Honda heeft een maximum toerental van 18.200rpm ingesteld op de RC212V die dit jaar zal worden gebruikt door de diverse satelliet teams.
De satelliet teams – Team Scot, San Carlo Honda Gresini en LCR Honda – hebben allemaal de beschikking gekregen over het V4 motorblok met pneumatische klepveren zoals deze het grootste deel van het afgelopen jaar werd gebruikt door de Repsol Honda rijder Nicky Hayden en in de eindfase van het kampioenschap door Dani Pedrosa.
Het motorblok waar de satellietteams de beschikking over hebben is vanaf de Sepang test echter beperkt in het aantal toeren dat het blok kan draaien en deze begrenzing staat ingesteld op 18.200rpm. Dat is 800 toeren lager dan de motoren liepen in 2008 en in het is een toerental dat ook bijna werd gehaald door het oude conventionele motorblok.
De stap zou door Honda zijn gezet als onderdeel van een kostenbesparende maatregel. De kosten voor onderhoud en de slijtage van onderdelen is natuurlijk minder bij een lager toerental, de vraag is echter hoe de teams zullen reageren als men bij voorbaat genoegen moet nemen met een minder presterende motor.
Het zal nu nog moeilijker worden om op te vallen of een dagsucces te behalen en juist die media aandacht is voor die teams, die het al moeilijk hebben om de budgetten rond te krijgen, van levensbelang.