MotoGP: ÒRookie of the YearÓ Maverick Vi–ales en de kunst van de snelle aanpassing

37

Maverick Vi–ales werd in 2015 ÒRookie of the yearÓ in de MotoGP klasse. Die titel kwam niet uit de lucht vallen want het was inmiddels de derde ÒRookie of the YearÓ titel uit zijn carrire. Zijn Suzuki teamchef verklaart de kracht van het Spaanse talent.

<p>Maverick Vi&ntilde;ales is nog steeds maar 20 jaar oud (12 januari wordt hij 21 jaar) maar is inmiddels een gevestigde naam in de Grand Prix racerij. De Spanjaard maakte in 2011 op 16-jarige leeftijd zijn debuut in de toen nog 125cc klasse op een Aprilia van het Spaanse Blusens Team en deed direct van zich spreken.</p> <p><br /> </p> <p>In zijn debuut Grand Prix finishte Vi&ntilde;ales als negende. Na een nulscore in Jerez en een vierde plaats in Estoril volgde in de vierde Grand Prix race van zijn carri&egrave;re zijn eerste grote succes. Tijdens de Grand Prix van Frankrijk boekte Vi&ntilde;ales op het circuit van Le Mans zijn eerste overwinning. In het verdere seizoen 2011 volgden daarna nog acht podiumposities waarvan hij drie keer de hoogste trede mocht beklimmen. Vi&ntilde;ales werd in 2011 derde in de eindstand achter wereldkampioen Nico Terol en Johann Zarco. Die derde plaats leverde Maverick, uiteraard vernoemd naar de hoofdpersoon uit de beroemde film Topgun, een eerste &ldquo;Rookie of the Year&rdquo; titel op.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2012 werd een vreemd seizoen voor Vi&ntilde;ales. De 125cc klasse werd vervangen door de Moto3 klasse en Vi&ntilde;ales kwam wederom uit voor het Blusens Team op een FTR Honda. Tot en met de, door hem gewonnen, Dutch TT was er geen vuiltje aan de lucht. Vi&ntilde;ales ging na de Nederlandse Grand Prix ruim aan de leiding van het kampioenschap en was door zijn sterke optredens ook de grote favoriet voor de titel.</p> <p><br /> </p> <p>In de tweede helft van het seizoen kwam er echter de klad in zijn prestaties. Drie nulscores in zes races waren teveel van het slechte en zijn voorsprong in de titelstrijd verdween daarmee als sneeuw voor de zon. Sandro Cortese profiteerde optimaal van de terugval van Vi&ntilde;ales en nam de leiding over in de tussenstand. Ook, de voor het Nederlandse RW Racing Team uitkomende, Luis Salom ging in de tussenstand over Vi&ntilde;ales heen. Alvorens te beginnen aan de drie overzeese races leidde Cortese de titelstrijd met 245 punten gevolgd door Salom met 198 en Vi&ntilde;ales met 179 punten.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de eerste van de drie overzeese races deed Vi&ntilde;ales nog behoorlijke zaken. Met een tweede plaats op de Twin Ring in Motegi klom hij weer naar de tweede plaats in de tussenstand wegens een nulscore van Salom. Cortese werd in deze race zesde en zag zijn voorsprong op de Blusens rijder met 10 punten teruglopen.</p> <p><br /> </p> <p>Het zat echter niet goed tussen Vi&ntilde;ales en zijn team. Dat is althans wat de Spanjaard de goegemeente wilde doen geloven. Op de achtergrond speelden er echter diverse andere zaken. Vi&ntilde;ales had in de Spanjaard Richard Jove zijn persoonlijk manager. Halverwege het seizoen had Vi&ntilde;ales, geadviseerd door Jove, een nieuw contract getekend met het Blusens Team voor de seizoenen 2013 en 2014. Jove had in deze situatie echter twee petten op aangezien hij ook teammanager was van het Blusens Team. Op de achtergrond speelden diverse, betere, aanbiedingen die manager Jove voor Vi&ntilde;ales had ontvangen en waarvan hij zijn pupil niet op de hoogte zou hebben gesteld.</p> <p><br /> </p> <p>E&eacute;n en ander escaleerde voor de tweede overzeese race in Sepang. Op donderdag maakte Vi&ntilde;ales bekend direct te breken met het Blusens Team wegens het niet nakomen van afspraken en een daardoor ontstane vertrouwensbreuk. Er volgde nog een lijmpoging van Dorna baas Carmelo Ezpeleta maar de jonge Spanjaard hield voet bij stuk en nam het eerste vliegtuig richting Spanje. Zijn team bleef met veel onbegrip achter in Maleisi&euml;.