#QatarTest – Het HRC Repsol Honda team kampt met de nodige problemen. Dani Pedrosa en Marc Marquez lopen tijdens de tot op heden gehouden IRTA testen behoorlijk achter de feiten aan. In navolging van Ducati reden beide rijders tijdens de tweede dag op het circuit van Losail een stint met zogenaamde ÔwingletsÕ.
Het zijn nog steeds behoorlijk moeilijke tijden voor het HRC Repsol Honda team. Tijdens de testen op Sepang en Phillip Island konden Marc Marquez en Dani Pedrosa absoluut niet imponeren en ook tijdens de eerste twee dagen op het Losail Circuit in Qatar heeft Honda de aansluiting met de top nog niet weten te bewerkstelligen. <p><br /> </p> <p>Marc Marquez reed tijdens de tweede testdag een tijd van 1’56.046 en deed dat al in zijn vierde ronde van de dag. Direct daarna ging de Spanjaard onderuit in de eerste bocht van het circuit. De tweevoudig wereldkampioen bleef gelukkig ongedeerd en ook de Honda was vrij snel weer gerepareerd.</p> <p><br /> </p> <p>Marquez reed daarna nog 38 ronden maar wist zijn tijd daarin niet meer te verbeteren. Noviteit tijdens deze testdag was dat zowel Marquez als Pedrosa een aantal ronden hebben gereden met zogenaamde ‘winglets’. De inmiddels van Ducati bekende, en niet onomstreden, vleugels aan de kuip moeten zorgen voor een betere aerodynamica. Bij Ducati gelooft men heilig in deze vleugels. </p> <p><br /> </p> <p>De Movistar Yamaha rijders Jorge Lorenzo en Valentino Rossi hebben eerder al ook getest met deze vleugels maar beide rijders zien er tot op heden niet genoeg winst in om er mee door te gaan. Repsol Honda heeft nu dus ook een poging ondernomen. Zowel Marquez als Pedrosa hebben een stint van vier ronden gereden met de vleugels en de verzamelde data wordt nu geanalyseerd door de ingenieurs.</p>
Marc Marquez eindigde de tweede testdag op de negende plaats en vond niet alleen de concurrentie in de vorm van Suzuki, Yamaha en Ducati voor hem maar ook zijn teamgenoot Dani Pedrosa. <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We hebben wat kleine stapjes voorwaarts gemaakt ten opzichte van de eerste dag waarbij vooral het gevoel in de bochten is verbeterd. Hierdoor heb ik mijn rondetijd ten opzichte van de eerste dag licht weten te verbeteren. We hebben echter nog steeds behoorlijke problemen bij het uitaccelereren uit de bochten. De snelheid die we hebben is goed maar we hebben problemen met het vinden van voldoende grip aan de achterkant. We rijden dezelfde rondetijden op nieuwe en gebruikte banden en kunnen dus geen voordeel halen uit nieuwe banden. Daar moeten we nog hard aan werken. In de laatste stint van de dag heb ik gereden met smalle vleugels aan de kuip. We moeten de data van die stint nu analyseren en de vleugels daarna verder ontwikkelen. Het was nog maar een eerste prototype. Tijdens de laatste testdag willen we proberen om een volgende stap voorwaarts te maken,” aldus Marquez.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Dani Pedrosa was met 1’55.857 de snelste Honda rijder en de kleine Spanjaard vond zichzelf daarmee terug op de zevende plaats in de daguitslag.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We hebben ons flink verbeterd ten opzichte van de eerste dag al vond ik het moeilijk om direct weer de snelheid van die eerste dag te vinden. Later op dag was ik in staat om een nagenoeg volledige racesimulatie te doen waardoor ik veel ervaring heb opgedaan met de elektronica en de banden. Aan het eind van de dag hebben we geprobeerd mijn gevoel te verbeteren omdat dat lang niet is wat het zou moeten zijn. We moeten positief blijven en proberen ons stap voor stap te verbeteren. We hebben getest met vleugels en die veranderen zeker het gevoel maar het eerste probeersel ging goed. Er zijn positieve en negatieve dingen te noemen met betrekking tot die vleugels. Het was echter een eerste prototype en ik denk dat we wat dingen eraan moeten veranderen om de aerodynamica te verbeteren. We gaan kijken of we tijdens de laatste testdag hier nog een stapje voorwaarts kunnen maken en beter te leren begrijpen waar we kunnen staan tijdens de openingsrace van het seizoen op dit circuit.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Uiteraard is het moeilijk om op basis van testen conclusies te trekken. Uit alle commentaren blijkt echter dat Honda nog lang niet is waar het wil zijn en de vraag is maar of men het de komende twee weken nog wat beter op de rit gaat krijgen. Vanaf de openingsrace in Qatar is het gebeurd met de ontwikkeling voor dit seizoen en zullen Marquez en Pedrosa het moeten doen met wat er dan is. Of dat goed genoeg is?</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <strong><em>Handige links MotoGP test Qatar:</em></strong><br /> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1SfZNVE" target="_blank">Tijdschema en volledige uitslagen </a></li> <li><a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157664688916629" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>