Wie rijdt waar komend seizoen in de MotoGP klasse, wie praat met wie over de nog in te vullen zitjes, welke politieke spelletjes worden er gespeeld. In onderstaand artikel een opsomming van de laatste nieuwtjes, de huidige geruchten en soms vreemde roddels die het afgelopen weekend in Brno de ronde deden.
<p>Het afgelopen weekend was het goed opletten als journalist in het paddock van het circuit van Brno tijdens de bwin Grand Prix Ceske republiky. Veel verantwoordelijke mensen van de teams en fabrikanten, bekende coureurs uit diverse kampioenschappen en managers waren aanwezig en vele besprekingen werden er belegd om de nog niet ingevulde puzzelstukjes voor het komende seizoen te bespreken. <br /> <br /> Welke puzzelstukjes zijn er inmiddels opgelost en welke namen worden er genoemd bij de nog niet ingevulde plaatsen, een opsomming:</p> <ul> <li>Repsol Honda: Dani Pedrosa en Marc Marquez</li> <li>Movistar Yamaha: Jorge Lorenzo en Valentino Rossi </li> <li>Ducati Team: Andrea Dovizioso en Andrea Iannone </li> <li>Monster Yamaha Tech3: Bradley Smith en Pol Espargaró </li> <li>LCR Honda: Cal Crutchlow – eventuele tweede plaats vacant </li> <li>NGM Forward Racing: Stefan Bradl – vacant </li> <li>Go&Fun Gresini Honda: Scott Redding – vacant </li> <li>Drive M7 Aspar: vacant – vacant </li> <li>Pramac Racing: vacant – vacant </li> <li>Octo Ioda Racing: vacant of vertrek uit kampioenschap </li> <li>Cardion AB Racing: vacant </li> <li>Paul Bird Motorsport: vertrekt na dit seizoen uit het kampioenschap* </li> <li>Suzuki MotoGP: vacant – vacant</li> <li>Avintia Racing: vacant – vacant</li> </ul> <br /> De startplaats van Paul Bird Motorsport zal via de IRTA aangeboden (verkocht) worden aan een nieuw in het MotoGP wereldkampioenschap te verwelkomen team. Belangrijkste gegadigde hiervoor is Aprilia dat voornemens is vanaf het komende seizoen weer met een officieel team deel te nemen aan het kampioenschap.
<div><strong>Suzuki MotoGP </strong></div> <div>De afgelopen twee seizoenen werkt Suzuki met haar MotoGP Testteam aan een terugkeer in het MotoGP wereldkampioenschap dat voor komend seizoen gepland staat. Randy de Puniet en Nobuatsu Aoki namen de afgelopen tijd grotendeels het testwerk voor hun rekening maar ook huidig World Superbike coureur Eugene Laverty kreeg onlangs op het circuit van Phillip Island de gelegenheid de nieuwe Suzuki MotoGP machine te testen. Wie de rijders zullen gaan worden is nog niet bekend maar Aleix Espargaró en Maverick Viñales worden genoemd als de belangrijkste kandidaten. De oudste van de twee broers Espargaró liet onlangs weten dat hij zijn pijlen wel richt op een overstap naar Suzuki voor komend seizoen, dat hij alle andere aanbiedingen inmiddels naast zich neergelegd heeft maar dat er nog niks is getekend en nog geen sprake is van een overeenkomst. Hetzelfde geld ook voor regerend Moto3 wereldkampioen en huidig Moto2 coureur Maverick Viñales. Tijdens de Grand Prix in Indianapolis bevestigde Viñales wel dat er gesprekken zijn maar dat ook hij nog geen handtekening gezet heeft onder een contract en dat er zeker ook nog een mogelijkheid bestaat dat hij het komende seizoen nog actief zal blijven in de Moto2 klasse. <br /> <br /> Suzuki daarentegen zegt zich voorlopig volledig te zullen concentreren op de komst van de twee Spanjaarden en voorlopig niet met andere kandidaten te spreken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat Eugene Laverty niet in aanmerking komt voor een plaats binnen het team.<br /> <br /> Hoewel Suzuki pas vanaf het seizoen 2015 actief zal zijn in de koningsklasse is het team voornemens zich in te schrijven voor de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia. Officieel is hierover nog geen duidelijkheid maar mocht Suzuki met een wildcard deelnemen dan zal men testcoureur Randy de Puniet vragen de Suzuki te bemannen.