Rizla Suzuki rijder Loris Capirossi zal morgen na een moeilijke kwalificatie, waarin hij de negende tijd noteerde, vanaf de derde startrij aan de Grand Prix van Tsjechië mogen beginnen. Het nieuwe motorblok heeft genoeg potentieel maar elektronische problemen zorgden ervoor dat de Italiaan dat niet kun benutten.
Loris Capirossi kreeg na een nette vijfde tijd in de eerste vrije training een aantal problemen te verwerken in de kwalificatie op Brno waardoor de Italiaan, die hier vorig jaar zijn laatste podium pakte, niet uit de machine kon halen wat er in zit. Het team zal een oplossing proberen te vinden voor de problemen zodat Capirossi zondag voor een competitief resultaat kan vechten.
"Vandaag was het een beetje vreemd voor ons want vanmorgen probeerden we een goede vermogensafgifte en afstelling te vinden en dat was goed gelukt. In de middag begonnen we met dezelfde motor maar hadden de eerste paar keren dat ik de baan op ging wat elektronische problemen. We probeerden dat op te lossen en toen ik voor de derde keer de baan op ging leek het in orde maar toen ik een zachtere band liet monteren, om een betere rondetijd te rijden, werkte de motor gewoon niet goed en had ik veel last van vibraties. Ik ging daarna naar de pits om op de tweede motor een betere tijd neer te zetten maar het was al te laat en ik liep een hogere klassering mis," vertelde Capirossi.
"Ons doel was minimaal een tweede startrij en daar hadden we ook het potentieel voor, we zijn in de middag echter wat kwijtgeraakt. We moeten uit zien te vinden wat er gebeurd is want het is anders moeilijk om dit te begrijpen. Het nieuwe motorblok is zeker beter en ik wil Suzuki daarvoor bedanken. Ons doel voor morgen is echt hoog, zeker als we kunnen vinden wat vanmiddag die problemen veroorzaakte."
Capirossi’s teamgenoot Chris Vermeulen wist een 11e tijd te noteren nadat er een oplossing was gevonden voor de gripproblemen aan de achterkant.