Cardion AB Racing: vacant </li> <li>Paul Bird Motorsport: vertrekt na dit seizoen uit het kampioenschap* </li> <li>Suzuki MotoGP: vacant – vacant</li> <li>Avintia Racing: vacant – vacant</li> </ul> <br /> De startplaats van Paul Bird Motorsport zal via de IRTA aangeboden (verkocht) worden aan een nieuw in het MotoGP wereldkampioenschap te verwelkomen team. Belangrijkste gegadigde hiervoor is Aprilia dat voornemens is vanaf het komende seizoen weer met een officieel team deel te nemen aan het kampioenschap.
<p><strong>LCR Honda: </strong></p> <p>Na het vertrekt van Stefan Bradl werd al snel bekend dat Lucio Cecchinello naast een nieuwe Britse hoofdsponsor overeenstemming had weten te bereiken met Cal Crutchlow. De Brit kreeg van Ducati toestemming om zijn contract vroegtijdig te ontbinden. Crutchlow had een jaar geleden in zijn tweejarige contract op laten nemen dat hij na het eerste seizoen, bij tegenvallende prestaties, het contract voor 31 juli 2014 kon laten ontbinden voor het tweede seizoen. De datum 31 juli werd niet helemaal gehaald, en ondanks dat hij iets daarvoor tijdens het WDW event in Misano nog had aangegeven te zullen blijven besloot Ducati alsnog mee te werken en de weg vrij te maken om bij LCR Honda te kunnen tekenen. Het belang van Ducati om Crutchlow te laten gaan was echter niet eenzijdig aangezien het salaris van Crutchlow flink drukte op de begroting en men tevens een beetje in de maag zat met de positie van Andrea Iannone. De Italiaan werd dit seizoen ondergebracht bij Pramac Racing, iets dat men na de aankondiging van Crutchlow dat hij zou blijven wederom had besloten voor het seizoen 2015. Iannone had dit knarsetandend geaccepteerd maar helemaal blij met de situatie was de Italiaan niet. Inmiddels is bekend dat Iannone komend seizoen de plaats van Crutchlow in zal nemen en de nieuwe teamgenoot wordt van Andrea Dovizioso. </p> <br /> Inmiddels is ook zo goed als zeker dat LCR Honda het komende seizoen met twee Honda machines (RC231V en een Honda productieracer) deel zal nemen aan het MotoGP wereldkampioenschap. Wie deze machine gaat bemannen is echter nog niet helemaal duidelijk. De belangrijkste kandidaten hiervoor zijn vooralsnog de huidige World Superbike coureurs Eugene Laverty en Jonathan Rea en de huidige leider in de tussenstand van het Moto3 wereldkampioenschap Jack Miller. <br /> <br /> Zowel Laverty als ook Rea hebben inmiddels een aantal gesprekken gevoerd met het team maar Jack Miller houdt voorlopige nog wijselijk de kaken op elkaar. In een gesprek met de Australiër liet hij persoonlijk weten nog helemaal niks concreets te hebben voor komend seizoen, nog nergens een contract te hebben getekend, er zelf niet mee bezig is en dat hij zelf de kans groter acht om komend seizoen actief te zijn in de Moto2 klasse dan direct de overstap van de Moto3 naar de koningsklasse te maken.<br /> <br /> <p><strong> Drive M7 Aspar </strong></p> <p>Voorafgaand aan het huidige seizoen had het team van oud coureur Jorge Martinez hoge verwachtingen. Met name de combinatie van de nieuwe Honda productieracer en voormalig MotoGP wereldkampioen Nicky Hayden moest het team de nodige successen bezorgen. Helaas bleken de prestaties van de nieuwe Honda al tijdens de eerste voorjaarstesten niet te beschikken over de vooraf gehoopte pk’s en bleek men veel te kort te komen op de concurrentie. Naast een gebrek aan vermogen kreeg Hayden vervolgens ook nog eens te maken met een vervelende polsblessure uit het verleden die weer op begon te spelen. De Amerikaan besloot zich te