Tech3 Yamaha teammanager Herv Poncharal is overtuigd van het feit dat 2016 een goed seizoen gaat worden voor zijn team. In een openhartig interview met de Engelse website crash.net spreekt Poncharal over de resultaten van het afgelopen seizoen en zijn verwachtingen voor het komende seizoen.
Het seizoen 2015 zal niet de geschiedenis ingaan als het beste MotoGP seizoen aller tijden voor Bradley Smith. Dat is althans de overtuiging van Tech3 Yamaha teambaas Hervé Poncharal. Hij ziet het afgelopen seizoen van de Brit als een soort stapsteen op weg naar nog betere resultaten. <p><br /> </p> <p>Poncharal is er verder van overtuigd dat Pol Espargaro zijn mindere 2015 seizoen uit zijn gedachten zal kunnen zetten en komend seizoen en het gevecht zal kunnen aangaan met zijn teamgenoot. Dat moet leiden tot een herhaling van het seizoen 2012 waarin Tech3 met Cal Crutchlow en Andrea Dovisioso het meest succesvolle MotoGP seizoen uit haar bestaan kende.</p> <p><br /> </p> <p>Smith kende afgelopen seizoen diverse hoogtepunten. De Brit reed in Misano naar de tweede plaats en werd met een zesde plaats beste satellietrijder in het eindklassement. Smith en Rossi waren de enige rijders die in alle 18 races punten wisten te pakken en samen met teamgenoot Pol Espargaro en de Japanner Nakasuga werd de prestigieuze 8 uren van Suzuka gewonnen.</p> <p><br /> </p> <p>Smith rijdt al sinds 2011 voor het Tech3 team. De eerste twee jaar in de Moto2 klasse en de afgelopen drie seizoenen in de MotoGP klasse. Het team kent Smith daardoor uiteraard goed. Bij het hernieuwen van het contract voor de seizoenen 2015 en 2016 kreeg het team de nodige kritiek wegens de tegenvallende resultaten in het seizoen 2014 en ook de niet altijd even positieve instelling van Smith. Het vertrouwen in Smith werd uiteindelijk niet beschaamd en Smith werd één van de verrassingen van het afgelopen seizoen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Bradley heeft afgelopen seizoen iets gedaan waarin maar weinig mensen geloof hadden,” vertelt Poncharal. “Hij overtrof volgens mij zelfs ruimschoots zijn eigen verwachtingen al zal hij dat, denk ik, zelf nooit toegeven. Wij hadden absoluut vertrouwen in hem anders hadden we zijn contract nooit verlengd. Bradley oversteeg echter onze verwachtingen en deed het ook veel beter dan Yamaha en de meeste MotoGP volgers verwacht hadden.</p> <p>Bradley was één van de verrassingen van afgelopen seizoen. Hij versloeg met regelmaat zijn teamgenoot, was samen met Rossi de enige rijder die in alle races punten wist te scoren en finishte op één race na alle races in de top acht. Als je dat vergelijkt met 2014 waarin hij alleen in Duitsland al vijf keer onderuit ging!!!!</p> <p>Dit is dus de nieuwe Bradley. Hij heeft ons weten te verbazen en ik geloof in wat ik nu ga zeggen; het beste van hem moet nog komen. Bradley is zo betrokken, zo gemotiveerd en werkt verschrikkelijk hard. Hij begrijpt nu echter ook dat hij moet samenwerken met zijn team en ingenieurs.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Is dat laatste wat hem tot de nieuwe Bradley maakt?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dat is absoluut zo. Hij heeft meer vertrouwen gekregen in de mensen om hem heen. Hij is minder nerveus en blijft veel kalmer. Hij heeft mij in Maleisië bijvoorbeeld echt verbaasd. De vrijdag was daar een ramp en stond hij met een 14e plaats ver naar achteren. Hij wist de zaak echter om te draaien en beëindigde de race op een vierde plaats. Dat was zijn beste resultaat van het seizoen in een droge race. Bradley raakte na die vrijdag niet in paniek, hield vertrouwen in zijn team en in zichzelf waardoor er oplossingen gevonden werden en hij klaar was voor de race. Datzelfde was bijvoorbeeld ook het geval in Philip Island en Valencia. Ik ben dus blij dat we hem eind 2014 contractverlenging hebben gegeven.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Espargaro heeft evenals Smith ook nog een contract voor het seizoen 2016 bij het tech3 Yamaha team. De Spanjaard kon echter afgelopen seizoen niet aanhaken bij Smith. Dit in tegenstelling tot het seizoen 2014 toen hij vaak de betere was van zijn teamgenoot en de titel ‘Rookie of the Year’ wist te bemachtigen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Pol was afgelopen seizoen een teleurstelling voor in de eerste plaats zichzelf. Daarnaast stelde hij veel mensen teleur die dachten dat hij zou kunnen doen wat Marc Marquez heeft gedaan. Zijn resultaten waren ook voor ons en Yamaha teleurstellend. Het lukte, om diverse kleine redenen, niet om goede prestaties te leveren. Ik heb nog steeds een groot vertrouwen in zijn mogelijkheden en heb de overtuiging dat hij in 2016 weer sterk terug kan komen.