MotoGP: Moto2 bijna op niveau 250cc

91

Met een verschil van 0.229sec van de 250cc pole position tijd die tijdens de Spaanse Grand Prix werd neergezet, hebben de top Moto2 machines afgelopen weekend tijdens het Spaanse kampioenschap op Jerez bijna dezelfde tijden laten noteren dan de 250cc tweetakt machines.

Nadat ze al meereden in de kwalificatietraining tijdens de race op Albacete van het Spaanse kampioenschap, mochten er in Jerez wederom vier Moto2 machines starten tussen de 1000cc Superbikes, dit om Dorna te helpen de competitieviteit van de machines te meten. De Moto2 machines kwamen overigens niet in aanmerking voor punten.







Aleix Espargaró leidde de kwalificatie training van de 600cc, waarna hij zijn R6 uiteindelijk als vijfde op de grid neerzette en bij de start van de race als eerste de eerste bocht indook. In de zesde ronde crashte Espargaró, terwijl hij op de zesde plek lag, waardoor de Honda rijder Dani Rivas – die zich als tiende had gekwalificeerd- de beste Moto2 ronde neer wist te zetten en naar de zevende positie in de race reed.

Rivas zette op zijn Moto2 machine een snelste rondetijd neer van 1,43’343sec, waarmee hij slechts 0,005sec langzamer was dan de snelste rondetijd die neergezet is tijdens de 250cc race van de Spaanse Grand Prix door Alvaro Bautista. Voor zijn val, zette Espargaró een beste tijd neer van 1,43’822sec.

De andere Moto2 machines van Angel Rodriguez (Yamaha) and Dani Arcas (Honda) kwalificeerden zich als dertiende en drieëntwintigste in het veld van drieëndertig deelnemers. Rodriquez kwam niet weg bij de start door problemen met de motor, terwijl Arcas als zeventiende finishte.

De Moto2 machines zullen identieke Honda motoren gebruiken met een individueel chassis design als ze volgend seizoen deel uit gaan maken van het MotoGP werelkampioenschap. Honda gaat de officele Moto2 motoren bouwen, maar de machines die in Jerez te zien waren hadden echter een Yamaha R6 of Honda CBR 600 blok met een prototype chassis.

De huidige 250cc tweetakt machines zullen ook in 2010 nog toegelaten worden alhoewel het aantal belangstellenden voor het rijden met de nieuwe 600cc viertakt machines overweldigend is- reeds 47 teams hebben zich ingeschreven voor het Moto2 kampioenschap van volgend jaar. Vanaf 2011 zal de Moto2 categorie uitsluitend bestaan uit viertaktmachines.