</p> <p><br /> </p> <p>Er volgden enkele weken van koortsachtig overleg en er werd op diverse niveaus flinke druk uitgevoerd op Vi&ntilde;ales. Dit zorgde voor een terugkeer van de Spanjaard in Valencia waar hij de laatste race van het seizoen alsnog aan de start verscheen op de Blusens FTR Honda. Vi&ntilde;ales sloot het seizoen af met een achtste plaats in de laatste race en een derde plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>De soap en het moddergooien ging daarna verder. Vi&ntilde;ales had een contract getekend voor de seizoenen 2013 en 2014 en het Blusens Team wilde hem daaraan houden. Vi&ntilde;ales wilde echter, ingegeven door mensen om hem heen, niets meer met het team en Jove te maken hebben. Na het nodige touwtrekwerk volgde er een schikking in den minne en stapte Vi&ntilde;ales in 2013 over naar het Calvo JHK KTM Team.</p> <p><br /> </p> <p>Het contractgedoe in de winter had niet veel invloed op zijn prestaties op de baan. Vi&ntilde;ales kwam in alle 17 races aan de finish en stond maar liefst in 15 van die 17 races op het podium waarvan drie keer als winnaar, acht keer als tweede en vier keer als derde. Een vierde plaats in Engeland en een vijfde plaats in Indianapolis completeerden een geweldig seizoen. Door de sterke concurrentie van Alex Rins en Luis Salom werd de strijd om de wereldtitel echter nog een thriller van jewelste. Het kwam aan op de laatste race van het seizoen. In die laatste race in Valencia greep Vi&ntilde;ales echter de overwinning en stelde daarmee de wereldtitel veilig.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2014 bracht voor Vi&ntilde;ales de overstap naar de Moto2 klasse. Ook nu liet Maverick zien zich snel te kunnen aanpassen. De openingsrace in Qatar werd als vierde afgesloten waarna in Austin de eerste overwinning in de Moto2 klasse op zijn palmares werd bijgeschreven.</p> <p><br /> </p> <p>Met vier zeges en in totaal negen podiumposities werd het seizoen afgesloten op de derde plaats in de eindstand van het wereldkampioenschap. Het MarcvdS duo Esteve &lsquo;Tito&rsquo; Rabat en Mika Kallio waren een maatje groter dan Vi&ntilde;ales en finishten respectievelijk als eerste en tweede in de eindstand van het 2014 Moto2 wereldkampioenschap. De derde plaats leverde Vi&ntilde;ales een tweede &ldquo;Rookie of the Year&rdquo; titel op.</p>







Eind september 2014 maakte Suzuki, tijdens een persconferentie op de Intermot beurs in Keulen, bekend dat zij voor hun terugkeer in de MotoGP klasse in 2015 het rijderduo Aleix Espargaro en Maverick Vi&ntilde;ales had gecontracteerd waardoor het optreden van Vi&ntilde;ales in de Moto2 klasse beperkt zou blijven tot &eacute;&eacute;n seizoen. <p><br /> </p> <p>Ook in de MotoGP klasse toonde Vi&ntilde;ales zich een snelle leerling. Als nieuw team had Suzuki in de trainingen het voordeel van de extra zachte bandoptie waardoor zowel Espargaro als Vi&ntilde;ales zich tijdens de trainingen goed konden manifesteren. Hoogtepunt voor Vi&ntilde;ales was de tweede startpositie in Barcelona achter teamgenoot Espargaro die daar van pole mocht vertrekken.</p> <p><br /> </p> <p>In de races kwam de motor nog het nodige tekort maar zowel de veel meer ervaren Espargaro als &ldquo;Rookie&rdquo; Vinales scoorden diverse top tien noteringen. Met zesde plaatsen in Barcelona en Philip Island liet Vinales zien veel in zijn mars te hebben. Maverick sloot zijn debuutseizoen in de MotoGP klasse af op een twaalfde plaats in de eindstand direct achter teamgenoot Aleix Espargaro. Vi&ntilde;ales pakte daarmee de derde &ldquo;Rookie of the Year&rdquo; titel in zijn carri&egrave;re.</p> <p><br /> </p> <p>Zijn Suzuki teamchef, Manuel Cazeaux, toonde zich uitermate tevreden over de ontwikkeling van Vi&ntilde;ales in het afgelopen seizoen en heeft bij hem dingen gezien die hij eerder alleen gezien had bij toppers als Valentino Rossi en Casey Stoner. Cazeaux, Argentijn van geboorte, stapte begin 2015 over van Ducati naar Suzuki om als teamchef voor Vi&ntilde;ales aan de slag te gaan. Hij weet derhalve waar hij over praat wanneer hij een vergelijking maakt tussen Vi&ntilde;ales en het duo Rossi/Stoner aangezien hij bij Ducati met beide toppers gewerkt heeft.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik denk dat Maverick de juiste karaktereigenschappen heeft om een hele grote te worden,&rdquo; aldus de Argentijn.