MotoGP: Nieuw reglement vanaf 2010: 6 motorblokken en maar 1 motor

327

Tijdens een persconferentie in Jerez maakten FIM president Vito Ippolito en Dorna directeur Carmelo Ezpeleta nieuwe reglementen bekend die vanaf 2010 in gaan. De belangrijkste punten zijn zes motorblokken voor 18 races en maar een motor per coureur.

Ruim een week geleden liep Dorna directeur Carmelo Ezpeleta alvast vooruit op een bijeenkomst van de Grand Prix Commissie waarin gesproken zou worden over verdere maatregelen in het MotoGP kampioenschap voor 2010 en verder.







De bijeenkomst heeft inmiddels plaatsgevonden waarbij ook nog een reglement voor dit jaar onder de loep werd genomen. De MotoGP teams zouden in de laatste acht races nog maar vijf motorblokken mogen gebruiken, het aantal races is door het wegvallen van Hongaars Grand Prix echter teruggebracht tot zeven maar het aantal van vijf motorblokken blijft staan.

Verder zijn vanaf 2010 de volgende reglementswijzigingen van kracht:

  • Elke coureur zal het met zes motorblokken 18 races vol moeten zien te houden. Deze motorblokken worden verzegeld en Dorna zal vanaf afstand kunnen zien welk motorblok gebruikt wordt als de coureurs de pitlane verlaten. Een overtreding van dit reglement betekend een aftrek van 10 punten voor de rijder en fabrikant ongeacht of het een fabrieksmachine of een satelliet machine betreft.
  • Er zal volgend jaar maar acht dagen getest mogen worden waarvan twee gedurende het seizoen na de races op Catalunya en Brno.
  • Vanaf 2010 wordt er maar een motor per rijder toegestaan. Als een rijder een rijwielgedeelte beschadigd zal een vervangend rijwielgedeelte moeten worden aangeboden voor technische inspectie. Wat er met het ‘vlag-tot-vlag’ reglement, waarin in het geval van regen tijdens een race van machine gewisseld mag worden, gaat gebeuren is (nog) niet bekend gemaakt.
  • De breedte van de velgen worden gelimiteerd tot twee maten voor de voorwielen en één maat voor achterwielen.
  • Er zullen maar vijf monteurs aan de motor mogen werken tijdens trainingssessies. Zodra deze sessies voorbij zijn mogen er meer mensen aan de machines werken.
  • Het minimum gewicht zal voor elke configuratie verhoogt worden met 2 kg.
  • In 2010 zal een nieuwkomer, die strijd voor de ‘Rookie of te Year’ titel, niet direct voor een fabrieksteam mogen rijden. Deze rijders moeten op zijn minst een jaar voor een privé of satllietteam uitkomen voordat ze naar een fabrieksteam over zullen mogen stappen.

Over de vrijdag is nog geen beslissing genomen over het al dan niet afschaffen van de vrijdag als trainingsdag nadat eerder al de ochtendsessie kwam te vervallen voor het komende seizoen.