Filippo Preziosi en de technici van de raceafdeling van Ducati hebben de afgelopen tijd niet stil gezeten, volgens de Italiaan is de Ducati Desmosedici helemaal herontworpen maar zal de machine er wel bijna hetzelfde uitzien.
Traditioneel staat de woensdag tijdens Wrooom in het teken van de presentatie van de nieuwe machine met daarbij een technische uitleg van Felippo Preziosi, de General Manager van Ducati Corse, de raceafdeling van Ducati.<br /> <br /> Deze keer geen nieuwe machine maar Preziosi liet weten dat de GP12 helemaal opnieuw is ontworpen vergeleken met de motor waarmee Valentino Rossi tijdens de test in Valencia reed. De machine zal een aluminium frame hebben en een carbon swingarm maar deze zijn wel nieuwe. De enige componenten die hetzelfde zijn gebleven zijn delen van de voorkant en delen van de achterkant. Negentig procent van de motor is helemaal nieuw.<br /> <br /> Er is vooral gewerkt aan de verdeling van het gewicht en de dimensies van de motor zodat deze nu in het midden van het bereik zitten. Hieruit kan worden afgeleid dat er meer aanpassingen mogelijk zullen zijn aan de hand van voorkeur van de coureur en de omstandigheden op het circuit. In het nieuwe chassis kan de positie van het motorblok ook meer aangepast worden. Preziosi gaf verder weinig technische details vrij, zo is onder andere nog niet bekend onder welke hoek de twee cilinderrijen zullen staan, deze was voorheen altijd groter dan bij de concurrentie, of hoeveel cc’s het motorblok zal hebben.<br /> <br /> Preziosi legde nog wel uit dat het normaal zo’n twee jaar duurt van eerste design tot eerste race en dat dit compleet nieuwe ontwerp dus wel een gedurfde maar zeker geen onmogelijke zet is. Het ontwerp proces is achter de rug en de monteurs van Rossi en Hayden zijn momenteel in Bologna om de machine in elkaar te zetten zodat volgende week testrijder Franco Battaini en Carlos Checa deze een shakedown kunnen geven voordat men naar Maleisië gaat. Daar zullen Rossi en Hayden overigens naast deze nieuwe GP12 ook de machine die in Valencia was gebruikt tot hun beschikking hebben.
<blockquote>“Zoals elke jaar het geval is, is het fijn om in een prachtige omgeving zoals dat van Madonna di Campiglio aan ons seizoen te beginnen,” begon <strong>Preziosi</strong>. “In de afgelopen maanden hebben we een intensief consistent testprogramma gevolgd en dat is uitgelopen op de tweedaagse test na de race in Valencia. Door het analyzeren van de data, het commentaar van de rijders en de uitdraaien van de afstellingen hebben we enkele doelen gesteld voor de geometrie van het nieuwe frame. Nu gaan we met Jeremy (Burgess), Juan (Martinez) en onze rijders aan de slag op het circuit om de basisafstelling voor de motor te definiëren om daarna verder te gaan met het ontwikkelingswerk wat normaal tijdens de wintertests gedaan wordt, het doel daarvan is het inzetten van een stijgende verbetering met betrekking tot de competitiviteit.”<br /> <br /> “Normaal duurt het hele proces van rekenen, ontwerpen, constructie van componenten, de testbank, circuittests en racen zo’n twee jaar. Door dit proces nu in enkele maanden te doen hebben we onszelf een uitdaging gegeven waarvan we weten dat die heel moeilijk zal zijn maar we geloven dat het mogelijk is. Dit is allemaal mogelijk door deze extraordinaire groep waar Valentino en Nicky deel van uitmaken, zij hebben het afgelopen seizoen een aantal tests gedaan die vaak van invloed waren op hun prestaties, zo ook die van het team, onze ontwerpers en onze sponsors – in het bijzonder onze hoofdsponsor, een partner die altijd aan onze zijde heeft gestaan. Ducati heeft al eens eerder voor enorme uitdagingen gestaan en ook daar zijn we goed uitgekomen. Ik ben er trots op dat ik hier deel van uit maak.” <br /> </blockquote><iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fducati-gp12-voor-90-nieuw-volgens-preziosi%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28620%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>