Op de maandag na de races in Mugello probeerden Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa de 2013 versie van de RC213V uit, het was een stap voorwaarts maar niet zo groot als vooraf gedacht werd.
Om de chatter problemen van Casey Stoner en Dani Pedrosa proberen op te lossen had Honda voor de test in Mugello naast nieuwe motorblokken ook twee nieuwe machines meegenomen die eigenlijk voor het 2013 seizoen bedoeld waren. Over het nieuwe blok waren beide Repsol Honda rijders wel tevreden maar over het nieuwe chassis was vooral Stoner wat minder te spreken.<br /> <br /> Honda zal proberen om beide rijders volgende week in Laguna Seca van nieuwe motorblokken te voorzien, Pedrosa zal daarbij waarschijnlijk ook het nieuwe chassis krijgen aangezien hij er voordeel mee denkt te hebben.
<blockquote>“We hebben veel dingen getest en ik ben wel tevreden want we vonden enkele positieve punten met het nieuwe motorblok en ook met het chassis die van pas kunnen komen in de tweede helft van het seizoen. Ik zat echt te hopen op verbetering na de problemen die we kregen door het extra gewicht en de nieuwe voorbanden en in deze test hebben we een stap voorwaarts gemaakt,” vertelde <strong>Pedrosa</strong>. “Honda werkt hard en ik weet zeker dat ze hun best zullen doen om de nieuwe onderdelen in Laguna en de daaropvolgende races beschikbaar te laten zijn maar we moeten nog kijken hoe we dat doen met het aantal te gebruiken motorblokken. Het nieuwe blok is beter bij het insturen, de motorrem is wat zachter en de motor reageert niet zo scherp als je het gas dicht draait en dat helpt bij het insturen. Ik reed mijn beste rondetijd met mijn huidige motor maar dat is niet zo vreemd aangezien ik daaraan gewend ben. Met de nieuwe motor maakte ik een foutje bij het schakelen waarna ik in mijn derde ronde onderuit ging, ik kon dus geen langere run rijden maar het gaf een positief gevoel.”<br /> <br /> “We hadden een nieuw motorblok en een nieuw chassis om uit te proberen. Met het motorblok vonden we enkele verbeteringen, net blok is wat soepeler en er is wat meer vermogen. Voor wat betreft het chassis vond ik geen voordelen, we hebben veel geprobeerd maar konden geen beter gevoel krijgen. Er waren wat kleine verbeteringen maar die hielpen niet met de prestaties of een betere rondetijd, het was alleen iets beter bij het remmen,” vertelde <strong>Stoner</strong>. “Het was niet de test waar we naar op zoek waren, we hoopten iets te vinden waardoor we de chatter zouden kwijtraken en wat meer gevoel in de bochten zou geven maar dat was niet zo. Het nieuwe motorblok met het huidige chassis zou de beste oplossing zijn maar we weten niet of dat voor Laguna Seca gaat lukken, we moeten dus nog even afwachten.“</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fnieuwe-honda-niet-veel-beter%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F30285%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>