Marco Melandri heeft nog geen indruk weten te maken sinds zijn overstap naar het officiële Ducati fabrieksteam en geeft aan zich nog niet op zijn gemak te voelen op de Desmosedici.
De Italiaan maakte zo halverwege dit seizoen bekend dat hij de overstap naar het eveneens Italiaanse Ducati zou gaan maken maar tijdens de eerste tests op Valencia en vorige week in Jerez bleek dat Melandri en de Ducati nog niet goed bij elkaar pasten.
"Deze tests waren niet makkelijk voor mij," vertelde Melandri. "Er zijn een aantal problemen die we nog niet op hebben kunnen lossen. Ik heb nog geen lekker gevoel op de motor en het is nog te vroeg om koste wat kost snel te zijn. Op dit moment is het beter om samen aan het werk te gaan en de motor beter bij mij te laten passen, dan kan ik me er aan aanpassen, nu is het gevoel met de motor in ieder geval nog niet goed."
"We hebben wel wat vooruitgang geboekt. In de eerste dagen hebben we veel verschillende geometrie afstellingen geprobeerd, uiteindelijk vonden we iets met de gewichtsverdeling. We zijn pas nadat we een basisafstelling hadden aan de vering gaan werken, de motor werd daar wel wat stabieler van maar niet veel. Ik moet nog steeds een goede zitpositie vinden want ik voel me nog niet comfortabel, niet op mijn gemak."
Een van de redenen van zijn problemen is dat hij een heel andere rijstijl heeft dan wereldkampioen Casey Stoner.
"Ik volg het geplande schema waaronder veel werk aan het aanpassen aan deze machine," vervolgde de 25 jarige Italiaan. "We hebben nog veel tijd nodig. Mijn stijl is anders dan die van Stoner en Capirossi. Mijn afstelling is heel anders dan die van Stoner en sommige dingen hebben nu eenmaal tijd nodig. Ik heb uitgelegd wat ik graag zou willen dus nu ligt de bal bij de technici. Ook omdat het werk aan de elektronica heel erg complex is en ik nauwelijks weet hoe ik een e-mail moet sturen."
Verder vertelde Melandri, die in zijn MotoGP carrière 5 van zijn in totaal 22 overwinningen wist te pakken, nog dat de Ducati geen makkelijke motor is.
"Het motorblok is heel anders dan de Honda. Het vermogen is ongelofelijk en is niet makkelijk te gebruiken. Het blok is erg nerveus en het is belangrijk om een goede afstelling te vinden en dan hard aan de elektronica te werken."