</p> <p>Valencia was waarschijnlijk zijn beste weekend van het seizoen en het is altijd goed om je sterkste weekend te hebben tijdens de laatste race van het seizoen omdat je daarmee met positieve gedachten de winter in kunt gaan. Pol kon een sterk resultaat heel goed gebruiken omdat ook hij een grote betrokkenheid heeft en hoog gemotiveerd is. Tijdens het seizoen was het hem aan te zien dat hij leed onder de mindere resultaten.</p> <p>Ik moet toegeven dat ik zelf af en toe ook niet wist wat ik tegen hem moest zeggen en ik praat, zoals jullie weten, toch graag. Ik vermeed soms zelfs oogcontact in de pitbox en het was echt moeilijk om aan te voelen wat we tegen hem moesten zeggen als we na een mindere race zagen hoe teleurgesteld hij was.</p> <p>Al met al is het goed voor hem dat hij tijdens de laatste race nog een goed resultaat heeft weten te behalen en ik weet dat hij uitkijkt naar de nieuwe uitdaging met de Michelin banden. Dat zijn twee positieve dingen die hem motiveren om deze winter hard te werken en fit aan de start te verschijnen bij de eerste test van dit jaar in Sepang.</p> <p>Ik denk dat we komend seizoen mooie gevechten zullen zien tussen de beide Tech3 rijders. Misschien zelfs wel zoals in 2012 met Cal en Dovi. Ik hoop het in elk geval van harte. Het is soms beangstigend om te zien dat je rijders heel dicht bij elkaar zitten maar ik denk dat ze elkaar komend seizoen met regelmaat zullen opstuwen.</p> <p>Daarnaast hebben we komend seizoen een aantal nieuwe regels. Een andere bandenleverancier, een standaard ECU, 22 liter benzine voor iedereen en het verdwijnen van de zachte achterband voor de meeste rijders.”</p> </blockquote>
<p>De Satellietteams van Yamaha en Honda waren het meest in het nadeel voor wat betreft de bestaande concessies. Zij mochten geen gebruiken maken van de concessies terwijl fabrieksteams als Ducati, Suzuki en Aprilia dat wel mochten. Zij kregen daardoor dezelfde mogelijkheden als de rijders in de open klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Het meest opvallende voordeel daarbij was het gebruik kunnen maken van een extra zachte achterband waardoor de rijders van de satellietteams meer dan genoeg moeite hadden om na de FP3 op zaterdagmorgen in de top tien te staan om op die manier rechtstreekse kwalificatie af te dwingen voor de tweede kwalificatietraining. Hoe zag en zie jij dat?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dat klopt. We zien meer en meer dat de grid positie van cruciaal belang is. Het is daarom belangrijk om je rechtstreeks te kwalificeren voor Q2. Dat was afgelopen seizoen met vlagen niet gemakkelijk. We misten soms echt die extra zachte achterband waardoor we extra risico’s moesten nemen op na FP3 in de top tien te staan.</p> <p>Op zaterdagmorgen zijn de temperaturen meestal wat lager. De compounds die wij tot onze beschikking hadden waren goed voor een raceafstand maar waren soms aan de harde kant voor het rijden van één snelle ronde. Je moet dan risico’s nemen als je op moet boksen tegen rijders die wel de beschikking hadden over die extra zachte achterband. Ik ga niet roepen dat rechtstreeks kwalificeren komend seizoen gemakkelijk zal worden maar het wordt wel makkelijker door het verdwijnen van het voordeel van die extra zachte achterband.</p> <p>Ik denk dat het ook beter is voor de fans omdat voor mijn gevoeld het veld dichter op elkaar zal zitten. Het afgelopen seizoen was het toch veelal drie plus één. In de eerste helft van het seizoen was Andrea Dovisioso die één en in de tweede helft werd dat Dani Pedrosa.</p> <p>De fameuze vier is natuurlijk leuk maar het lijkt me leuker als daar nog enkele andere rijders bij kunnen komen zoals Iannone bijvoorbeeld in Australië deed. Dat was leuk en ik hoop dat komend seizoen dat regelmatig ook lukt voor jongens als Bradley, Pol, Cal, Dani Petrucci, Scott Redding en nog anderen. Ik hoef niet alle namen te noemen van rijders die dat mogelijk in zich hebben.</p> <p>Het afgelopen seizoen was de top vier van een ander niveau dan de rest. Onze rijders finishten in Valencia als vijfde en zesde maar het verschil in racepace zeggen meer dan de posities.”