De FIM (Fdration Internationale de Motorcyclisme) en Dorna hebben een voorstel gedaan aan de Grand Prix Commission voor de introductie van een ÔFactory 2Õ categorie binnen de MotoGP klasse naast de dit seizoen al ingevoerde ÔFactoryÕ and ÔOpenÕ inschrijvingen.
Na de verrassende keus van het Ducati Team om komend seizoen niet als ‚Factory Team’ van start te gaan in het MotoGP wereldkampioenschap maar te kiezen voor de nieuwe ‚Open’ klasse is er de nodige opschudding ontstaan binnen Dorna en heeft met name Honda zware kritiek geuit op de ontstane situatie.<br /> <br /> Helemaal verrassend is dat natuurlijk niet gezien het sterke optreden van de Ducati’s tijdens de afgelopen testdagen in Sepang en op Phillip Island. Naast de verrassende keus blijkt ook dat de verplicht te gebruiken door ECU software (Magneti Marelli) op het laatste moment wel heel erg veranderd was ten opzichte van de eerdere vrijgeven versies. Zal Ducati dan het politieke spelletje samen met Magneti Marelli wel heel erg slim gespeeld hebben?<br /> <br /> Naast de verrassende keuze van Ducati viel het optreden van Aleix Espargaró natuurlijk ook erg op en de Yamaha coureur wist zelfs met zijn ‚Open’ NGM Mobile Forward Racing Yamaha verschillende ‚Factory’ coureurs achter zich te laten, iets dat natuurlijk niet past in de strategie van de dure fabrieksteam en Dorna.<br /> <br /> Dat Ducati, en in mindere mate het optreden van Aleix Espargaró, het spel op de wagen heeft gebracht moge duidelijk zijn en de paniek lijkt dan ook redelijk toegeslagen te zijn binnen de koningsklasse. Zo erg zelfs dat de Dorna en de FIM inmiddels om de tafel hebben gezeten en een vriendelijk, maar waarschijnlijk wel zeer dringend beroep hebben gedaan op de Grand Prix Commision voor het invoeren van een derde categorie binnen de MotoGP klasse, de Factory2 categorie.<br /> <br /> Javier Alonso, Managing Director binnen Dorna, legde eerder vandaag op de website motogp.com de beweegredenen uit van het plan, een plan dat op 11 maart aanstaande door de Grand Prix Commission behandeld zal worden. <p> </p> <p>In het voorstel zullen de motoren van de Honda en Yamaha fabrieksteams het tijdens de wedstrijdseizoen moeten doen met maximaal 20 liter brandstof per race, vijf motorblokken die voor aanvang van het seizoen verzegeld worden en kan men geen gebruik maken van de extra zachte Bridgestone band. De nieuwe Open klasse zal daarentegen gedurende het wedstrijdseizoen 24 liter brandstof per race mogen gebruiken, de beschikking hebben over maximaal twaalf verschillende motorblokken die niet verzegeld zijn en daardoor verder doorontwikkeld kunnen worden gedurende het seizoen, en wel gebruik kunnen maken van de zachtere Bridgestone band. </p>
<p>In het nieuwe voorstel is er dus sprake van nog een extra categorie, de Factory 2 klasse die er volgens de uitleg van Alonso als volgt uit moet komen te zien.<br /> <br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het voorstel dat is gemaakt heeft betrekking op de fabrikanten die uitkomen in de ‚Open’ klasse en podium plaatsen gaan behalen, te weten drie derde plaatsen, twee tweede plaatsen of een overwinning onder droge omstandigheden. Mocht men één van deze resultaten behalen dan zal men de daarop volgende wedstrijd geen 24 liter brandstof maar 22,5 liter brandstof mogen gebruiken. Tevens zal het aantal beschikbare motorblokken gereduceerd worden van 12 naar 9 stuks,” aldus Alonso.</p> <p><br /> </p> <p>“We hebben naar de testresultaten van de twee testen in Sepang gekeken, en speciaal naar de tweede test, en het is duidelijk dat de tweede versies van de door Magneti Marelli ontworpen software zorgen voor geweldige prestaties. Het feit is nu dat Ducati door haar beslissing nu als enige motorenfabrikant deze software tot haar beschikking heeft. Dat geeft hun, in combinatie met de ‚Open’ regels, een voordeel en dus daarom hebben we dit nieuwe voorstel gemaakt en naar de Grand Prix commissie gestuurd. Het voorstel is dus puur gemaakt om een goede balans te vinden en niet één fabrikant te laten profiteren van een te groot voordeel.”</p> <p><br /> </p> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Als kampioenschap willen we graag iedereen in staat stellen gebruik te kunnen maken van de best mogelijke technologieën, inclusief dit soort software, maar uit gesprekken met de privé teams is duidelijk naar voren gekomen dan zij nog niet ingesteld zijn om deze software volledig te kunnen gebruiken (voor het gebruik van deze ingewikkeld software is hele specifieke kennis nodig en er zijn simpelweg nog onvoldoende data engineers die hier mee kunnen werken). Het moge duidelijk zijn dat Ducati het afgelopen seizoen niet op hetzelfde level als Honda en Yamaha heeft kunnen acteren en wat zij hebben gedaan is op zoek gaan naar een manier binnen het reglement om hun resultaten te kunnen verbeteren. We begrijpen dat men door het maken van een aantal veranderingen dichter in de buurt kan komen van de andere constructeurs, maar we willen niet dat zij een te groot voordeel hebben omdat het oneerlijk zal zijn als men de rest zou weten te verslaan vanwege het feit dat zij meer munitie hebben dan de rest. Dus we denken dat het nieuwe voorstel dat nu op tafel ligt een goede oplossing is.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> De Dorna directeur bevestigde in het gesprek ook dat de voorgestelde regelveranderingen die er op dit moment plaatsvinden als doel hebben om op lange termijn van een meer competitive competitie op het gebied van technologische ontwikkelingen. Het is doel is om in het seizoen 2016 uitsluitend nog met ‚Open’ inschrijvingen van start te gaan in de MotoGP klasse.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De ontwikkeling van de huidige standaard ECU en software zoals die nu uitgevoerd wordt heeft als doel dat deze in de toekomst door iedereen binnen de MotoGP klasse gebruikt gaat worden.</p> <p><br /> </p> <p>„Onze taak is dat de beste software ontwikkeld wordt en dat de fabrikanten er het beste van kunnen maken met hun machines. In feite vragen we de fabrikanten ons te helpen met de ontwikkeling van deze software.”</p> <p> </p> <p>„We zeggen hun dan ook; kijk we hebben dit stukje software beschikbaar en als jullie denken het kunnen verbeteren en wij kunnen het toepassen, dan is het enige wat wij vragen of het ook door de rest van het veld gebruikt kan worden. En wanneer deze verbeteringen gemaakt kunnen worden, dan zij wij bereidt deze te laten maken.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>