MotoGP: Pre-event persconferentie Red Bull Grand Prix of the Americas

47

#AmericasGP – Zoals gebruikelijk werd er ook in Austin een dag voorafgaande aan de start het raceweekend de pre-event persconferentie georganiseerd. Maverick Vi–ales, Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Valentino Rossi, Eugene Laverty en Andrea Iannone schoven dit keer aan.

Na een hectisch en zeer chaotisch verlopen tweede Grand Prix weekend in Argentini&euml; is het MotoGP wereldkampioen de afgelopen dagen neergestreken op het Amerikaanse Circuit of the Americas in Austin. Zonder slag of stoot verliep het allemaal echter niet de afgelopen dagen, zo gooiden de Argentijnse weergoden maandag na afloop van de Grand Prix op Termas de Rio Hondo ook nog eens flink roet in het eten voor de teams en de coureurs. Het weer was dusdanig slecht dat er geen vluchten vertrokken en de reis voor sommige coureurs uitliep op een ware nachtmerrie .&nbsp;<br /> <br /> Lang wachten, vertragingen, alternatieve busreizen van soms meer dan vijftien uur, materieel dat niet getransporteerd kon worden zorgden voor veel consternatie. Al met al kwam het allemaal op het nippertje goed en werden donderdagmiddag de laatste kratten met motoren en materieel afgeleverd op het circuit in Austin. Van een echte, ontspannen en ideale voorbereiding op het weekend in Austin kunnen sommige coureurs echter niet spreken aangezien ze donderdag pas in de loop van de dag arriveerden na een lange reis van bijna zeventig uur!!!<br /> <br /> De geplande pr&eacute;-event persconferentie kon donderdagmiddag in Austin echter gewoon doorgang vinden en het waren Maverick Vi&ntilde;ales, Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Valentino Rossi, Eugene Laverty en Andrea Iannone die achter de tafel plaatsnamen om de in grote getale aanwezige nationale- en internationale media te woord te staan.<br /> <br /> Nadat de eerste twee Grand Prix weekenden maar liefst vijf verschillende podium kandidaten op hebben geleverd arriveren de MotoGP coureurs nu op een een circuit waar Marquez tot nu aan toe nog ongeslagen is. Het Amerikaanse circuit staat nu voor het vierde jaar op de kalender en in alle drie voorgaande seizoenen wist de Repsol Honda coureur er zowel de pole te behalen en de races te winnen.&nbsp;<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ja Austin is een circuit waar ik in het verleden goed heb weten te presteren. We zullen zien wat het komend weekend zal brengen,&rdquo; begon &nbsp;de tweevoudig MotoGP wereldkampioen zijn verhaal. &ldquo;Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik de voorgaande jaren hier arriveerde met een heel sterk gevoel. Het gevoel met de motor is nu ook heel goed maar hier op dit circuit gaat het name om de acceleratie, ja en dat is nu momenteel net het gebied waarop we het meeste verliezen. We proberen de beste manier te vinden om dit te verbeteren. Honda en mijn team werken er echt heel hard aan en ik ben er ook van overtuigd dat we ons op dat punt stap voor stap weten te verbeteren. Ik ben heel blij dat we hier weer zijn, het lijkt erop dat Amerika een goed land voor me is.&rdquo;</blockquote><br /> Valentino Rossi mocht in Argentini&euml; voor de vijftigste keer na afloop van een MotoGP race plaatsnemen op de tweede trede van het podium. Daarnaast is het vrijdag tijdens de eerste vrije training in Austin precies vijftien jaar geleden dat de Italiaan in 2001 de openingsrace van het toenmalige 500cc wereldkampioenschap wist te winnen. <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;In Qatar verliep alles heel goed en voelde ik me sterk maar eindigden we als vierde en dus net naast het podium,&rdquo; aldus Rossi. &ldquo;In Argentini&euml; was het voor iedereen een moeilijke race, speciaal omdat daar gedurende het weekend veel problemen waren met de achterbanden en de racedirectie besloot om de race in twee delen te laten verrijden. Ik voelde me heel erg goed in het eerste deel maar met de tweede motor was ik helaas niet sterk genoeg en had ik veel geluk dat ik nog op het podium wist te eindigen."</p> </blockquote>







