MotoGP: Hayden voor Stoner op laatste testdag

58

De drie testdagen op het Maleisische Sepang circuit kwamen vandaag ten einde met Nicky Hayden, die een positieve wending gaf aan zijn terugkeer op de motor, als snelste voor Casey Stoner en Jorge Lorenzo.

De 2006 MotoGP wereldkampioen klokte de snelste tijd van de week, een 2’00.236 waarmee hij drie tienden sneller was dan welke andere rijder dan ook, waarmee hij bijna twee seconden sneller was dan zijn vorige beste tijd. Zoals eigenlijk gebruikelijk is voor een laatste testdag reed de Amerikaan een race simulatie en enkele rondes met kwalificatiebanden, bij elkaar reed hij een flinke 77 ronden.







Hayden’s opvolger als MotoGP wereldkampioen, Casey Stoner, liet zien op de Desmosedici GP8 ook snel te kunnen zijn. De Australiër had, na een ochtendschema van maar 27 ronden (het minset van alle rijders), alles al ingepakt en was klaar om te vetrekken toen de andere rijders aan de lunch begonnen. Stoner’s gebrek aan baantijd betekend dat hij nog steeds geen racesimulatie heeft gereden en dat ligt aan wat kleien technische probleempjes en het feit dat hij niet helemaal fit is nadat hij tijdens de winterstop van een schouderblessure moest herstellen.

Jorge Lorenzo was andermaal indrukwekkend bezig in Maleisië, op het circuit waar hij zijn tweede 250cc wereldtitel won. De 20 jarige kreeg gisteren de kans om nieuwe pneumatische blok te proberen en vandaag reed hij zijn langste run op Sepang en kwam ook voor het eerst onder de 2’01. Hij had ook de eer de hoogste geplaatste rijder van de Japanse fabrikant te zijn met vlak achter hem Tech 3 satelliet rijder Colin Edwards. Lorenzo ging tijdens zijn racesimulatie onderuit en dat zorgde voor een kleine domper op een verder perfecte dag voor de Spanjaard.

Kawasaki’s John Hopkins haalde bijna een seconde van zijn vorige beste tijd met de ZX-RR tijdens deze progressieve test voor ‘Team Green’. De Amerikaan en zijn teamgenoot Anthony West, die vroeg op de dag een onschuldig valpartij meemaakte, werden vergezeld door testrijder Olivier Jacque en Tamakai Serizawa terwijl ze werkten aan een aantal upgrades voor wat geen compleet nieuwe 2008 machine zal zijn.

Serizawa speelde een grote rol in de tot nu toe verrassendste wending van het jaar toen hij tijdens zijn eerste ronden over het circuit met een snerpend motorgeluid reed en daarmee onthulde dat Kawasaki in het geheim aan een ‘screamer’ motorbok heeft gewerkt met een gelijkmatige ontstekingsvolgorde. Er zijn geen directe plannen om dit motorblok al door te geven aan de vaste rijders.

Valentino Rossi noteerde de zesde tijd achter Hopkins nadat hij verder werkte aan de Bridgestone nadat hij aan het einde van het 2007 seizoen van bandenfabrikant wisselde. MotoGP rookies Andrea Dovizioso en James Toseland toonden een goede progressie in hun aanpassing in het rijden met de 800cc machines.

Suzuki zette Nobuatsu Aoki en Kousuke Akiyoshi in voor hun eerste testoptreden van 2008 waarbij ze ook af en toe reden met de GSV-R machines van vaste rijders Chris Vermeulen en Loris Capirossi. De snelste rijder van de eerste twee dagen, Randy de Puniet, kwam net buiten de top tien en ging nogmaals onderuit voordat de laatste dag in Sepang ten einde kwam.

MotoGP Sepang Test
Tijden derde dag

1. Nicky Hayden (Honda-Repsol) 2.00.326 (77 ronden)
2. Casey Stoner (Ducati-Marlboro) 2.00.660 (27)
3. Jorge Lorenzo (Yamaha-Fiat) 2.00.766 (63)
4. Colin Edwards (Yamaha-Tech 3) 2.01.179 (34)
5. John Hopkins (Kawasaki) 2.01.198 (42)
6. Valentino Rossi (Yamaha-Fiat) 2.01.425 (48)
7. Andrea Dovizioso (Honda-Scot) 2.01.447 (51)
8. James Toseland (Yamaha-Tech 3) 2.01.745 (45)
9. Chris Vermeulen (Suzuki-Rizla) 2.01.748 (70) *
10. Loris Capirossi (Suzuki-Rizla) 2.01.778 (62) *
11. Randy de Puniet (Honda-LCR) 2.01.873 (56)
12. Shinya Nakano (Honda-Gresini) 2.02.032 (38)
13. Alex de Angelis (Honda-Gresini) 2.02.198 (37)
14. Marco Melandri (Ducati-Marlboro) 2.02.725 (58)
15. Anthony West (Kawasaki) 2.02.978 (39)
16. Toni Elias (Ducati-Alice) 2.0.995 (67)
17. Olivier Jacque (Kawasaki) 2.03.030 (40)
18. Sylvain Guintoli (Ducati-Alice) 2.03.628 (39)
19. Niccolò Canepa (Ducati) 2.03.703 (49)
20. Tamaki Serizawa (Kawasaki) 2.04.354 (27)
21. Nobuatsu Aoki (Suzuki-Rizla) –
22. Kousuke Akiyoshi (Suzuki-Rizla)

*Aoki en Akiyoshi reden met de machines van Chris Vermeulen en Loris Capirossi.