Dinsdag 1 december begint voor de MotoGP teams de verplichte winterstop. In de maanden december en januari wordt er niet getest waarna begin februari het circus zich weer meldt op Sepang om vandaar richting de eerste race van het seizoen 2016 in Qatar te werken. Er is achter de schermen echter nog veel werk te doen voor de teams.
Drie dagen testen op het circuit van Jerez hebben opnieuw geleerd dat er nog veel werk te doen is. De nieuwe Michelin banden geven nog genoeg stof tot nadenken en ook de nieuwe eenheidselektronica baart nog hopen kopzorgen. <p><br /> </p> <p>Daar waar de WSBK rijders hun rondjes reden met transponders kozen de MotoGP teams massaal voor het rijden zonder de tijdregistrerende kastjes. In de gepubliceerde tijdenlijsten ontbreken daarom de namen van de MotoGP rijders.</p> <p><br /> </p> <p>Dat betekent niet dat er niet gereden is door de heren. Het Repsol Honda team met Marc Marquez en Dani Pedrosa gebruikten de laatste dag voor een vergelijkingstest tussen de 2015 en de 2016 motor. In beide gevallen werd gereden met de voor komend seizoen verplichte elektronica. Marquez reed gedurende de vrijdag 67 ronden en kwam volgens opgave van Repsol Honda zelf tot een tijd van 1’39.17. Als de opgegeven tijd klopt was Marquez daarmee een fractie sneller dan Sykes op de WSBK Kawasaki.</p> <p><br /> </p> <p>Marquez kende echter de nodige problemen. De Spanjaard ging gedurende de dag twee keer onderuit. De eerste keer was dat met een highsider bij het uitkomen van de derde bocht (de eerste linkerbocht van het circuit) en de tweede keer door het inmiddels overbekende verliezen van het voorwiel in bocht één. Marquez bleef bij beide crashes gelukkig ongedeerd.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben vandaag twee keer gevallen. Ik had een zware high-sider in bocht drie. Ik stuurde de bocht door met een constante gasstand maar plotseling werd het achterwiel heel agressief en werd ik gelanceerd. Gelukkig kwam ik er zonder kleerscheuren vanaf. De tweede valpartij gebeurde tijdens een vergelijkingstest tussen de 2015 en 2016 versie van het motorblok waarbij we gebruik maakten van de nieuwe elektronica. Je moet dan tot op de limiet gaan om een goede vergelijking te kunnen maken. We weten inmiddels dat het “breekpunt” van de Michelin voorband onvoorspelbaar is en dat werd met die val weer bewezen. We hebben over het algemeen een goede test afgewerkt en we hebben veel informatie verzameld waar HRC mee aan het werk kan. Mijn gevoel zegt dat we met het 2016 motorblok wat meer potentie hebben dan met het 2015 blok. We zitten echter nog lang niet op het gewenste niveau. Ik weet dat Honda gedurende de winter hard zal werken om voor Sepang de motor te verbeteren. Ik wil het team bedanken voor het vele werk tijdens deze test en in het afgelopen jaar. Het is nu tijd voor de nodige rust,” aldus Marquez.</p> </blockquote> <div><br /> </div> Dani Pedrosa kwam tijdens de laatste testdag tot 77 ronden en een snelste tijd van 1’39.93. <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>“Het was vandaag wat warmer en we hebben daarom veel ronden kunnen rijden. We zijn dan ook wat eerder gestart en langer doorgegaan. We hebben veel runs gedaan en dingen getest waarmee ik me de afgelopen dagen niet helemaal happy voelde. Het is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de motor functioneert omdat we ook vandaag nog de nodige problemen ondervonden. We weten nog niet of het nu aan de motor zelf ligt of aan de nieuwe Magneti Marelli elektronica. We moeten in elk geval werken met deze elektronica en dus moeten we de best mogelijke oplossing daarmee zien te vinden. We hebben veel informatie verzameld maar het is nog niet duidelijk wat de beste oplossing is. We hebben ook twee lange runs gereden om een betere vergelijking te hebben. Ik moet echter nog veel praten met de technici om de juiste richting te kunnen kiezen waarin we moeten werken. Het was een druk jaar en ik wil iedereen binnen Honda bedanken voor hun steun in het afgelopen jaar. Nu is het tijd voor vakantie.”</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote>
