HomeMotoGPMotoGP: De laatste Sepang testdag vanuit het zicht van de hoofdrolspelers

MotoGP: De laatste Sepang testdag vanuit het zicht van de hoofdrolspelers

De eerste offici‘le driedaagse IRTA test van het 2016 MotoGP seizoen zit er op. De dominantie van het Movistar Yamaha Factory Racing was positief verrassend te noemen evenals het optreden van Ducati testrijder Casey Stoner en LCR Honda rijder Cal Crutchlow. De Repsol Honda rijders staan voorlopig nog even in de schaduw.

<p>De derde en laatste testdag op het Sepang International Circuit werd enigszins be&iuml;nvloed door wat nattigheid. De eerste uren van deze laatste testdag gingen verloren door een natte baan en midden op de dag zorgde een regenbuitje ook nog voor een &ldquo;gedwongen&rdquo; pauze. </p> <p><br /> </p> <p>Tussen de nattigheid door en vooral in het laatste uur werd er wel volop gereden waarbij regerend MotoGP wereldkampioen Jorge Lorenzo wederom een klasse apart was. De Spanjaard dook als enige tijdens de gehele test onder de 2 minuten grens en deed dat zelfs meerdere malen. De Spanjaard klokte in de laatste minuten van de test een tijd van 1&rsquo;59.580 en zorgde daarmee voor een, voor MotoGP begrippen, gapend gat naar de rest van het veld.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo was vanzelfsprekend zeer tevreden over deze eerste test:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De rondetijden spreken voor zichzelf. Het zijn hele goede rondetijden gereden met de nieuwe elektronica en een harde achterband. Helaas mochten we na de crash van Baz de zachte band niet meer gebruiken. Ik ben blij met de Michelin banden. Ze hebben een hele grote stap voorwaarts met de voorband die nu een veel beter gevoel geeft. Het gevoel komt nu in de buurt van het gevoel dat de Bridgestone voorbanden vorig seizoen gaven. Michelin heeft daarmee geweldig werk geleverd. Ik voelde me heel comfortabel gedurende deze test en ook snel. Ik ben nog steeds herstellende van een ziekte en weet zeker dat we in Philip Island nog sterker zullen zijn. Ik heb hier in Sepang door die ziekte alleen korte runs gereden maar ga in Philip Island werken aan een racesimulatie.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Movistar Yamaha Factory Racing teamgenoot Valentino Rossi wist tijdens deze derde testdag de tweede tijd op de klokken te zetten. De Italiaan reed zijn snelle tijd al voor de helft van de testdag was verstreken. Daar waar diverse rijders hun tijd in het laatste uur nog wisten aan te scherpen bleef de negenvoudig wereldkampioen echter steken. Het gat met Lorenzo werd daardoor vergroot tot een aardige kloof. Rossi&rsquo;s tijd van 2&rsquo;00.556 was bijna een seconde langzamer dan die van zijn teamgenoot.</p> <p><br /> </p> <p>Ondanks het grote gat was Valentino niet ontevreden over het verloop van de test:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik ben tevreden over het verloop van deze test. We hebben goed werk geleverd en heel veel verschillende dingen geprobeerd. Hierdoor hebben we veel informatie verzameld die ons verder moet helpen om de motor te verbeteren. Ik reed nu een 2&rsquo;00.5 en ik denk dat er zeker nog meer in het vat zit. Ik sta echter op de tweede plaats en dat is zeker niet slecht. Al met al was het een goede test. We hebben echter nog veel werk te doen. De vraag blijft of we ons moeten richten op de motor die meer richting het 2015 model gaat of op de totaal nieuwe 2016 motor. We zullen beide motoren in Philip Island opnieuw testen. De totaal nieuwe 2016 motor was aan het einde van de test zeker niet slecht. De ingenieurs hebben goed werk geleverd voor wat betreft de elektronica en datzelfde kan gezegd worden over Michelin als het gaat om de voorbanden. Al met al voel ik me omtrent elektronica en banden goed als het gaat om deze test. Ik heb ook getest met vleugels op de kuip. Ze zijn interessant, ze veranderen de luchtstroom langs de motor, maar ik voel geen enkel verschil. Ik geef de voorkeur aan de motor zonder de vleugels want die dingen zien er niet uit.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Rossi was direct na afloop van de test, in een tv-interview met motogp.com, bijzonder lovend over zijn teamgenoot.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;We hebben de data vergeleken. Lorenzo was ontzettend snel hier en ook heel constant. Hij was goed in het hard remmen, het insturen, de bochtensnelheid en het uitaccelereren,&rdquo; antwoordde de Italiaan op de vraag of hij zijn data had vergeleken met die van Lorenzo.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Voor het Repsol Honda team waren de testdruiven redelijk zuur. Zowel Marc Marquez als Dani Pedrosa kwamen de gehele test niet in de buurt bij de grote Yamaha concurrenten. Naar buiten toe reageert Marquez nog wel zoals verwacht mag worden maar intern worden er andere woorden gesproken. Daar waar Lorenzo redelijk constant 2&rsquo;00 laag kon rijden lag de constante pace van Marquez net onder de 2&rsquo;02 blank. Een kloof van maar liefst 1&rsquo;5 seconden. Met nog zes weken te gaan voor start van de eerste offici&euml;le training in Qatar zal er dus nog heel hard gewerkt moeten worden door de HRC engineers.</p>

