MotoGP: Maleisische Grand Prix op voorhand al bol van spanning

64

#MalaysianGP – De Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix heeft op voorhand al genoeg ingredi‘nten voor een heleboel spanning. Met nog twee races voor de boeg kan de strijd om de wereldtitel in de MotoGP klasse in Sepang voor het eerst definitief beslist worden. Daarnaast kan Danny Kent komend weekend de wereldtitel in de Moto3 klasse veilig stellen.

<p>Wordt Valentino Rossi wereldkampioen? Hoe gaan Honda en Ducati presteren en doet &eacute;&eacute;n van de beide Yamaha kemphanen daar eventueel zijn voordeel mee? Allemaal vragen die voorafgaand aan de voorlaatste Grand Prix van het seizoen 2015 leven bij de teams, technici en uiteraard de rijders zelf. </p> <p><br /> </p> <p>De betrokken teams en rijders laten zichzelf uiteraard niet in de kaart kijken maar ook daar is de spanning merkbaar. Na de thriller in Australi&euml;, waar Marc Marquez door een ultieme laatste ronde de titelkansen voor Valentino Rossi een stukje opschroefde, is het circus inmiddels neergestreken in Maleisi&euml;. Op het circuit van Sepang wordt de laatste van een serie van drie &ldquo;overzeese&rdquo; races, in een tijdsbestek van drie weken, gereden.</p> <p><br /> </p> <p>Het Sepang circuit is 5548 meter lang en telt tien rechter- en vijf linkerbochten. Na een relatief langzame eerste sector volgt een vloeiend deel met relatief snelle bochten waarna de rijders via een vrij lang recht stuk terugkeren naar de laatste bocht. Met name hier zien we altijd veel uitremacties. Het circuit is met 22 meter bijzonder breed wat het rijden van meerdere lijnen goed mogelijk maakt.</p> <p><br /> </p> <p>De absoluut snelste ronde is in handen van Marc Marquez die vorig jaar tijdens de kwalificatietraining een tijd van 1&rsquo;59.791 eruit wist te persen. Het offici&euml;le ronderecord staat ook op naam van Marc Marquez en werd met 2&rsquo;01.150 gereden in de wedstrijd van 2013.</p> <p><br /> </p> <p>Valentino Rossi kan dus voor de eerste keer dit seizoen officieel wereldkampioen worden. Rossi heeft nu 11 punten voorsprong op Lorenzo en moet 15 punten meer scoren dan zijn teamgenoot om zich, voor de tiende keer in zijn carri&egrave;re, wereldkampioen te mogen noemen.</p> <p><br /> </p> <p>Dit betekent dat als Rossi zou winnen Lorenzo dus minimaal vijfde moet worden om zijn titelkansen in leven te houden. Wordt Rossi tweede dan volstaat voor Lorenzo een elfde plaats en wordt Rossi derde dan heeft Lorenzo een 14e plaats nodig om de titelstrijd nog open te houden.</p> <p><br /> </p> <p>Om &uuml;berhaupt kampioen te kunnen worden moet Rossi bij de eerste drie finishen, ook bij een nulscore van Lorenzo. Het scenario is zodanig dat bij een gelijke stand, na de laatste race in Valencia, Lorenzo altijd wereldkampioen is door middel van de zes seizoenszeges. Rossi heeft &nbsp;tot nu toe, in dit seizoen, vier zeges behaald en kan uiteraard ook op zes komen. Lukt Rossi dat dan is er uiteraard geen gelijke puntenstand meer mogelijk.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi zal daarom weer tot het uiterste moeten gaan om de leiding in het kampioenschap te behouden, te stabiliseren of uit te breiden. Rossi wil er ook alles aan doen om daar waar mogelijk de titelstrijd al in Maleisi&euml; te beslissen maar realistisch gezien is dat alleen mogelijk als Lorenzo door een val of technisch defect de race vroegtijdig moet verlaten.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi is uiteraard de meest ervaren man op het Sepang circuit maar ook de rest kent de baan goed. Het circuit wordt al een groot aantal jaren gebruikt als testcircuit waardoor alle coureurs hier goed de weg weten. Wel kan het weer op dit circuit een rol spelen. In deze tijd van het jaar kunnen hele pittige onweersbuien het circuit in enkele minuten blank zetten. Het is eigenlijk nooit de vraag of de onweersbuien komen maar meer op wel tijdstip.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi won al in 2001 de 500cc klasse op dit circuit en wist vijf keer te winnen in de MotoGP klasse. Zijn laatste overwinning dateert echter al weer van 2010. Jorge Lorenzo heeft op Sepang nog nooit kunnen winnen in de MotoGP klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi zelf kijkt met vertrouwen uit naar komend weekend:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;We hebben nog maar twee races te gaan waarin we geen fouten mogen maken. In Australi&euml; reden we een goede race maar het had beter gekund. Het wordt belangrijk om hier in Maleisi&euml; direct een goede set-up te vinden. Elke sessie wordt extreem belangrijk. We moeten in elke sessie het beste resultaat zien te behalen om kans te maken op de overwinning in de race. Ik sta nog steeds aan de leiding met een redelijke voorsprong op Jorge en dat is positief. We moeten nog twee goede races rijden om dit seizoen succesvol te kunnen afsluiten. Ik voel me goed, ben in vorm en ben samen met mijn team er klaar voor om het beste eruit te halen."</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Lorenzo weet dat hij het niet helemaal meer in eigen hand heeft. Wint de Spanjaard de laatste twee races dan nog heeft hij een Honda, Ducati, Suzuki of Tech3 Yamaha nodig om wereldkampioen te worden. Als Rossi twee keer tweede wordt behoudt de Italiaan namelijk een puntje voorsprong. </p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo beseft dat en weet dat hij hoe dan ook zal moeten winnen:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Allereerst wil ik de hele Yamaha familie feliciteren met het behalen van de tweede titel van dit seizoen (contructeurs- en teamtitel). Ik ben trots op alle teamleden en technici die dit mogelijk gemaakt hebben. Er is het hele jaar door, zowel in Japan als op de circuits, heel hard voor gewerkt. Philip Island was een vreselijk spannende race en de tweede plaats was niet al te slecht als je ziet dat Valentino vierde is geworden. Nu kijken we naar de race op Sepang wat een gecompliceerd circuit is. Niet alleen is de baan uitdagend maar in combinatie met de hitte en de luchtvochtigheid wordt het bijzonder zwaar. Ik denk dat de sleutel tot succes is gelegen in de manier waarop we de bandenslijtage kunnen managen en ik denk dat we daarin vrij goed zijn en dus mee kunnen doen voor de overwinning. Het grootste doel in Maleisi&euml; is om de achterstand op Valentino te verkleinen om in Valencia nog een goede kans te hebben. Ik voel me sterk en kijk uit naar het racen in Maleisi&euml;.&rdquo;</p> </blockquote>







