Guy Coulon, chefmonteur van MotoGP rookie James Toseland, staat de Brit bij tijdens zijn debuut seizoen in de MotoGP en onthulde dat de regerend World Superbike kampioen onder andere sneller leerde dan hij vooraf verwacht had.
Over de zwakke punten van Toseland vertelde Coulon dat dat de ervaring in de race is. Dat klinkt misschien vreemd voor een tweevoudig Superbike wereldkampioen die in een raceweekend twee bloedstollende races op een dag reed, een MotoGP race is echter langer en vergt dus meer van een rijder.
"In de Superbike zijn er twee relatief korte races terwijl er in de MotoGP maar een race is, maar die is wel langer. Tijdens de diverse racesimulaties die we in de winter hebben gedaan gaf James toe dat het voor hem moeilijk was om van start tot finish hetzelfde tempo aan te houden. We kwamen er toen achter dat de afstanden die hij reed soms wel 30% langer was dan wat hij gewend was. In Qatar ging het goed tijdens het laatste deel van de race, met meer ervaring zal hij vanzelf beter worden."
Toseland wist de ervaren Tech 3 Yamaha chefmonteur te verassen met zijn prestaties, hij leerde veel sneller dan de Fransman verwacht had.
"Ik heb eerder met rijders die uit het Superbike kwamen samengewerkt en bij hen duurde het veel langer om op dit niveau te komen, dat was een leuke verassing."
Ook voor wat betreft het gebruik van de door vele motorsportfans gehate elektronica heeft de 27 jarige Engelsman volgens Coulon goede vorderingen gemaakt.
"Ook hier zijn we in fases te werk gegaan. Tijdens de eerste test hebben we heel weinig gebruikt daarna hebben we langzaamaan de tractiecontrole geprobeerd en daarna andere elektronica. James kan nu zelf kiezen en hij kan vragen naar een aanpassingen van de elektronische strategie die we tot onze beschikking hebben. Op dit moment zijn zijn keuzes voor wat betreft de afstelling van het rijwielgedeelte, de elektronica en zelfs de banden vergelijkbaar met die van Colin Edwards, zijn teamgenoot."