De Oostenrijker Michael Ranseder is de enige tot nu toe bevestigde rijder voor het komende jaar debuterende Maxtra 125cc project. In een persoonlijk blog geeft hij zijn visie over de ontwikkelingen binnen het eerste Chinese Grand Prix project.
"We hebben eind november twee dagen op Valencia kunnen testen en volgens mij heb ik in twee dagen nog nooit zoveel gereden op de eerste dag 45 rondjes en 53 op de tweede," vertelde Ranseder. "Voor mij was het de eerste keer dat ik weer op een motor zat sinds mijn val tijdens de Grand Prix van Australië op Phillip Island. Sinds die val ben ik bezig geweest met mijn herstel maar ik voel me nu gelukkig weer 100% fit."
"Wat de motor betreft zijn we echt op het nulpunt begonnen, er waren dus ook veel dingen die getest moesten worden, ik was dus vanaf het eerste moment op de baan te vinden en bezig gegevens te verzamelen door te rijden, rijden en nog eens rijden…"
"We begonnen zoals gezegd bij het nulpunt dus moest de machine ook helemaal op mij worden afgesteld: het kuipwerk, de tank, de voetsteunen, stuurhelften, etc. Het was een goed begin. Het basisgevoel wat ik aan alles heb overgehouden is goed en we weten wat en waar we nog dingen moeten verbeteren."
"Ik ben redelijk tevreden over de geboekte vooruitgang. Toen de omstandigheden goed waren hebben we een grote stap gemaakt wat betreft de rondetijden. Ook andere teams hadden hun problemen met de omstandigheden op de baan en ik heb van topteams ook wel valpartijen gezien."
"Wij zijn de nieuwkomers en we zijn zeker nog niet snel genoeg op dit moment maar het motorblok en het rijwielgedeelte worden wel continu beter, we komen er zeker aan, het gaat stapje voor stapje. Dat geeft een beter gevoel dan te rijden op een motor waarvan je weet dat die goed is maar waarmee je problemen hebt om een goede rondetijd te noteren."
"De omstandigheden waren best lastig. We hadden maar een uur dat de zon goed scheen waardoor je maar anderhalf uur hard kan rijden. Na vier uur ‘s middags kwam er een koude wind en werd het al weer gevaarlijker om echt te proberen om hard te rijden."
"We hebben ons voornamelijk gericht op het testen van het motorblok, het veranderen van de carburatie en dat soort zaken, op de tweede dag hebben we een beetje gewerkt aan de afstelling van het rijwielgedeelte."
"Nu ga ik even een tijdje terug naar Oostenrijk en is het wachten op de volgende gelegenheid om te gaan testen, dit was nog maar het begin, ik kan niet wachten om met het team de volgende stap te maken."