<br /> <br /> <strong>IodaRacing</strong></div> <div>In Brno liet huidig coureur Danilo Petrucci weten nog niks van het team gehoord te hebben betreffende het komende seizoen. Ook wordt er momenteel geen enkele andere coureur in verband gebracht met het team, de geruchten worden dan ook steeds sterker dat dit weleens het laatste seizoen van het team kan zijn in de koningsklasse. Het meest voor de hand liggend is dat de start van Ioda Racing overgenomen zal worden door LCR Honda dat komend seizoen zo goed als zeker met twee coureurs aan de start zal verschijnen. <br /> <br /> <strong>Aprilia Racing</strong> </div> <div>Officieel is er nog geen bevestiging maar het is een publiek geheim dat Aprilia binnenkort bekend zal maken dat men de twee startplaatsen van Paul Bird Motorsport gaat overnemen. Alvaro Bautista en huidig World Superbike coureur Marco Melandri zullen zo goed als zeker als coureurs worden aangetrokken. Of Aprilia naast haar intrede in het MotoGP wereldkampioenschap in 2015 ook actief zal blijven in het World Superbike kampioenschap is nog niet bekend, wel viel in Brno regelmatig de naam van Francis Batta die na zijn kortstondige avontuur met Bimota, dolgraag met Aprilia in zee zou willen gaan en als Alstare Team de kleuren van de Italiaanse motoren fabrikant zou willen vertegenwoordigen in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap. <br /> <br /> <strong>Pramac Racing </strong></div> <div>Na het vertrek van Andrea Iannone moet het satelliet Ducati Team op zoek naar een vervanger voor de Italiaan terwijl Yonny Hernandez zo goed als zeker lijkt van zijn plaats voor komend seizoen. Grote vraag is hierbij echter nog wel of het team het komende seizoen kan beschikken over 2015 machines of dat Ducati het team zal voorzien van machines welke dit seizoen gebruikt worden door Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow. <br /> <br /> Momenteel lijkt Eugene Laverty de belangrijkste kandidaat voor het tweede zitje al praat het team ook nog met een aantal andere gegadigden waaronder Mika Kallio. Voor Laverty zal met name bepalend zijn met welke machine het team komend seizoen van start zal gaan, mocht men niet kunnen beschikken over een nieuwe 2015 machine dan zal de Brit hoogstwaarschijnlijk niet op het aanbod ingaan.<br /> <br /> <strong>Avintia Racing </strong></div> <div>Hector Barbera lijkt ook voor komend seizoen onderdak te hebben bij het team dat nu nog met Kawasaki machines actief is maar zo goed als zeker in 2015 over zal stappen naar Ducati. Mike di Meglio daarentegen lijkt nog allerminst zeker te zijn van zijn plaats, een plaats waar Danilo Petrucci momenteel op aast en ook de belangrijkste kandidaat voor lijkt te zijn. Ook voor Avintia Racing is het momenteel echter nog niet duidelijk, als men definitief overstapt naar Ducati, of men kan beschikken over 2014 of 2015 materiaal, met name voor Petrucci zal dit een belangrijk item zijn aangezien de Italiaan in Brno te kennen gaf weinig trek te hebben om met de 2014 materiaal van start te gaan. <br /> <br /> <strong>Algemeen </strong></div> <div>Al met al lijken met name de twee World Superbike coureurs Jonathan Rea en Eugene Laverty het meest te azen op een zitje in de koningsklasse en wordt het tweetal het meest genoemd bij verschillende teams. Onze persoonlijke mening na het weekend in Brno is echter dat de kans het grootst is dat het tweetal ook het komende seizoen actief zal blijven in het World Superbike kampioenschap. Zo achten we de kans dat Rea in 2015 samen met Michael van der Mark – die de afgelopen tijd ook nadrukkelijk in verband werd gebracht met Forward Racing- het Pata Honda World Superbike Team vormt vele malen groter dan dat de Brit, en ook Van der Mark, kiezen voor een onzeker avontuur in de koningsklasse. </div> <p><br /> </p> <p> Of Laverty het komende seizoen het Voltcom Cresent Suzuki Team trouw zal blijven is nog niet duidelijk, duidelijk is wel dat er ook voor Laverty weinig kans is op een zitje in de koningsklasse waar hij kan beschikken over competitief materiaal.<br /> <br /> De toekomst zal het leren maar zoals elk seizoen rond deze tijd wordt er weer veel gesproken, worden er weer vele namen genoemd, weten een aantal coureurs hun ego even weer flink op te poetsen door met zoveel mogelijk MotoGP teams te onderhandelen maar staan er uiteindelijk, als begin april in Qatar de eerste MotoGP wedstrijd verreden wordt, gewoon weer maximaal 24 coureurs op de MotoGP grid.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>