Jorge Lorenzo moest in Argentini&euml; zijn eerste DNF accepteren sinds de Grand Prix in Misano van afgelopen seizoen. De regerend MotoGP wereldkampioen kent daarmee een groot contrast gedurende de start van het seizoen; winst in Qatar en een DNF in Argentini&euml;.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Normaal gesproken ben ik een redelijke safe coureur. Het moge duidelijk zijn dat de omstandigheden van de baan voor iedereen gecompliceerd waren, sommigen wisten erop te blijven zitten en ik maakte een fout. Ik voelde me in de eerste ronden niet helemaal op mijn gemak en ik verloor veel terrein op de voorste mannen. In plaats om het geduld op te brengen, me langzaam iets beter te voelen en te wachten op de tweede machine – misschien had ik daar sneller mee rond kunnen gaan. In plaats daarvan pushte ik iets te hard in de eerste bocht na start en finish, een bocht waar nog de nodige natte plekken te vinden waren en waar ik dus onderuit schoof. Niemand is perfect, ik maakte deze fout zelf en ik zal hier van proberen te leren. Ik probeer deze race zo snel mogelijk te vergeten en ik denk echt dat we voldoende potentieel hebben onder normale condities met normale asfalt en onder normale omstandigheden.&rdquo;</blockquote><br /> Vanzelfsprekend werd Lorenzo ook gevraagd naar zijn toekomst als coureur en naar de vele en steeds sterker wordende geruchten die er de ronde doen in het paddock over zijn vermeende overstap van Yamaha naar Ducati. De huidige Yamaha coureur hield net zoals de afgelopen weken echter zijn lippen stevig op elkaar als het gaat om contractverlening.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik kan jullie niks meer vertellen dan in Argentini&euml;. Wanneer ik een beslissing heb genomen en er nieuws te melden is dan zal ik het jullie allemaal vertellen en horen jullie alle details.&rdquo;</blockquote><br /> In tegenstelling tot Lorenzo verliep de Argentijnse Grand Prix voor Eugene Laverty helemaal naar wens. De Ier wist er met de vierde plaats zijn beste resultaat te behalen tot nu toe in de koningsklasse.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ja het was een beetje een rare race. Toen we vanaf de zeventiende plaats op de grid aan race begonnen dacht ik niet dat ik als vierde zou kunnen finishen, niet bij de start, zelfs niet bij het ingaan van de laatste ronde want toe reed ik nog op de achtste plaats. Ik passeerde de finish en had echt geen idee op welke positie ik was gefinisht. Even later toen ik in de uitloopronde op een van de screens keek en ik zag &lsquo;Lav&rsquo; achter P4 staan was het wel effe een geweldig moment.&rdquo;</blockquote><br /> Ook voor Maverick Vi&ntilde;ales was het in Argentini&euml; een vreemde race. De jonge Suzuki coureur voelde zich gedurende de race steeds sterker worden en zijn eerste podiumfinish leek dan ook bijna een zekerheid.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Natuurlijk was het een teleurstelling omdat ik zo goed op weg leek. Ik had een podiumfinish binnen handbereik en ik kan het nog steeds heel moeilijk accepteren dat ik deze fout maakte terwijl ik er zo dicht bij was. Het is natuurlijk altijd mooi om de Suzuki naar het podium te kunnen rijden, dit omdat het al zo lang geleden is dat men dit heeft weten te presteren. Maar hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat er een nieuwe kans aan zit te komen. Wat zeker is, ik heb er veel van geleerd. Toen ik achter Vale, Iannone en Dovi reed heb ik goed opgelet en veel geleerd van waar de Suzuki toe in staat is, dat is nuttige info voor de komende races.&rdquo;</blockquote><br /> Als laatste van de aanwezige coureurs kwam Andrea Iannone aan het woord. De Italiaan die in Argentini&euml; bij een inhaalpoging op zijn teamgenoot Andrea Dovizioso in de voorlaatste bocht van de race niet alleen zijn eigen podium kansen in rook op zag gaan maar ook een zekere tweede plaats van zijn teamgenoot om zeep hielp zal dit weekend in Austin alle zeilen bij moeten zetten om deze domper van zowel hemzelf, zijn teamgenoot en het Ducati Team achter zich te laten. De racedirectie bestrafte Iannone ook nog eens voor zijn onbezonnen actie waardoor hij komend weekend na afloop van de kwalificatie drie plaatsen teruggezet zal worden op de startgrid.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Voor mij was het heel belangrijk om op het podium te finishen, ik had de kans ervoor en dat zou echt goed zijn geweest na de teleurstelling van de eerste race in Qatar. Maar ik wist dat Vale achter me reed en ik dacht dat hij het zeker zou proberen in de laatste bocht, dus ik besloot meer aan de binnenkant te blijven. Helaas raakte ik daardoor iets op het smerige deel van de baan en dat ging mis. Ik remde en raakte de voorkant kwijt met een crash tot gevolg. Helaas nam ik Dovi mee, een heel moeilijk moment voor ons maar ik ben ervan overtuigd dat we ons snel zullen herpakken en verbeteren.&rdquo;</blockquote><br /> Vrijdag wordt de Red Bull Grand Prix of the Americas zoals gebruikelijk geopend door de Moto3 coureurs. Zij zullen om 16.00 uur beginnen aan het eerste vrije training. <p> <br /> <br /> <strong><em> Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:</em></strong> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/22fi3PS" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/23blkWr" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>