MotoGP Legend Casey Stoner is back in the house! 

16899
casey-stoner
Casey Stoner | foto© motogp.com

Tweevoudig MotoGP wereldkampioen Casey Stoner is dit weekend te gast tijdens de Grande Prémio Brembo do Algarve in Portimão. In een openhartig interview sprak Stoner o.a. over de huidige gang van zaken binnen de sport, Valentino Rossi en zijn chronische vermoeidheidsklachten.

Aan het einde van het seizoen 2012 stopte Casey Stoner op 27-jarige leeftijd als actief MotoGP coureur. Hij verliet de sport daarentegen nog niet helemaal. Na een kort uitstapje naar het racen op vier wielen ging hij aan de slag als MotoGP testcoureur voor Honda en later voor Ducati. In 2018 hield de Australiër het echter helemaal voor gezien, dit mede omdat hij van mening was dat Ducati te weinig deed met zijn feedback.







Ondanks dat er niet veel over geschreven werd tijdens zijn carrière droeg Stoner lange tijd een geheim met zich mee. De tweevoudig wereldkampioen lijdt namelijk al vele jaren aan een chronische vermoeidheid, iets waar hij lange tijd niet graag over sprak maar waar hij een jaar geleden in een openhartig interview met een Spaanse krant pas meer openheid over gaf. Vrijdagmiddag tijdens een speciale door Dorna georganiseerde persconferentie tijdens de eerste dag van de Grande Prémio Brembo do Algarve in Portimão kreeg ook de aanwezige media de gelegenheid om Stoner te spreken over o.a. zijn verleden als MotoGP coureur, de huidige gang van zaken binnen de sport en zijn eigen gezondheidstoestand aangaande zijn chronische vermoeidheidsklachten.

Casey Stoner: “Het is drie en een half jaar geleden dat ik voor het laatst in de paddock was. Dat was Mugello 2018, het is veel te lang geleden. Dit was jarenlang mijn wereld, ik kende iedereen en alles en veel mensen in deze paddock zijn familie en vrienden. Om eerlijk te zijn, sinds ik ben gestopt met mijn rol als MotoGP testcoureur bij Ducati en ik me heb laten opereren aan mijn schouder – iets dat geweldig was – heb ik heel erg geworsteld met mijn gezondheid. Op een gegeven moment voelde ik me zo slecht dat ik vijf maanden lang bijna niet van de bank kwam. Van de slaapkamer naar de bank, dat was mijn dagelijkse training. Meer lukte gewoon niet, en het ergste was nog dat ik niemand uit kon leggen wat er aan de hand was met me. Niet alleen lichamelijk was dit een kwelling, ook mentaal zat ik er destijds helemaal door.
De laatste drie, bijna vier jaar heb ik geprobeerd de situatie te beheersen. Ik probeerde te leren hoe ik energie kon besparen gedurende de dag, ik leerde wat me op lange termijn pijn deed en wat me niet noodzakelijk beter maakte maar gewoon het effect van mijn probleem verminderde. Eind vorig jaar, in december-januari, begon ik me iets beter te voelen en dacht ik ‘misschien kom ik er niet uit, maar ik kan dit nu aan’. Ik kon de hele dag door weer beetje bij beetje en heel voorzichtig iets doen om de volgende paar weken niet weer terug bij af te zijn. Dat was een hele opluchting, maar vervolgens ging het een paar maanden later weer helemaal mis en was ik weer terug bij af.
Ik ben momenteel dan ook weer minder optimistisch, ik bekijk per dag hoe ik me voel, soms ben ik extreem uitgeput en kan ik het gewoon niet uitleggen. En andere dagen voel ik me een beetje beter. Maar ik ben eigenlijk nooit meer dan 60 procent van mezelf.
Ik heb moeten leren om overal en altijd rustig te lopen, wat ik haat want vroeger rende ik bijna de hele dag. Maar nu moet ik gewoon altijd rustig lopen om energie te sparen om zo de dag door te komen.”

Maar natuurlijk ging het tijdens het gesprek niet alleen maar over zijn gezondheidsproblemen, ook zijn besluit om destijds op 27-jarige leeftijd te stoppen als actief MotoGP coureur kwam vanzelfsprekend nogmaals aan de orde, een besluit waar hij tot op heden nog steeds geen spijt van heeft. Hij herhaalde dan ook zijn oude standpunt dat hij geen spijt had van zijn vertrek uit de MotoGP, dit omdat hij het leven als fulltime MotoGP coureur destijds gewoonweg helemaal beu was.

Maar toen hem werd gevraagd of hij de competitie en de rivaliteit nog steeds niet mist kwam er een antwoord die de aanwezigen de wenkbrauwen deed fronsen.

Casey Stoner: “Natuurlijk mis ik dat, ik mis elke vorm van rivaliteit, want de voorbije vier jaren was ik mijn eigen concurrent. Dus ik ben niet in staat geweest om ergens concurrerend in te zijn. En het is nog steeds iets dat ik leuk vind – het is dan wel niet meer in de MotoGP, maar zelfs, weet je, ik begon een tijd terug met mountainbiken. Ik wist zelfs op een redelijk goed niveau te komen, een niveau zodat ik zelfs op het punt stond om deel te nemen aan wedstrijden. Niet om extreem competitief en serieus te zijn, maar ik wilde zien waar het toe leidde, weet je, het was iets leuks, ik had weer doel – maar helaas werd het gewoon steeds moeilijker en heb ik ervan af moeten zien.”

