MotoGP: MotoGP vs WK Superbike – deel 1

235

Na een aantal moeilijke jaren is het WK Superbike duidelijk aan een opmars bezig vergeleken met het ogenschijnlijk steeds minder spannend wordende MotoGP wereldkampioenschap. Gaan de Superbikes de GP machines in de toekomst naar de kroon stoten?

In de tijd dat de MotoGP klasse aan populariteit toenam door de spannende races tussen onder andere Valentino Rossi en Max Biaggi leek het WK Superbike op sterven na dood, zeker toen de gebroeders Flammini besloten om vanaf 2004 een einde te maken aan de voorrangspositie van teams met betrekking tot de banden, vanaf dat moment werd er namelijk maar met een merk gereden en dat was Pirelli.







Na het afhaken van enkele fabrikanten voor wat dat betreft fabrieksteams zag men toch in dat deze reglementswijziging niet eens zo slecht uitpakte waarna de fabrieksteams weer terugkeerden. Vanaf dat moment wordt het op productiemachines gebaseerde kampioenschap elk jaar spannender en grootser. Voor het komende seizoen krijgt het kampioenschap weer een nieuwe impuls met een vernieuwd kwalificatiesysteem en de toevoeging van twee nieuwe fabrikanten – Aprilia en BMW – terwijl een derde en vierde fabrikant – MV Agusta en KTM – om de hoek staan maar de stap nog niet durven of kunnen maken.

In de MotoGP zien we het tegenovergestelde. KTM probeerde hun intrede te maken maar haakte af. Aprilia probeerde het met de fraaie RS3 Cube maar moest door een reorganisatie afhaken. Het team van Kenny Roberts zien we al meer dan een jaar niet meer in actie komen terwijl het Ilmor verhaal, als we de twee wildcards in 2006 even buiten beschouwing laten, maar twee races heeft geduurd waardoor we het met startvelden van 18 man moeten doen ten opzichte van de 30 man in het WK Superbike.

Daar komt dan nog bij dat er in de MotoGP klasse maar twee á drie rijders zijn die duidelijk met kop en schouder boven de rest uit steken terwijl er in het WK Superbike duidelijk meer rijders kans maken op een overwinning. In de MotoGP werden de overwinningen het afgelopen seizoen verdeeld tussen vier rijders terwijl er maar liefst acht rijders een overwinning in het WK Superbike wisten te pakken en nog een aantal rijders dicht bij een overwinning zaten.

Als we de seizoenen met elkaar vergelijken dan zien we 18 races in de koningsklasse van de motorsport en 14×2 races voor het WK Superbike. Dit artikel is geen lofzang voor het WK Superbike maar het moge duidelijk zijn waarom het Superbike kampioenschap in populariteit groeit, je krijgt namelijk veel meer waar voor je geld vooral als je ook de uitermate spannende Supersport en Superstock race daarbij optelt waarbij we zeker de vaak zeer spannende 125cc en 250cc klasse in het MotoGP wereldkampioenschap niet vergeten.

Morgen deel 2