<p>Ook het fabrieksteam van Ducati was tijdens de afgelopen drie dagen actief op Jerez. De woensdag en donderdag werd door testrijder Michele Pirro voor zijn rekening genomen maar op de vrijdag gaf hij het stokje over aan de beide Andrea’s van het team, Dovizioso en Iannone.</p> <p><br /> </p> <p>Zowel Dovizioso als Iannone reden nog met de GP15 versie van de Desmosedici. Er is vooral gewerkt aan het optimaliseren van de motor met de nieuwe elektronica en uiteraard de nieuwe Michelin banden.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De test ging goed. We hebben onze rondetijden steeds weten te verbeteren en dat is een belangrijk aspect. We hebben gewerkt aan de set-up van de motor met de nieuwe banden en elektronica. Ik ben blij dat we ons goed hebben kunnen aanpassen aan de banden en elektronica. Ik herhaal wat ik al in Valencia heb gezegd. Ik ben blij met de manier waarop de nieuwe Michelin banden hun werk doen en ik heb daar een heel goed gevoel bij. Het was daarom een positieve dag. We hebben niet geprobeerd om met een nieuwe band een snelle tijd te zetten. Ik reed mijn beste tijd in mijn laatste run met een band die er al 26 ronden op had zitten,” aldus Iannone die volgens opgave een snelste ronde van 1’39.6 wist te realiseren.</p> </blockquote><span style="font-family: arial;"> <div><span style="font-family: arial;"><br /> </span></div> Teamgenoot Dovizioso was volgens een opgave een tiende van een seconde langzamer dan Iannone en uitte zich op dezelfde positieve manier omtrent deze test.</span> <p><br /> </p> <p>Ook positief nieuws vanuit het Power Elektronics Aspar team. Eugene Laverty brak op donderdag zijn pols bij een valpartij op het circuit van Jerez. De Noord-Ier vloog vrijdagmorgen naar Barcelona waar hij in de universiteitskliniek verder werd onderzocht middels een 3D scan. Daarbij kwamen naast de al bekende breuk nog een tweetal kleinere fracturen cq scheurtjes in één van de wervels en zijn schouder naar boven.</p> <p><br /> </p> <p>De beide laatste fracturen kunnen prima genezen met rust maar voor de breuk in de linkerpols werd een operatie beter geacht. Wonderdokter Xavier Mir voerde vrijdagmiddag die anderhalf uur durende operatie uit waarbij de breuk werd gerepareerd met een titanium plaatje. De komende week moet de pols volledig gefixeerd blijven waarna de hechtingen verwijderd kunnen worden. Een nieuwe scan moet dan het succes van de operatie bevestigen waarna Laverty voorzichtig kan gaan werken aan zijn herstel. Als alles goed verloopt is de Noord-Ier over een week of zes weer volledig fit zodat zijn verdere testseizoen niet in gevaar komt.</p> <p><br /> </p> <p>Vanuit het Aprilia Racing team werd gemeld dat Alvaro Bautista de test na een crash op vrijdagmorgen vroegtijdig had moeten afsluiten. De Spanjaard had teveel last van zijn nek om verder te kunnen rijden. Bradl maakte de dag wel volgens planning af. Bradl gaf na afloop van de test aan dat hij een moeizame derde dag achter de rug had. De Duitser testte voor het eerst met de nieuwe elektronica en die zorgde ook bij hem en Aprilia voor veel kopzorgen. Bradl had het gevoel dat de elektronica als het ware te laat wakker werd en vond de nieuwe elektronica, enigszins sarcastisch, geen sensatie. Tijden van deze vrijdag werden niet vrijgegeven door het team.</p> <p><br /> </p> <strong>Onofficiële rondetijden MotoGP test Jerez:</strong><br /> <ol> <li>Scott Redding Ducati GP15 1:38.96 </li> <li>Marc Márquez Honda RC213V 1:39.17 </li> <li>Danilo Petrucci Ducati GP15 1:39.20 </li> <li>Andrea Iannone Ducati GP15 1:39.60 </li> <li>Andrea Dovizioso Ducati GP15 1:39.70 </li> <li>Hector Barbera Ducati GP14.2 1:39.90 </li> <li>Dani Pedrosa Honda RC213V 1:39.93 </li> <li>Loris Baz Ducati GP14.2 1:40.20 </li> <li>Yonny Hernandez Ducati GP14.2 1'40.40</li> </ol> <ul> <li>Stefan Bradl geen tijd bekend</li> <li>Alvaro Bautista geen tijd bekend</li> <li>Michele Pirro geen tijd bekend</li> <li>Eugene Laverty geen tijd bekend</li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>