laten opereren maar de eerste ingreep bleek niet voldoende waarna er onlangs een tweede operatie volgde en de Brit Leon Camier zijn plaats de afgelopen twee Grand Prix weekenden innam binnen het team. In Brno werd bekend dat de blessure van Hayden een stuk erger is dan men vooraf had verwacht en er waren zelfs geluiden te horen dat de Amerikaan wel eens dezelfde weg kan gaan als Ben Spies en noodgedwongen vroegtijdig moet stoppen met racen op het hoogste niveau. </p> <br /> <p> Wat betreft het komende seizoen lijkt Hiroshi Aoyama het veld te moeten ruimen, wie zijn plaats in gaat nemen is nog niet bekend maar dat Jorge Martinez het afgelopen weekend gesprekken voerde met diverse coureurs was geen geheim. Zo wordt Thom Lüthi nadrukkelijk in verband gebracht met het team en voerden Eugene Laverty en Jonathan Rea in Brno ook gesprekken met de Spaanse Drive M7 teambaas. Eerder voerde Martinez al gesprekken met Aleix Espargaró en Alvaro Bautista maar beide landgenoten lieten Martinez weten geen interesse te hebben. Aoyama zelf daarentegen zelf zegt dat hij ook nog steeds in gesprek is voor een zitje voor het komende seizoen maar dat er veel af zal hangen van een beslissing van Hayden over diens toekomst in de koningsklasse. </p> <p>De huidige vervanger van Hayden binnen het team, Leon Camier schijnt niet in aanmerking te komen voor een zitje voor het komende seizoen. In Brno liet Martinez weten dat, ondanks dat hij tevreden is over zijn huidige prestaties, Camier met zijn lengte van 1,88 meter te lang is voor de huidige Honda productieracer.</p> <br /> In de MotoGP klasse blijft het team Honda trouw en zal men voor het tweede seizoen op rij gebruik gaan maken van de Honda productieracer, in de Moto3 klasse daarentegen stapt het team over van KTM naar Mahindra. Volgens de laatste berichten zal Mahindra het komende seizoen zes Moto3 fietsen in gaan zetten, twee voor het officiële fabrieksteam, twee voor het Aspar team dat de status zal krijgen van tweede fabrieksteam en nog twee fietsen waarvan nog niet bekend is door welk team deze ingezet gaan worden.<br /> <br /> <p><strong> Ioda Racing </strong></p> <p>Omtrent dit team is het uiterst stil als het gaat om 2015. Huidig coureur Danilo Petrucci heeft nog geen enkele toezegging voor het komende seizoen en praat inmiddels met Avintia Racing. In Brno werden de geluiden echter steeds sterker dat dit weleens het laatste seizoen kon worden voor het Italiaanse team en dat men voornemens is de startplaats over te dragen aan LCR Honda dat op dit moment één startplaats heeft maar het komende seizoen zo goed als zeker een tweede machine in gaat zetten. </p> <br /> <strong> Cardion AB Racing</strong><br /> Sinds afgelopen weekend is het zo goed als zeker dat Karel Abraham er het komende seizoen ook weer bij is en kan beschikken over een Honda productieracer, een officiële bevestiging is er nog niet maar dit lijkt slechts een kwestie van tijd. Met name het verlengen van het contract tussen Dorna en het circuit van Brno waarmee de Tsjechische Grand Prix ook in 2015 weer op de kalender zal staan is hierin een belangrijke factor. De zeer vermogende Karel Abraham senior is namelijk naast de eigenaar van het Cardion AB Racing Team ook eigenaar van het circuit van Brno, en wat is er nu leuker om naast je eigen Grand Prix ook je eigen MotoGP team met je eigen zoon als coureur rond te zien rijden op een evenement dat ook het afgelopen weekend weer door ruim 240.000 motorsportliefhebbers bezocht wordt. <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>