De eerste belangrijke zitjes voor het komende seizoen zijn bevestigd; het Honda fabrieksteam heeft de contracten met haar huidige coureurs Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso met twee jaar verlengd.
"We hebben in principe een overeenstemming met onze beide coureurs bereikt," vertelde de nieuwe HRC directeur Tetsuo Suzuki tijdens een persconferentie in Brno. "Het is misschien wel vroeg in het seizoen maar het geeft ons de gelegenheid om ons volledig te kunnen concentreren op 2010."
De nieuwe HRC baas onderstreepte het hoofddoel voor het komende seizoen; Honda wil de wereldtitel veroveren. "Dit rijders duo is de beste keuze voor ons fabrieksteam." De contractverlenging met Pedrosa en Dovizioso betekent tegelijkertijd dat er voor Jorge Lorenzo in 2010 bij Honda geen plaats is. Dit bevestigde de Japanner, hij zei: "Bij een satellietteam kunnen we hem geen fabrieksondersteuning bieden." Wel bevestigde de heer Suzuki dat er met Lorenzo gesproken was. Het lijkt er sterk op dat de onderhandelingen met de Spaanse Yamaha coureur zijn stukgelopen op de financiële eisen van Jorge Lorenzo.
Voor het komende seizoen zal Honda zeker zes machines beschikbaar stellen, twee machines gaan naar het fabrieksteam en ook naar het team van Gresini, en één machine gaat zeker naar het team van LCR. Over de laatste machine is nog geen definitief besluit gevallen. Er zou zelfs nog een zevende machine beschikbaar kunnen komen, want op vragen daarover reageerde Suzuki door te zeggen: "Ik wil dat nog niet helemaal uitsluiten."
Ook wat betreft de sponsor van het fabrieksteam lijkt zich weinig te gaan veranderen want de besprekingen hierover met Repsol zijn in een vergevorderd stadium. Het lijkt er ook op dat de rol van Pedrosa’s manager Alberto Puig een beetje wordt afgebouwd want de HRC directeur zei hierover dat zijn rol nog bekeken zou worden maar voorlopig zou men zich concentreren op de ontwikkelingen voor 2010.
Aanstaande maandag zullen de fabriekscoureurs met Öhlins gaan testen en daarnaast zullen de coureurs gaan werken met een ander rijwielgedeelte. Ook ging de Japanner nog even in op de ontwikkelingen rondom de machine voor de Moto2 categorie: "De ontwikkeling van het motorblok loopt op volle toeren, maar zal op tijd klaar zijn zodat de teams voldoende tijd hebben om ermee te testen."