Met een zevende en een negende plaats zou je denken dat er weinig positiefs te melden is over het optreden van Nicky Hayden en Valentino Rossi, toch ziet het raceteam lichtpuntjes want het gat naar de top is weer wat kleiner.
Even leek het er op dat Nicky Hayden nog voor een leuke verrassing kon gaan zorgen toen de Amerikaan in de beginfase de strijd aan kon gaan met Ben Spies, Casey Stoner en Alvaro Bautista maar vanaf de zesde ronde zakte de the ‘Kentucky Kid’ terug en zat er helaas niet meer in dan een zevende pek. Valentino Rossi had het moeilijk tijdens de race en kwam niet verder dan een negende plaats.<br /> <blockquote>“We hadden de sighting lap met de harde achterband gereden maar met de spetters die vielen en de donkere wolken besloten we op veilig te gaan en hebben we op de grid de zachte band gemonteerd. Iedereen had die banden (behalve Rossi) maar we wisten dat onze motor hier hard is voor de banden,” vertelde <strong>Hayden</strong>. “Ik had een geweldige start en het begin van de race was geweldig. Ik heb wel wat risico’s moeten nemen om er zo lang mogelijk bij te blijven maar ik heb er van genoten en ook van geleerd. Daarna werd de grip minder en dat zorgde voor chatter. Ik kon niet accelereren of de snelheid er op de rechte stukken in houden, daarnaast kregen we in een bocht problemen met de elektronica. Crutchlow wist me in de laatste ronde te passeren, dat is frustrerend maar we zate dichter bij de top dan voorheen qua race tijd en qua rondetijd. We moeten uit zien te vogelen hoe we de motor en mijzelf minder hard voor de banden kunnen laten zijn maar er waren zeker positieve punten.”</blockquote>
<blockquote>“Het was op de eerste natte sessie na een moeilijk weekend, we hadden in elke droge sessie problemen behalve in de warm-up. Vanaf het begin van de race lukte het niet om het tempo van de andere te rijden. Ik probeerde het maar ik had midden in de bochten veel last van chatter en ik kwam een paar keer dicht bij het verliezen van de controle over de motor. Na een paar ronden begon de achterband te glijden en rond die tijd brak ook een uitlaat af. Daar hadden we eerlijk gezegd niet zo’n last van alhoewel we wel iets minder vermogen op het rechte stuk hadden,” vertelde <strong>Rossi</strong>. “We hebben weer een paar punten gepakt maar Silverstone blijft het moeilijkste circuit voor mij. Ik denk dat die van Nicky vandaag de ware Ducati was, hij zat dichter bij de top en zat zo’n beetje op het niveau wat we in Barcelona hadden. We moete zien uit te vinden waarom ik in de warm-up wel beter kon rijden maar we moeten ook proberen om de volgende race in Assen competitief te zijn. Dat is een circuit waar ik gek op ben en daar willen we weer op het niveau van Estoril, Le Mans en Barcelona komen.”<br /> <br /> “Ik denk dat er enkele positieve aspecten aan deze race zaten. Nicky reed een tijdje in het tempo van de toprijders en hij noteerde de op twee na snelste tijd, 34 duizendste van Lorenzo’s beste tijd. Hij verloor later terrein op een vergelijkbare manier zoals Valentino twee weken geleden in Barcelona. Met het bestuderen van de data van hen beiden zullen we proberen te uit te zeken hoe we onze prestaties over een raceafstand kunnen verbeteren,” vertelde <strong>Vittoriano Guareschi</strong>. “Valentino had meer problemen maar hij was wel zeer snel in de regen en dat was vorig jaar onder dezelfde omstandigheden niet zo. Dit is natuurlijk niet genoeg en we zullen onze beide rijders materiaal moeten geven waarmee ze ook in normale omstandigheden effectief kunnen zijn. Stap voor stap zullen we aan dat doel werken.” </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fducati-gat-naar-de-top-is-weer-wat-kleiner-geworden%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F29942%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>