Er gingen tijdens de MotoGP race op het Losail International Circuit een aardig aantal rijders op kansrijke posities onderuit, we laten Jorge Lorenzo, Stefan Bradl, Alvaro Bautista, Bradley Smith en Andrea Iannone aan het woord over waar en waarom het nu precies mis ging.
<p>Het was een spannende MotoGP race in Qatar maar die had wellicht nóg spannende kunnen zijn als er niet zo veel crashes waren. De race was nauwelijks begonnen toen Jorge Lorenzo aan de leiding liggend voor een grote kostenpost zorgde bij Yamaha. Door de crash van de tweevoudig MotoGP wereldkampioen kreeg Stefan Bradl de leiding maar ook de Duitser ging na acht ronden in leidende positie onderuit.</p> <br /> <p> Alvaro Bautista had eerder inde race al op weten te klimmen naar de tweede plaats maar zakte door remproblemen weer iets terug. Later in de race had de Go&Fun Honda Gresini rijder Dani Pedrosa voor de derde plaats weten te passeren toen ook hij onderuit ging. Bradley Smith reed geruime tijd mee met de kopgroep maar kon in de eindfase het tempo net niet bijbenen en vond in een poging toch dichterbij te komen zijn Waterloo. </p> <br /> <p> Andrea Iannone wist in de eerste ronde op te klimmen naar de vijfde plaats maar ging in de tweede ronde onderuit. De Italiaan stapte echter weer op zijn Pramac Racing Ducati en wist nog als tiende over de streep te komen.</p>
<blockquote>“Ik maakte een fout en het is lang geleden dat ik dat tijdens een race deed,” vertelde <strong>Lorenzo</strong>. “We zijn niet perfect, we zijn ook maar mensen en soms maken we fouten. De banden waren anders dan die van vorig jaar en de temperatuur van het asfalt een beetje kouder. Ik had hier niet voldoende rekening mee gehouden en dook te snel een bocht in terwijl de voor- en achterband daar nog niet klaar voor waren. Het is zonde dat ik zoveel punten ben misgelopen nu Marc en Valentino en Dani duidelijk de favorieten zijn. Valentino liet zien dat de Yamaha zelfs met deze banden de strijd aan kan, het kampioenschap is nog lang dus laten we maar eens kijken wat er in Austin mogelijk is.”<br /> <br /> “Het is moeilijk om mijn gevoelens te beschrijven. Aan de ene kant heb ik het heel erg goed gedaan want ik had een goede start en reed een perfecte eerste ronde,” vertelde <strong>Bradl</strong>. “Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo goed zou gaan gezien de problemen die we de afgelopen dagen hadden, maar voor race voelde ik me sterk en vastberaden. Ik heb eigenlijk gene idee waarom ik onderuit ging, ik reed op dezelfde manier als de ronde daarvoor maar was in bocht zes ineens de voorkant kwijt. Gelukkig ben ik in orde en het positieve is dat ik in de race een grote stap heb kunnen maken. Veel rijders zijn in linkerbochten onderuit gegaan dus wellicht speelde vochtigheid een rol en had dat invloed op de grip.”<br /> <br /> “Ik ben gelukkig in orde maar het was een vreemde crash; ik stuurde bocht 2 op dezelfde manier in als de vorige ronden in maar ik was opeens de voorkant kwijt,” vertelde <strong>Bautista</strong>. “Ik had gedurende de race wat problemen met de remmen, ik weet niet of dit heeft bijgedragen aan de val maar het is hoe dan ook spijtig voor het team. Tot de crash had ik het erg naar mijn zin met het vechten voor posities. Mijn start was niet zo goed maar geleidelijk aan wist ik door het veld naar voren te komen. Op een gegeven moment reed ik op de tweede plaats en dacht ik dat ene podium mogelijk moest zijn. Jammer dat we niet aan de finish zijn gekomen en ik bied dan ook mijn verontschuldigingen aan het team en de fans aan, ik hoop dat het de volgende keer beter gaat.” <br /> <br /> “Het is duidelijk dat dit niet de beste manier is om de eerste race van het seizoen af te sluiten aangezien ik in de race alles heb gegeven wat ik in me had,” vertelde <strong>Smith</strong>. “Ik voelde me goed op de motor, alhoewel het wel moeilijk was om die laatste seconde naar de mannen voor me dicht te rijden, met nog vijf of zes ronden te gaan was ik vastberaden om dichterbij hen te proberen te komen maar toen ging ik helaas onderuit. Ik moet me nu even opnieuw focussen en de positieve dingen uit dit weekend halen en dan met hernieuwd vertrouwen naar Austin gaan en daar net zo competitief proberen te zijn.”<br /> <br /> “Het is jammer hoe de race is verlopen, ik ging na een goede start in de tweede ronde onderuit. De voorkant gleed in de bocht plotseling weg terwijl ik niet eens echt aan het pushen was. Toen ik weer de baan op ging lukte het me om in een goed ritme te komen, een ritme dat vergelijkbaar was met dat van de kopgroep. Ik denk dat ik een goed resultaat had kunnen behalen,” vertelde <strong>Iannone</strong>. <br /> </blockquote> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>