Aan de vooravond van zijn thuis Grand Prix, heeft Colin Edwards officieel bevestigd dat hij het komende seizoen graag zou willen blijven rijden bij het Monster Yamaha Tech 3 team.
Na drie seizoenen teamgenoot te zijn geweest van Valentino Rossi bij het Yamaha fabrieksteam werd zijn overstap naar het Tech 3 team door velen gezien als een afscheidscadeautje van Yamaha, waarna hij wel spoedig zou verdwijnen uit het wereldkampioenschap.
Maar Edwards leek herboren door de overstap; hij behaalde twee podia en een pole position op weg naar de zevende positie in het eindklassement van het kampioenschap, twee posities hoger dan zijn laatste jaar in het fabrieksteam. Dat resultaat leidde tot een hernieuwde overeenkomst met het team van Herve Poncharal voor het seizoen 2009, en ondanks het feit dat de Amerikaan dit jaar nog geen podium heeft weten te behalen is de 35-jarige opnieuw bezig met een goed seizoen waarin hij de beste coureur is op een satelliet machine. Edwards bezet een gedeelde vijfde positie in de tussenstand voor het wereldkampioenschap.
Het komende seizoen kunnen debutanten echter niet meer gecontracteerd worden door fabrieksteams, behalve dan bij Suzuki, waardoor er extra druk is komen te staan op de posities van Edwards en zijn teamgenoot James Toseland. Deze druk is wel enigszins verminderd door het feit dat regerend 250cc wereldkampioen Marco Simoncelli in Assen werd bevestigd als rijder voor het team van Honda Gresini, maar ook Simoncelli’s grootste rivaal in de kwart liter klasse Alvaro Bautista en World Superbike ster Ben Spies zouden volgens geruchten aanspraak kunnen maken op de positie van de veteraan. De geruchten rondom Ben Spies suggereren dat Colin Edwards ook terug zou kunnen keren naar het wereldkampioenschap Superbikes maar de Texas Tornado bevestigde gisteren dat zijn voorkeur ligt bij de MotoGP.
"Het mag duidelijk zijn dat ik het liefst in dit kampioenschap zou willen blijven rijden. Ik heb een goede verstandhouding met Herve, het team om mij heen is goed, en ook de resultaten zijn goed. Ook de belangstelling van de media richting ons team is goed dus ik zou graag willen blijven."
Ondanks het feit dat de Amerikaan nog geen wedstrijd heeft weten te winnen in de MotoGP stond de flamboyante coureur wel al tien keer op het podium sinds hij in de koningsklasse debuteerde, waaronder ook een tweede positie bij de terugkeer van de MotoGP op het circuit van Laguna Seca in 2005. Maar sindsdien zijn de resultaten van de Amerikaan in Amerika niet meer zo goed geweest, met een negatieve uitschieter van een 14e positie in de wedstrijd van het afgelopen jaar, toen alle Michelin coureurs te kampen hadden met banden problemen, iets dat dit seizoen door het vernieuwde reglement niet meer zal gebeuren.
"Ik heb enkele goede herinneringen hier vanuit mijn Superbike tijd, maar in 2005 was het absoluut mijn beste Grand Prix ervaring op dit circuit. Om de één of andere reden is het sindsdien niet meer zo goed gegaan maar nu kunnen we het proberen op de Bridgestones en daar kijk ik echt naar uit," zei hij lachend.
Edwards onthulde eveneens een geheim om een beter resultaat te kunnen behalen dan vorig jaar; "ik heb in de afgelopen dagen aan een aantal van mijn vrienden enkele geweren uitgedeeld en ik heb een paar mariniers bereid gevonden om enkele banden en motorblokken onklaar te maken." zei de Amerikaan op zijn bekende humorvolle wijze.
Bij Yamaha loopt niet alleen het contract van Edwards af, maar ook de contracten van Toseland en de Yamaha fabrieks rijder Jorge Lorenzo lopen af aan het einde van dit seizoen. Rossi tekende het afgelopen jaar een tweejarig contract en zal dus zeker tot 2010 voor het merk met de gekruisigde stemvorken uitkomen, maar de Italiaan suggereerde in Amerika dat een langere verbintenis zeker mogelijk zou zijn.