MotoGP: Hayden wil in 2008 de titel terug

60

Het seizoen 2007 was geen makkelijk jaar voor Nicky Hayden, hij zag bijvoorbeeld Casey Stoner er met zijn wereldtitel vandoor gaan, maar de ‘Kentucky Kid’ koestert de uitdaging en zit vol zelfvertrouwen voor het nieuwe jaar nu de wintertestperiode begint.

Na de aankondiging afgelopen week dat Hayden en Pedrosa op Michelin banden blijven rijden en na enkele positieve eerste indrukken van de Amerikaan op zijn verbeterde RC212V tijdens de test op Valencia maakte de voormalig wereldkampioen wat tijd vrij voor een vraag en antwoord sessie.







Wat is de eerste indruk van je nieuwe motor?

"Dit is de eerste keer dat ik er mee gereden heb maar ik ben aardig onder de indruk. De motor lijkt al aardig af te zijn maar er moet nog wel aardig wat aan gebeuren en we moeten de machine natuurlijk doorontwikkelen, maar het is een goede start. Als je het over een paar weken weer vraagt kan ik je meer vertellen."

Kan je het vergelijken met de 2007 versie?

"De machine lijkt er erg op, er zijn geen grote verschillen. Het grootste verschil is misschien de pneumatische kleppen die alle aandacht trekken. De zitpositie is goed en lijkt wel op die van het 2007 model. De gewichtsverdeling is ook goed, de power  komt wat minder plotseling op zetten en hij is minder agressief als de vorige motor."

Repsol Honda kondigde een paar dagen geleden aan dat de samenwerking met Michelin werd voortgezet. Ben je blij met deze beslissing?

"Ja. Ze hebben veel werk voor de boeg maar dat is omdat ze het beter kunnen. Ze zaten dit jaar niet op het goede niveau maar ik sta te trappelen om te kijken naar het materiaal wat we volgend jaar gaan gebruiken. Bridgestone had het hele jaar een voorsprong en ik hoop dat wij volgend jaar sterker zijn. Dit jaar was het niveau niet goed genoeg."

Heb je deze keer nog iets nieuws gevonden in de bandentest?

"Misschien, maar het belangrijkste is dat we aan de motor kunnen wennen voordat we gaan denken aan het testen van nieuwe banden."

Hoe moeilijk was het om het nummer 1 te verliezen?

"Het was pijnlijk, moeilijk om te slikken en dan vooral hoe ik hem verloren heb. Ik had dat graag vechtend willen doen en wat sterker voor de dag willen komen maar het hele seizoen hebben we pech gehad. Het was een flinke klap, daar ga ik niet over liegen, het was ook frustrerend voor het team want we hadden gehoopt op hele goede resultaten. Het kan allemaal veel beter. Wat kan ik doen? Er over heen stappen en hem volgend jaar proberen te winnen."

Je bent er dus klaar voor om weer voor de titel te gaan vechten?

"Natuurlijk! Dit was een moeilijk jaar. Ik ben zeer ontevreden. Volgend jaar moet ik op een hoger niveau rijden, hopen dat ik sterker ben en meer plezier zal hebben."

Wat was het beste moment van 2007?

"Ik zou zeggen de pole in Portugal. Het was een mooie beloning na wat er vorig jaar gebeurde. Het was ook goed voor het team want ik heb vertrouwen in hen en zij vertrouwen mij. De podiums in Nederland, Duitsland en Tsjechië waren ook erg fijn."

En het slechtste moment?

"Niet finishen in mijn thuisrace in Laguna Seca, dat was erg moeilijk. Er waren dit jaar veel slechte momenten, dat hoort bij het racen in de top klasse. Ik heb geleerd dat je zowel van je slechte momenten als van je goede momenten moet leren en ik sta te springen om weer naar de top te komen."

Geen tijd voor rust, het 2007 seizoen is afgelopen zondag net afgelopen en op dinsdag was je je al weer aan het voorbereiden op 2008. Wordt het te veel?

"Nee. Het is geen makkelijk beroep maar ik weet dat er veel minder leuke baantjes zijn. Een Honda fabrieksracer zijn in de MotoGP is een voorrecht en ik ga dan niet zitten huilen over wat ik allemaal moet doen. We hebben de laatste twee maanden veel moeten reizen en dat zal de komende twee maanden ook zo zijn, dat is een beetje saai en helemaal niet leuk. Je bent altijd van de ene naar de andere plek aan het gaan maar dat hoort bij mijn salaris. Ik kan niet zeggen dat het me te veel wordt."

Het lijkt er op dat Honda veel moeite doet om weer competitief te zijn. Dat hebben we de laatste paar races kunnen zien, een erg competitieve motor. Betekend dit, nu je een nieuwe motor hebt, dat je weer van voren af aan moet beginnen?

"Het is een compleet andere motor. Op veel punten beginnen we inderdaad vanaf nul maar dan vanaf een hoger basisniveau. Honda’s toewijding in moeilijke tijden heeft me hoop gegeven ondanks dat de resultaten uit bleven. Ze hebben niet opgegeven en dat laat zien wat een geweldig bedrijf het is."

Met dank aan Repsol Honda.