Stoner zelf stopte op 27-jarige leeftijd als actief MotoGP coureur, terwijl één van zijn destijds grootste rivalen, Valentino Rossi nog steeds actief is en na dit seizoen op 42-jarige leeftijd pas stopt als actief MotoGP coureur.

Casey Stoner: “Ieder zijn meug. Als Valentino nog steeds van racen houdt, is er geen reden om het niet te doen. Ik kon het niet. Voor mij ging racen over winnen. Ik kan nog steeds niet accepteren dat ik soms niet kon winnen. Ik stond destijds ’s ochtends op om te winnen. Ik zou echt moeite hebben om niet competitief te zijn en te moeten racen. En ik heb Valentino gemist vooraan in het veld. De laatste twee of drie jaar had ik hem graag zien strijden met de jongens.
We hadden in het verleden enkele geweldige gevechten en een fantastische onderlinge rivaliteit. Sommige dingen vielen mijn kant op, andere niet. Maar er was één fantastisch ding om tegen hem te kunnen racen: Ik kon van hem leren – op of naast de baan. Hij was altijd erg slim en erg snugger, ik kon veel van hem leren. En ik denk dat de prestaties van mijn carrière aan waarde hebben gewonnen omdat ik destijds tegen hem heb gereden.”

Ondanks dat het al even geleden is dat hij er live bij was volgt Stoner de verrichtingen in het MotoGP wereldkampioenschap op de voet.

Casey Stoner: “Het is ongelooflijk interessant om te zien hoeveel verschillende fabrikanten en rijders er dit seizoen al op het podium stonden. Jongens van wie je verwacht dat ze vooraan staan, hebben het plots moeilijk en anderen van wie je het niet verwacht had, rijden weg en winnen een race. Het was moeilijk en soms bijna een beetje verwarrend om naar te kijken dit jaar – alleen al door een paar resultaten die zeer onverwacht waren. Maar vanuit het oogpunt van de toeschouwer was het fantastisch.
Persoonlijk had ik graag wat meer consistentie gezien van sommige rijders. Maar ik denk ook dat het huidige format sommige rijders die normaal gesproken niet vooraan zouden staan het vertrouwen geeft om in bepaalde weekenden iets te bereiken wat in het verleden niet mogelijk zou zijn geweest.”

Stoner was voor de persconferentie al te zien in de Ducati pitbox. De fabrikant uit Borgo Panigale wacht nog steeds op de tweede MotoGP wereldtitel na het succes van de Australiër in 2007.

Casey Stoner: “Ze zijn er vaak en al heel lang dichtbij om het complete pakket te hebben en de klus te klaren. Helaas komt het er dan op neer welke Ducati rijder in welk weekend snel is. Er moet wat meer consistentie komen en misschien een motor die geschikt is voor alle circuits. Dat is altijd zo geweest, er zijn goede en slechte banen voor elke fabrikant. Maar op bepaalde circuits lijkt de Ducati meer moeite te hebben. Ze moeten alleen wat meer consistentie zien te krijgen en soms wat eenvoudiger zijn. Maar ze zijn altijd erg, erg close geweest. Als alles een keer hun kant op valt, dan kunnen ze nog wel een keer een wereldtitel winnen. De concurrentie slaapt echter niet. Zo is er Yamaha, die jaar na jaar een geweldig pakket heeft – en kijk maar naar het soort jaar dat Yamaha heeft, in veel verschillende motorsport competities… Ze brengen consequent een pakket dat heel moeilijk te verslaan is. Dan heb je ook een Márquez op de Honda, als hij gezond en fit is, zijn ze heel moeilijk te verslaan. Dat maakt het moeilijk. Het is niet alleen zo dat je een paar motoren op de baan kunt zetten met de rijder erop, je hebt het hele pakket nodig om samen te werken aan het behalen van succes. En dat kan soms heel erg moeilijk zijn.”

Casey Stoner
Casey Stoner is tweevoudig MotoGP-wereldkampioen, in 2007 en 2011. Hij behaalde in 2007 tien overwinningen in de MotoGP klasse op fabrieks-Ducati. Door zijn zesde plaats in de Grand Prix van Japan op 23 september 2007 werd hij wereldkampioen. Stoner was toen met zijn 22 jaar de jongste wereldkampioen in de koningsklasse sinds Freddie Spencer in 1983, en daarmee de jongste wereldkampioen ooit sinds de invoering van de MotoGP klasse. In 2012 maakte hij bekend dat hij na dat jaar ging stoppen met racen. In 2013 stapte hij over naar de autosport in het Australische kampioenschap Dunlop V8 Supercar Series. Vervolgens was de Australiër, een MotoGP Legend, nog een aantal jaren actief als MotoGP testcoureur, eerst bij Honda en vervolgens bij Ducati. In 2018 hield Stoner ook dit voor gezien.

 



Handige links Grande Prémio Brembo do Algarve:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter