MotoGP: Kallio maakt vergelijking tussen het rijden met de MotoGP en de 250cc

73

Een van de twee nieuwkomers in de MotoGP die de overstap maken vanuit de 250cc is Mika Kallio. De Fin is de eerste debutant die gelijk mag beginnen op de door velen bestempeld als lastig te berijden Ducati Desmosedici. Het karakter van de Italiaanse machine zorgt misschien wel voor het grootste contrast met de KTM tweetakt waar Kallio zo vertrouwd mee was, toch heeft de Fin een veelbelovende start gemaakt ter voorbereiding op zijn MotoGP debuut in 2009.

De debutanten uit de kwartliters van 2007 Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso en Alex de Angelis hebben veel indruk gemaakt. Zij gaven in het afgelopen voorseizoen aan verrast te zijn over de voordelen van de elektronica in de koningsklasse. Hierbij was het vooral Dovizioso die aangaf dat hij zich eigenlijk gelijk meer op zijn gemak voelde op de 800cc Honda dan op de 250cc versie. Kallio deelt na zijn eerste kennismaking met de Ducati op Valencia en Jerez tot op zeker hoogte deze mening.







"Misschien is het inderdaad wel iets makkelijker om op deze machine te rijden," vertelde de Fin na de test. "Maar het is niet zo makkelijk om zomaar de motoren te vergelijken, aan de ene kant heeft de 250cc machine minder vermogen en is daardoor beter te hanteren aan de andere kant kun je soms juist met het vermogen en de elektronica fouten corrigeren."

"De motoren zijn compleet verschillend. Het vermogen maakt het rijden zeker fysiek gezien zwaarder maar, laat ik het zo zeggen, het rijden met een 250cc is denk ik lastiger. Met de 250cc kun je je geen fout permitteren omdat je geen vermogen over hebt om fouten op te vangen. Een voorbeeld: Met de MotoGP machine kun je te laat remmen, dan even te wijd gaan en het vervolgens met je vermogen corrigeren, met een kwartliter kan dan niet."

Of Kallio zich nu op zijn gemak voelt of niet de Fin zal nog genoeg tijd nodig hebben om zich helemaal aan te passen aan de MotoGP klasse. Twee goede testen op Spaans grondgebied zijn goed geweest voor het zelfvertrouwen van de voormalige vice-wereldkampioen in de 125cc maar er zullen zeker nog wel moeilijkheden op zijn pad komen.

"Voor mij persoonlijk gaat het op dit moment goed met mijn nieuwe team en op de motor, alles voelde natuurlijk compleet anders dan op de 250cc machine, zeker in Valencia, maar mijn rondetijden waren eigenlijk gelijk al goed. Daarna zijn we doorgegaan met testen in Jerez en daar voelde alles op de eerste dag moeilijker, maar nadat ik mijn draai weer had gevonden ging de tweede dag daar echt erg goed, we hebben daar ook aanpassingen kunnen doen waardoor de motor beter bij mijn rijstijl past en waardoor ik ook een beter gevoel had op de motor."

Terwijl Kallio nog met zijn nieuwe team in discussie moet gaan  of hij zich ook de komende winter in wedstrijdverband mag gaan bezighouden met het ijsspeedway, liet hij weten wel graag minimaal te willen gaan trainen op het ijs, daarnaast zal zijn trainingsprogramma er de komende winter op gericht zijn om hem race fit te houden en om meer kracht te krijgen om de opgave die het komende seizoen voor hem ligt aan te kunnen.