</p> </blockquote> <div><br /> </div> Aan het eind van elk seizoen ontvangt Tech3 traditioneel de fabrieksmotoren van dat seizoen om het volgende seizoen mee te gaan racen. Die traditie is in stand gebleven? <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Zonder al te veel informatie daar over te geven kan ik zeggen dat het in de basis zo is dat wij na de race in Valencia de motoren krijgen met de specificaties die Jorge en Valentino daar ter beschikking hadden. Motorisch gezien zitten we daarmee dicht tegen het fabrieksteam aan. Dat kun je ook zien aan de topsnelheden. Komend seizoen zullen de verschillen nog kleiner zijn.</p> <p> </p> <p>Wel zal er nog een verschil bestaan in de naadloze versnellingsbak van ons en die van het fabrieksteam. Onze naadloze versnellingsbak werkt alleen zodanig bij het opschakelen. Bij hen werkt de bak zowel bij het op- als het terugschakelen. Dat zal ook komend seizoen zo blijven.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De 2015 Yamaha M1 was een verbluffende machine. Lorenzo en Rossi wonnen elf van de achttien races en Yamaha pakte alle mogelijke titels. Om even advocaat van de duivel te spelen; is het niet zo dat deze Yamaha speciaal is ontworpen voor het rijden met de Bridgestone banden?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We weten nu nog niet hoe de banden van Michelin er definitief uit gaan zien. Er wordt nog volop ontwikkelt tot aan de eerste race van het seizoen 2016. We moeten dus afwachten. Je kunt tegenwoordig aardig spelen met een MotoGP motor. Als er iemand van mening is dat we meer gewicht aan de voorkant nodig hebben bij de Michelin banden kunnen we dat zo regelen.</p> <p> </p> <p>Ik verwacht niet dat er heel veel verschil zal zijn tussen het 2015 en 2016 frame van Yamaha. Als je ziet waar de Yamaha rijders afgelopen seizoen stonden kan ik me niet voorstellen dat zijn zitten te wachten op revolutionaire veranderingen. Wat ze willen zijn kleine verbeteringen.</p> <p> </p> <p>De MotoGP motoren worden tegenwoordig niet meer ontwikkelt door de teams. Dat is het werk van de fabrikanten. Ons werk is om te zorgen dat hetgeen wij hebben optimaal benut kan worden door de rijder waarbij we rekening moeten houden met zijn lengte, gewicht en manier van rijden in combinatie met de baanomstandigheden, de grip en de weersomstandigheden. Het vinden van de beste oplossingen voor nat, droog, een mix van nat en droog, koud, heet en de wind is datgene waar wij onze ingenieurs voor betalen. Datzelfde geldt voor de verschillende typen banden.</p> <p> </p> <p>We beschikken over een superondersteuning van Yamaha. Ik ben daar heel erg blij mee en we hebben Yamaha terug betaald met de vierde plaats in het teamkampioenschap waarmee we het beste satellietteam zijn geworden. Bradley werd met de zesde plaats de beste satellietrijder en wist daarbij zelfs één van de Ducati fabrieksrijders achter zich te houden.</p> <p> </p> <p>Eén ding staat in dit wereldje echter als een paal boven water. Geld regeert deze wereld en Yamaha besteedt daar al een hele hoop van in de MotoGP. Ze zouden het waarschijnlijk best wel willen maar het budget is op dit moment simpelweg niet toereikend om de support en menskracht te leveren die nodig is voor het onderhouden van vier volledige 2016 fabrieksmotoren.</p> <p> </p> <p>Ze hebben echter nog voldoende 2015 fabrieksonderdelen waardoor de motor zeer competitief zal zijn en dat is goed genoeg voor ons. Die spullen krijgen wij ter beschikking en als we gedurende het seizoen een bepaald probleem tegenkomen wat het fabrieksteam niet heeft ontvangen we mogelijk nieuwe onderdelen.</p> <p> </p> <p>Bij aanvang van de wintertesten en de eerste races van het seizoen kan ik, zonder al te veel in detail te treden, zeggen dat we zullen beschikken over de motoren waar Jorge en Valentino in Valencia mee reden. Dat is fantastisch materiaal waar we heel tevreden mee zijn.</p> <p> </p> <p>Dovisioso behaalde in 2012 met een vierde plaats in de eindstand tot op heden de mijlpaal voor Tech3 waarbij hij ook zes keer op het podium stond. Smith is elk seizoen dat hij heeft gereden in de MotoGP nog twee plaatsen geklommen in de eindstand. In 2013 werd hij tiende, in 2014 achtste en in 2015 zesde. Dus……..?"</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>