Tijdens de laatste dag kwam Marquez tot een 2&rsquo;00.883 waarmee hij maar net Cal Crutchlow van het lijf wist te houden in de strijd om de beste Honda rijder van de dag: <p>&nbsp; </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De laatste dag ging het redelijk en we hebben ons tijdens deze test elke dag weten te verbeteren. We zijn nog heel ver van waar we willen zijn maar ik denk dat we wel een goede stap voorwaarts gemaakt hebben en langzaam maar zeker verder komen. We werken hard en er is nog veel ruimte voor verbetering. Daar moeten we ons op focussen. Ik heb tijdens deze laatste dag veel gewerkt met de elektronica en het chassis om uit te vinden welke set-up het beste past bij de nieuwe banden. We hebben ook verschillende typen voorbanden geprobeerd. Overal gezien zijn het drie positieve dagen geweest.&rdquo;&nbsp;</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De positieve uitspraken na afloop van de derde testdag strookten echter niet geheel met zijn gelaatsuitdrukking en lichaamstaal.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Een echte positieve Honda noot klonk door in de naam van Cal Crutchlow. De 30-jarige Brit toonde zich gedurende alle drie de dagen constant en kon de concurrentie met zijn Repsol Honda fabriekscollega&rsquo;s moeiteloos aan. Crutchlow kwam tijdens de laatste testdag tot een tijd van 2&rsquo;00.992 en leek daarmee even de beste Honda rijder van de dag te worden. Marquez voorkwam die blamage voor HRC door in de laatste seconden van de test nog een fractie sneller te zijn dan de LCR Honda satellietrijder.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Crutchlow was uiteraard een tevreden man na deze drie dagen:</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo; Het was vandaag geen slechte dag en ik ben blij met de progressie die we gemaakt hebben tijdens deze Sepang test. We hebben deze laatste dag veel gewerkt met de elektronica. Ik ben Honda dankbaar voor het krijgen van een nieuwere versie van het motorblok. We beschikken nu niet over de allerlaatste versie maar eentje die zit tussen de nieuwste versie en de 2015 versie. We hebben daar goed mee kunnen werken. We hebben Honda de nodige informatie kunnen geven over diverse nieuwe onderdelen in combinatie met het &ldquo;oude&rdquo; frame. Over het geheel genomen zijn we heel tevreden. Ik heb nooit erg hard gepusht omdat ik geen fouten wilde maken tijdens deze test maar ik denk dat we op een hele goede vorm zijn uitgekomen. We gaan nu naar Philip Island en ik kijk uit naar de test daar. Het LCR Honda team heeft goed werk geleverd en ik kan bijna niet wachten om in Australi&euml; opnieuw de strijd aan te gaan met de andere rijders.&rdquo;</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>En dan was daar ene Casey Stoner. Drie jaar amper op een MotoGP motor gereden en dan tijdens de laatste testdag gewoon de snelste Ducati rijder zijn. Wat, als? Stoner toonde tijdens deze drie dagen dat hij nog steeds met de beste rijders mee kan. Het ritme was goed en blijkbaar is zijn lichamelijke fitheid ook nog steeds van dien aard dat hij geen probleem heeft met meerdere dagen achter elkaar testen. Stoner reed zijn snelste tijd van deze laatste testdag in de slotseconden van de dag wat aangeeft dat hij zowel fysiek als mentaal meer dan voldoende fit is.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Stoner kwam tot een tijd van 2&rsquo;01.070 en dat was goed voor een vijfde plaats in de daguitslag.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Al met al waren het een paar goede dagen voor ons. Ik heb mezelf verbaasd met het feit dat ik drie dagen testen goed kon volhouden. Fysiek voel ik me nu nog heel goed al verwacht ik wel dat het morgen ietsje anders zal zijn. Het was een hele positieve test, niet alleen omdat we goed gewerkt hebben met de motor maar ook omdat ik zelf vanaf het begin weer een goede snelheid had. Vandaag was het zeker ook niet slecht. We konden door het weer helaas niet zoveel rijden als we graag gewild hadden. We begonnen vandaag met het testen van verschillende geometrie instellingen maar moesten na twee runs helaas toezien hoe de regen dat programma onderbrak. Na de regen worstelden we een beetje met de grip aan de achterkant en hebben wat teveel tijd verspild met het vinden van een goede balans. Maar zoals ik al zei, ik ben heel blij met de wijze waarop deze test verlopen is. Het werken met Gigi (Dall&rsquo;Igna) en het team was fantastisch.&rdquo;</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het MotoGP circus wordt nu overgevlogen naar Philip Island waar over twee weken (17-19 februari) de tweede offici&euml;le IRTA MotoGP test op het programma staat. Helaas zal Casey Stoner op zijn thuiscircuit ontbreken. De Australi&euml;r zal naar verwachting wel weer acte de pr&eacute;sence geven tijdens de laatste offici&euml;le IRTA MotoGP test op het circuit van Losail in Qatar.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na deze eerste test kunnen we concluderen dat Jorge Lorenzo voorlopig met kop en schouders boven de rest van het veld uitsteekt. De regerend wereldkampioen heeft zich bijzonder snel weten aan te passen aan de nieuwe elektronica en zijn rijstijl lijkt uitstekend te matchen met het karakter van de nieuwe Michelin banden.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het eerste gewin is maar kattengespin en &eacute;&eacute;n zwaluw maakt nog geen zomer zijn echter uitdrukkingen die hier uitstekend op zijn plaats zijn. Het is een goed begin voor Lorenzo maar de rest zal er alles aan doen om in Australi&euml; het gat te verkleinen of zo mogelijk te dichten. Uiteraard blijven wij het allemaal volgen voor u en houden wij u hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><strong style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><em><br /> </em></strong></div> <strong><em> Handige links MotoGP test Sepang:</em></strong> <p> </p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1JTyQFr" target="_blank">Uitgebreid fotoverslag</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1NL7RXf" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig