16-10-2013 De kans dat Nicky Hayden komend seizoen toch op een Honda actief zal zijn in het MotoGP wereldkampioenschap lijkt met de dag groter te worden. Het Power Electronics Aspar Team ziet namelijk af van de deal met Aprilia en werkt momenteel samen met Hayden aan een plan om in zee te gaan met Honda.
Nicky Hayden kreeg enkele maanden terug van Ducati te horen dat er voor komend seizoen geen plaats meer voor hem is binnen het MotoGP team van de Italiaanse motorenfabrikant. Sinds het bekend worden van dit nieuws werd de Amerikaan al in verband gebracht met diverse World Superbike Teams en gaf Ducati ook te kennen graag gebruik te willen blijven maken van de diensten van Hayden in het World Superbike kampioenschap. De Amerikaan liet echter al vrij snel weten dat hij echter de voorkeur geeft aan een langer verblijf in de koningsklasse. <br /> <br /> Tijdens de Amerikaanse Grand Prix in Indianapolis kwamen de eerste geruchten dat Hayden met steun van Honda Amerika en Dorna het komende seizoen onderdak zou vinden bij het LCR Honda Team. Lucio Cecchinello zou bereid zijn om in 2014 een tweede fiets in te zetten maar de Italiaanse teambaas liet wel duidelijk weten het budget echt extern gevonden dienden te worden aangezien. <br /> <br /> Hierna werd het stil en doken er steeds vaker geruchten op dat Hayden in gesprek zou zijn met het Power Electronics Aspar Team om de plaats in te nemen van Aleix Espargaró die het team aan het einde van het seizoen wil, en zo goed als zeker ook zal gaan verlaten en in 2014 aan de start zal verschijnen op een Yamaha productieracer van het NGM Forward Racing Team.<br /> <br /> Toen teammanager Gino Borsoi van het Power Electronics Aspar Team onlangs voor het eerst openlijk aangaf dat men in gesprek was met Hayden en dat men op het punt stond om een nieuwe overeenkomst te tekenen met Aprilia voor een geheel nieuw en ambitieus MotoGP project. Aprilia zou daar heel graag gebruik willen maken van de diensten van de ervaren Amerikaan en ook Hayden zelf zou hier niet onwelwillend tegenover staan. Het wachten was dan ook op het moment dat Hayden en het Power Electronics Aspar Team hun samenwerking wereldkundig gingen maken.<br /> <br /> Deze situatie kreeg de afgelopen week ineens een compleet andere wending toen bekend werd dat de grote man binnen Aprilia Racing, Gigi Dall'Igna, tot grote verrassing van velen het merk waar hij zo succesvol was en zoveel titels wist te scoren in zowel het MotoGP- als ook het World Superbike kampioenschap gaat verlaten en overstapt naar Ducati.<br /> <br /> Met deze wetenschap, en het feit dat de productie bij Aprilia sinds enkele dagen stil ligt vanwege de tegenvallende verkopen, is het vertrouwen van Jorge Martinez in Aprilia dusdanig kleiner geworden dat de Spaanse teambaas het project inmiddels heeft afgeblazen.<br /> <div><br /> </div>
Na het afblazen van het Aprilia project komt nu ineens Honda weer om de hoek kijken en wordt het ineens heel aantrekkelijk voor Martinez in zee te gaan met de Japanse motorenfabrikant en één van de nieuwe Honda productieraces te gaan leasen. Hayden heeft immers Honda Amerika – die er veel belang aan hecht dat de Amerikaan het komend seizoen actief blijft in de koningsklasse – achter de hand als sponsor, en het lijkt dan inmiddels ook zo goed als zeker dat Hayden het komende seizoen zal rijden op een productie Honda voor het Power Electronics Aspar Team.<br /> <br /> Martinez moet voor het verkrijgen van de Honda productieracers nog wel op enige coulance kunnen rekenen van Honda, dit omdat de uiterste besteldatum al enige tijd is verstreken. HRC manager Livio Suppo heeft echter al laten weten dat ondanks dat de aanvraag erg laat is, hij zeker nog kans ziet het project te kunnen laten slagen.<br /> <br /> Wie komend seizoen de nieuwe teamgenoot gaat worden binnen het Spaanse MotoGP team is nog niet bekend, wel is duidelijk dat Randy Puniet niet zal aanblijven. Het team heeft de Fransman al laten weten dat zijn contract na dit seizoen niet verlengd zal worden. Eugene Laverty, Hiroshi Aoyama en Yonny Hernandez worden genoemd als belangrijkste kandidaten, een beslissing hierover is echter nog niet genomen.<br /> <br /> Karel Abraham en Scott Redding zijn inmiddels de twee andere coureurs die komend seizoen de beschikking zullen krijgen over een nieuwe Honda productie racer. Abraham binnen Cardion AB Motoracing terwijl Redding naast Alvaró Bautista als tweede rijder uit zal komen voor het team van voormalig Grand Prix coureur Fausto Gresini. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/MotoGP/MotoGP/deal-hayden-power-electronics-aspar-en-honda-nabij/tabid/63/iNews_ID/33457/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>