Hij was afgelopen seizoen misschien wel de grootste verrassing in de MotoGP transfermolen; de Belg Xavier Simeon. Met het Reale Avintia Racing gaat Simeon in 2018 op jacht naar succes in de koningsklasse, een grote stap voor de Belg die jarenlang actief was in de Moto2 klasse.

Xavier Simeon is dit seizoen naast Tom Lüthi, Franco Morbidelli en Takaaki Nakagami één van vier debutanten in de koningsklasse. Het management van Simeon wist een plaats af te dwingen binnen Reale Avintia Racing waar de Belg in 2018 de teamgenoot is van de Spanjaard Tito Rabat. Na in november voor het eerst kennis gemaakt te hebben met de Ducati MotoGP machine in Valencia en Jerez worden de voorbereidingen op het MotoGP debuut momenteel voorgezet tijdens de Official MotoGP Test op het Sepang International Circuit in Maleisië.

De eerste twee dagen in Sepang zitten er inmiddels op en na de eerste dag een snelste rondetijd van 2’02.946 op de klok te hebben gezet wist de Belg de tweede dag zijn eigen snelste ronde aan te scherpen tot een rondetijd van 2’01.689, een tijd die na afloop van de dag goed bleek te zijn voor de zesentwintigste tijd op de lijst, op slechts 2,334 seconde van de door Maverick Viñales gereden snelste tijd van de dag.

Xavier Simeon, Reale Avintia Racing, P26: “Ondanks dat ik na afloop van de eerste dag niet ontevreden was vond ik het toch best wel moeilijk om sinds lange tijd voor het eerst weer op de motor te stappen, helemaal omdat deze baan compleet anders is dan de twee banen waar ik eind vorig jaar voor het eerst reed op een MotoGP machine (Valencia en Jerez). Maar hoe dan ook gedurende de eerste dag wisten we best al een aantal stappen te maken, dit ondanks dat ik na zoveel jaren actief te zijn geweest in de Moto2 klasse nog heel veel dingen moet veranderen en me aan moet passen aan de veel krachtiger MotoGP fiets. Maandag tijdens de tweede dag hebben we opnieuw een stap kunnen maken in vergelijking met zondag. Ondanks dat we in de middag nog steeds gebruik maakten van gebruikte banden wist ik me steeds opnieuw te verbeteren. Elke keer als ik naar buiten ga voel ik me comfortabeler, voel ik de banden beter aan en weet ik mijn rijstijl aan te passen welke beter past bij een MotoGP machine; de motor bij het uitkomen van de bocht zo snel mogelijk rechtop zetten en proberen zo laat als mogelijk is te remmen. Aan het einde van de dag hebben we een set nieuwe banden gemonteerd om te proberen mijn rondetijden nogmaals aan te scherpen, heel eerlijk gezegd had ik daar iets meer van verwacht. Helemaal omdat andere rijders op nieuwe banden een groter verschil lieten zien. Ik had verwacht datzelfde te kunnen doen, maar het moge duidelijk zijn dat ik nog steeds heel veel dingen zal moeten leren.”

 

Handige links Official MotoGP Test Sepang:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag