MotoGP: Honda mogelijk niet met nieuw motorblok van start

81

Honda Racing Corporation directeur Kosuke Yasutake gaf aan dat Honda nog niet zeker weet of ze tijdens de eerste race van het seizoen het blok met de pneumatische kleppen in gaan zetten.

Vorige week zagen we Nicky Hayden de snelste tijd op Sepang noteren met een 2008 rijwielgedeelte met daarin een 2007 motorblok. De Amerikaan wisselde met regelmaat tussen de machine met het conventionele motorblok en die met de pneumatische kleppen en heeft nog een lichte voorkeur voor het ‘oude’ motorblok.







HRC werkt er hard aan om de betrouwbaarheid van het nieuwe motorblok te verbeteren zodat ze deze tijdens de eerste GP in kunnen zetten maar of dat op tijd gaat lukken is de vraag. HRC directeur Kosuke Yasutake gaf in een interview met het Spaanse Solomoto in ieder geval een paar interessante antwoorden op de aan hem gestelde vragen.

Jullie hebben geanalyseerd waarom 2007 geen positief seizoen was, wat was jullie conclusie?
We hebben in de eerste plaats een verkeerd doel gesteld: dat was te laag vergeleken met onze rivalen. Tijdens het seizoen bleek Bridgestone oppermachtig en dat heeft ook bijgedragen aan onze achterstand.

Hoe staat het er nu voor? We hebben gehoord over een nieuw rijwielgedeelte met een oud motorblok … beetje vreemd allemaal. Het lijkt er op dat jullie nog wat problemen hebben?
In het laatste deel van 2007 begonnen we te werken aan het motorblok met de pneumatische kleppen: de eerste versie leverde niet genoeg vermogen. De versie in Sepang werkte al een stuk beter.

Hayden lijkt het daar niet mee eens te zijn. Hij zegt dat het blok met de pneumatische kleppen langzamer is dan het ‘oude‘ blok?
De reden waarom Hayden niet tevreden was komt omdat hij niet de juiste vooruitgang met het motorblok kon vinden.

Op de testbank heeft het nieuwe motorblok meer vermogen dan het oude?
Ja!

In Sepang heeft het nieuwe motorblok geen racesimulatie voltooid, er kunnen dus geen 22 ronden mee gereden worden. Wat kan hier over gezegd worden?
Voordat we naar Maleisië gingen hebben we de probleempunten geïdentificeerd. We weten de oorzaak en we zijn het aan het oplossen. Het is geen structureel probleem of een ontwerpfout, het ligt aan de kwaliteit van een bepaald component. Daarom maken wij ons geen zorgen.

Hoeveel impact maakt de afwezigheid van Dani Pedrosa op de ontwikkeling van de nieuwe motor?
Pedrosa was positief na de eerste dag. We blijven gewoon doorontwikkelen en hopen Dani er in Jerez weer bij te hebben.

Aan het einde van 2007 zei Pedrosa dat Hayden niet in staat zou zijn om een motor te ontwikkelen. Nu is Nicky de enige die Dani informatie kan geven.
Dat zal dit jaar geen probleem zijn want Nicky en Dani volgen dezelfde lijn. Ieder zal op zijn beurt op zoek gaan naar de ontwikkeling en het motorkarakteristiek dat het beste bij hen past.

Is het al duidelijk of het blok met de pneumatische kleppen tijdens de eerste race ingezet gaat worden?
Daar moet nog een beslissing over vallen. We zullen nog meer moeten testen maar er zal in ieder geval voor de IRTA test in Jerez een beslissing genomen worden (door de blessure van Pedrosa zal deze mogelijk pas genomen worden als de Spanjaard weer in actie zal komen).

Jullie willen natuurlijk competitief zijn in de eerste Grand Prix, zijn jullie al op een niveau dat jullie kunnen winnen?
We zouden natuurlijk graag de eerste race of de tweede race willen winnen maar als we naar de vooruitgang van onze rivalen kijken dan begrijpen we dat we dat er nog veel te doen is.

Wat was de reden van Pedrosa’s valpartijen op de eerste testdag in Sepang? Lag het aan de motor, aan het rubber of aan de rijder?
"De motor was hetzelfde als het prototype wat we in november gebruikten met dan wat wijzigingen. We hebben nog niet kunnen achterhalen wat het probleem was.

Er wordt veel gesproken over een beperking van de elektronische hulpmiddelen, vooral over de tractiecontrole. Wat is HRC’s mening hierover?
We zijn het daar niet mee eens. Tractiecontrole is nodig om de veiligheid van straatmotoren te verbeteren. Ik ben van mening dat we het moeten blijven gebruiken en er aan moeten werken om het te verbeteren.

Ducati maakt gebruik van een motorblok met een ontstekingsvolgorde die veel weg heeft van een screamer en Kawasaki heeft nu een eerste versie ontwikkeld. Denk je dat dit de toekomst is?
Ik hou wel van screamer motoren …

Denk je dat een dergelijk motorblok compatibel is met de huidige restricties met betrekking tot het benzineverbruik?
Het is gecompliceerd; er moeten in de verbrandingskamer uitstekende thermodynamische prestaties worden bereikt. Misschien zijn ze daar bij Kawasaki in geslaagd.

Die problemen kunnen niet met elektronica opgelost worden?
Nee, ik zie niet in hoe dat zou moeten.

Wat is tot slot nog HRC’s mening over de uitspraken van Pedrosa over zijn teamgenoot Hayden?
Ik denk dat het normaal is dat er een rivaliteit tussen hen is maar dat betekend niet dat ze slecht met elkaar om gaan.