<p>Naast de titelstrijd tussen de twee Yamaha rijders speelt er natuurlijk ook nog de strijd tussen Honda, Ducati en Yamaha, zijnde de drie grote fabrieksteams, die dit seizoen domineren. Honda heeft door Dani Pedrosa en Marc Marquez al twee van deze drie overzeese GP&rsquo;s weten te winnen en wil die zegereeks uiteraard doortrekken in Maleisi&euml;. </p> <p><br /> </p> <p>Honda is de laatste drie jaar al niet meer geklopt in Maleisi&euml; met overwinningen van Dani Pedrosa in 2012 en 2013 en de winst van Marc Marquez in het afgelopen jaar. De laatste Yamaha overwinning dateert al weer van 2010 (Rossi). In 2011 werd de MotoGP race geschrapt na het dramatische ongeval met Marco Simoncelli.</p> <p><br /> </p> <p>Hoewel het Honda officieel worst zal zijn wie van de beide Yamaha rijders kampioen gaat worden spelen er toch nog wel wat sentimenten. Japanners zijn van nature niet erg vergevingsgezind en de manier waarop Rossi eind 2003 overstapte naar Yamaha zijn ze op het Honda hoofdkwartier zeker niet vergeten. Het zal echter absoluut niet leiden tot directe bemoeienis met de strijd door middel van bijvoorbeeld teamorders. Vraag is wel of Pedrosa en Marquez de titel liever in Spanje zien blijven of naar Itali&euml; zien gaan.</p> <p><br /> </p> <p>Vooralsnog zullen de beide Repsol Honda rijders uitgaan van eigen kracht om in de race op Sepang een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.</p> <p><br /> </p> <p>Marc Marquez, Repsol Honda:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Na de geweldige overwinning in Australi&euml; zijn we nu in Maleisi&euml; en hoop ik dat we de goede Honda serie voort kunnen zetten om het seizoen met hoogtepunten te kunnen be&euml;indigen. We hebben veel getest op Sepang en ik houd van dit circuit waar de Honda het altijd goed lijkt te doen. Het is, zoals altijd, zaak om de juiste set-up te vinden. Het remmen is hier heel belangrijk en we moeten daarin de goede balans zien te vinden. Het wordt hard werken op de vrijdag en de zaterdag om zondag zo goed mogelijk aan de start te staan voor de race.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote>Dani Pedrosa liet zich in vrijwel exact dezelfde bewoordingen uit over de race van komend weekend al noemde hij nog wel even het extreme weer als een bijkomende moeilijke factor. <p><br /> </p> <p>Ducati en het Sepang circuit is tot op heden geen heel gelukkige combinatie geweest. Loris Capirossi werd in 2006, in het vierde seizoen dat Ducati actief was in de MotoGP klasse, tweede en Casey Stoner wist in 2007 en 2009 te winnen met de rode machine maar dat waren dan ook de enige podiumposities die Ducati op Sepang heeft weten te behalen.</p> <p><br /> </p> <p>Andrea Iannone liet afgelopen zondag in Australi&euml; echter zien goed in vorm te zijn en mogelijk kan hij die lijn doortrekken in Maleisi&euml;. Andrea Dovisioso lijkt een beetje de weg kwijt te zijn maar ook voor hem geldt dat alles zomaar weer op zijn plek kan vallen.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Moto3:<br /> </strong>Zoals bekend is de strijd in de Moto3 klasse ook nog niet beslist. Danny Kent leek halverwege het seizoen redelijk relaxt naar de titel te gaan rijden maar heeft de laatste races de nodige punten laten liggen. De Moto3 klasse kent elke race weer veel kanshebbers zodat, gelukkig voor de Brit, de concurrentie elkaar ook de nodige punten heeft afgesnoept.</p> <p><br /> </p> <p>Kent heeft voor de race van aanstaand weekend een voorsprong van 40 punten op Miguel Oliveira. De Portugees is nog de enige die Kent van de titel kan afhouden. Bij een overwinning van Oliveira op Sepang heeft Kent aan een vijfde plaats genoeg om de titel definitief mee naar Engeland te nemen. Bij een tweede plaats van Oliveira dient Kent minimaal tiende te worden en bij een derde plaats van Oliveira heeft Kent genoeg aan een 14e plaats voor de titel. Eindigt Oliveira niet op het podium dan is de titel sowieso voor Danny Kent.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><strong><em>Handige links&nbsp;Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:</em></strong></p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1M6QnUV" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1M6QnUV" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>