Het Repsol Honda fabrieksteam duo, bestaande uit Nicky Hayden en Dani Pedrosa, gebruikten in Qatar twee verschillende versies van de RC212V, waarbij het 2007 model van de 800cc machine naar Losail was gebracht als aanvulling op het nieuwste prototype voor dit seizoen. Ook bij de tweede race van het seizoen verschillen de twee voor de coureurs beschikbare pakketten van elkaar.
"Nicky zal dit weekeinde beschikken over twee verschillende varianten van de machine. Een daarvan is de versie waarmee hij reed tijdens de officiële MotoGP test hier, waar hij de snelste tijd noteerde, en de andere is hetzelfde rijwielgedeelte dat door Dani in Qatar gebruikt is, maar dan aangepast aan zijn rijstijl," verklaarde HRC Public Relations Manager Iain Mackay. "Dani zal dezelfde motor gebruiken als op Losail, er zijn voor hem twee machines van dezelfde specificatie beschikbaar."
Het huidige motorconcept in het Honda prototype is de motor met klepveren die ook in 2007gebruikt werd, de versie met de pneumatische kleppen die in het voorseizoen werd getest is terug gegaan naar de tekentafel voor verdere aanpassingen en wijzigingen. Mackay heeft weinig informatie uit Japan, afgezien van een aantal voorlopige plannen voor verdere testen.
"De bedoeling is om de motor met pneumatische kleppen op de maandag na Estoril te testen. Het blok heeft heel veel vermogen, maar het levert het vermogen ook heel abrupt af en ze proberen dat wat soepeler af te leveren. Daarvoor is in veel opzichten een ingrijpend herontwerp nodig," verduidelijkte de paddock veteraan.