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Cazeaux werkte de laatste jaren met ervaren rijders als Nicky Hayden en Cal Crutchlow waardoor de overstap naar Suzuki en daarmee het werken met een &ldquo;Rookie&rdquo; de nodige aanpassing vergde.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Dat is absoluut waar, zeker omdat het een dubbel debuut was. Het was niet alleen een debuutjaar voor Maverick maar ook voor Suzuki. Drie jaar afwezigheid in de MotoGP klasse betekende ook voor Suzuki gewoon vanaf nul beginnen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De eerste aanpassing van Vi&ntilde;ales ten aanzien van de MotoGP motor was het leren omgaan met de banden en de carbon remmen. Met name de remtechniek is op een MotoGP machine compleet anders dan op een Moto2 machine.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;In de Moto2 klasse worden de remmen tot diep in de bocht gebruikt. De carbon remmen in de MotoGP klasse remmen echter zoveel harder dat de voorband de combinatie van remkracht en hellingshoek niet kan verwerken. De rijder moet daarom leren de rem bij het insturen veel eerder los te laten. Daarnaast moest Maverick wennen aan de kracht van een MotoGP motor en de elektronica. Maverick is tijdens de eerste testen begonnen met minimale ondersteuning van de elektronica. Het leren kennen van de banden en de remmen stond voorop. Pas op het moment dat hij daaraan voldoende gewend was zijn we gaan werken met de elektronica. De filosofie van onze ingenieurs is dat de rijder eerst de motor goed moet leren begrijpen voordat hij stap voor stap met de elektronica aan de slag kan. Dat is toch logisch of niet.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het proces van wennen aan de motor liep parallel met de doorontwikkeling van de nieuwe GSX-RR. Dat vergde zowel van rijders als ingenieurs het nodige geduld.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Maverick en wij, als team, wilden niets overhaasten. Eerst begrijpen en dan stap voor stap verder gaan om op die manier onnodige risico&rsquo;s te vermijden. De, met die filosofie, bereikte ontwikkeling was goed. Het leverde op sommige momenten echter wel ongeduldige ingenieurs op.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De prestaties van Vi&ntilde;ales in de eerste helft van het seizoen bevestigden de vermoedens van Cazeaux daar waar het ging over de kwaliteiten van zijn rijder. De Spanjaard reed in de eerste 10 races van het seizoen steeds in de punten en eindigde het seizoen met slechts twee valpartijen in de races. In Brno en Motegi kwam Vi&ntilde;ales daardoor niet aan de finish. In alle andere 16 races van het seizoen finishte Vi&ntilde;ales in de punten. Bij twee andere &ldquo;Rookies&rdquo; zag die score er heel wat anders uit. Loris Baz reed slechts in zeven van de achttien races in de punten en Jack Miller scoorde slechts in zes races punten. De Australi&euml;r kwam daarnaast in zeven races ten val.</p> <p><br /> </p> <p>Het interessante aan de constantheid van Vi&ntilde;ales was dat het, volgens Cazeaux, absoluut geen doelstelling was van zowel hemzelf als het team.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het was de manier van Maverick&rsquo;s manier van benaderen van het seizoen. Hij is een constante rijder die in staat is om een hoog tempo te rijden gedurende de gehele race. In het geval van een MotoGP motor betekent dit dat de rijder de motor gedurende de hele race goed in de hand heeft ondanks het veranderen van de rijeigenschappen gedurende de race door het slijten van de banden en de steeds slinkende voorraad benzine. Maverick was in staat zich zeer snel aan te passen aan dit veranderende rijgedrag van de motor. Gas- en remmencontrole veranderen daardoor tijdens de race en daarnaast is ook de bandenslijtage lang niet op elk circuit gelijk. Het aanpassingsvermogen van Vi&ntilde;ales op dat gebied durf ik te vergelijken met het aanpassingsvermogen van toppers als Rossi en Stoner. We gaan nog heel veel mooie dingen zien van Maverick.&rdquo;</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <p><br /> </p> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>