MotoGP: Hoe groot is het MotoGP startveld volgend jaar?

73

In 2009 bestaat het MotoGP startveld uit 18 vaste deelnemers, alleen in Barcelona en Assen stonden er 19 coureurs aan de start omdat het Scot-Honda team in deze twee wedstrijden zowel de Hongaar Gabor Talmacsi als ook Yuki Takahashi liet rijden maar in Laguna Seca werd de Japanner voorlopig op non-actief gezet volgens het team omdat er te weinig onderdelen waren om een tweede machine in te kunnen blijven zetten.

Voor 2010 hoopt Dorna het startveld uit te breiden naar 20 coureurs, maar op dit moment heeft deze inspanning nog niet geleid tot enige toezegging van welke fabrikant dan ook. Zelfs het idee om een reserve machines voor het komende seizoen te verbieden leverde niet het gewenste resultaat op. Yamaha heeft aangegeven het bij vier inschrijvingen te houden en ook Suzuki lijkt voorlopig maar met twee motoren te willen blijven rijden.







Daarbij komt nog eens dat er van het huidige startveld twee teams onzeker zijn voor het komende seizoen, het Hayate Racing Team met Melandri en het team Grupo Francisco Hernando dat met Sete Gibernau aan de start staat op zijn Ducati. De Spanjaard vindt namelijk niet de verwachte aansluiting bij de coureurs vooraan in het veld en het lijkt daarom twijfelachtig of het project ook in 2010 zal blijven bestaan.

Toch is er ook een lichtpuntje want Dorna directeur Carmello Ezpeleta kreeg positief nieuws van HRC- onderdirecteur Shuhei Nakamoto, die recentelijk tegen de Duitse media verklaarde:

"We zouden, als het echt moet in 2010 ook acht motoren aan de start kunnen brengen in plaats van zes motoren, zoals dat nu het geval is."

De mogelijke teambazen die een dergelijke machine zouden kunnen beheren zijn bijvoorbeeld Jorge Martinez of Daniel M. Epp, de manager van Thomas Luthi, die in de Duitse media heeft verklaard dat zijn sponsoren Caffè-Latte en Interwetten de benodigde 2 miljoen euro aan lease bedrag op tafel zouden willen leggen.

"Dit omdat men liever in het hoofdprogramma van de  MotoGP in de middenmoot wil rijden dan vooraan in de Moto2, een klasse die haar potentieel nog zal moeten bewijzen,"

aldus de manager van de voormalige 125cc wereldkampioen.

Het is echter nog niet zeker of Thomas Luthi ook daadwerkelijk de overstap naar de MotoGP zal maken want naast het benodigde budget zullen er dus ook motoren beschikbaar moeten zijn.

Ducati stelt dit seizoen vijf motoren beschikbaar aan drie verschillende teams Stoner en Hayden rijden voor het fabrieksteam, daarnaast starten onder de vlag van Pramac-Ducati Kallio en Canepa op de Ducati GP9 en als tweede klantenteam krijgt het team van Grupo Francisco Hernando ondersteuning van de Italiaanse fabrikant.

"Wij zijn ook voor het komende seizoen bereid om minimaal vijf coureurs van machines te voorzien,"

verklaarde Ducati projectleider Livio Suppo.

Kawasaki is zoals eerder gezegd twijfelachtig, met Marco Melandri heeft men dit seizoen weliswaar een klassering te pakken binnen de top tien van het wereldkampioenschap, maar het volledig terugtrekken uit het wereldkampioenschap lijkt echter al een besloten zaak voor de Japanners.

"Ik heb vanuit Japan nog geen andere geluiden mogen ontvangen,"

vertelde Hayate teammanager Andrea Dosoli.

Hoe groot het MotoGP startveld het komend seizoen zal zijn is dus nog geheel onduidelijk, de kans dat het veld uitgebreidt gaat worden is voorlopig dus nog heel klein, de kans dat er nog enkele plaatsen gaan verdwijnen lijkt momenteel meer voor de hand te liggen.