MotoGP: Rossi: ‘Austin en Argentini‘ zullen meer duidelijkheid verschaffenÕ

51

Valentino Rossi werd afgelopen zondag tijdens de Commercial Bank Grand Prix of Qatar tweede achter Marc Marquez. De veelvoudig MotoGP wereldkampioen, denkt echter dat de verhoudingen pas echt duidelijk gaan worden na de eerstvolgende twee races in Amerika en Argentini‘.

Valentino Rossi begint dit seizoen aan zijn tweede seizoen bij het Movistar Yamaha Factory Racing Team nadat hij daarvoor twee seizoen onder de maat had gepresteerd bij het Ducati Team. Dit seizoen ziet de 35 jarige Rossi als het jaar van de waarheid aangezien zijn huidige contract aan het eind van het seizoen afloopt – net als de contracten van o.a. Marc Marquez, Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo – en hij aan het einde van het afgelopen seizoen al eens liet vallen dat hij in 2014 na vijf wedstrijden een beslissing zou gaan nemen over zijn toekomst als MotoGP coureur.&nbsp;<br /> <br /> De Italiaan, die het afgelopen seizoen bij zijn terugkeer naar Yamaha duidelijk de mindere was in vergelijking met zijn teamgenoot Lorenzo en in de strijd voor de overwinningen ook vaak te kort kwam op het Repsol Honda duo Marquez en Pedrosa, zo wist tijdens de Dutch TT Assen zijn eerste en enige overwinning van het seizoen te behalen, en &eacute;&eacute;n keer een tweede en vier keer een derde plaats voor zich op te eisen.<br /> <br /> Natuurlijk is de inmiddels 35 jarige Rossi zich er terdege van bewust dat als hij komend seizoen opnieuw de aansluiting bij de top drie niet weet te vinden er voor het seizoen 2015 hoogstwaarschijnlijk geen plaats meer voor hem zal zijn bij zijn huidige team en de kans om met zijn status bij een ander team onderdak te vinden waar hij winnend materiaal tot zijn beschikking krijgt zo goed als nihil zal zijn. Dit los van het feit dat Rossi zelf ook voldoende zelfkennis heeft en liever voortijdig de eer aan hem zelf zal willen houden door halverwege het seizoen al de knoop door te hakken.<br /> <br /> Vooralsnog lijkt Rossi echter te slagen in zijn opzet om de aansluiting bij de absolute top terug te vinden. Dat hiervoor echter alles moest wijken de afgelopen winter werd al duidelijk tijdens de laatste Grand Prix in Valencia toen de Italiaan met het verrassende nieuws kwam dat hij zijn samenwerking met crewchief Jeremy Burgess, de vertrouwenspersoon en chef monteur waarmee hij zijn gehele MotoGP carriere al had samenwerkt, &nbsp;per direct zou be&euml;indigen en de Italiaan Silvano Galbusera had aangetrokken om hem komend seizoen bij te staan als technisch verantwoordelijke in de pitbox.&nbsp;<br /> <br /> Tijdens de wintertesten in Sepang liet Rossi echter al zien dat het hem menens was, was hij sneller als ooit tevoren en constant in de voorste gelederen te vinden. Gedurende de eerste vrije trainingen in Qatar liep alles nog niet naar wens, zo kwamen de offici&euml;le fabriekscoureurs er tijdens de eerste vrije trainingen niet aan te pas aangezien de overige teams al drie dagen hadden getest op het Losail International Circuit. Zaterdag&rsquo;s tijdens de kwalificatie wisten de offici&euml;le fabriekscoureurs deze kloof echter al weer grotendeels te overbruggen en was het Marquez die de pole greep. Voor Rossi daarentegen verliep de kwalificatie daarentegen alles behalve naar wens en meer dan de tiende startplaats zat er dan ook niet in voor de Italiaan tijdens de allereerste kwalificatie van het seizoen.







Het zou toch niet, zou het voorseizoen dan toch geen juiste afspiegeling zijn, zouden de coureurs uit de nieuwe &sbquo;Open klasse&rsquo; het toch gaan maken, zouden de nieuwe reglementen dan toch in het nadeel zijn van de offici&euml;le fabrieksteams, of zou de oude meester opnieuw tekort komen op met name de jonge aanstormende talenten?<br /> <br /> Zondagavond gaf Rossi op het circuit nabij de hoofdstad Doha in Qatar het antwoord door een wereldrace te rijden, en het publiek en de miljoenen tv kijkerste trakteren op een fantastische show. Vanaf de tiende plaats op de grid stormde de Italiaan door het veld naar voren, nam hij zelfs een aantal keren de leiding om vervolgens in een fantastische strijd met regerend MotoGP wereldkampioen Marquez een duel uit te vechten voor de overwinning, een strijd waarin hij wel zijn meerdere moest erkennen maar duidelijk liet zien dat de oude vos zijn streken, en het racen op absoluut topniveau, nog niet is verleerd en er de komende wedstrijden weer rekening met hem moet worden gehouden. De negenvoudig wereldkampioen houdt zelf echter nog liever een slag om de arm en liet na afloop duidelijke weten dat &eacute;&eacute;n zwaluw nog geen zomer maakt.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">"Het afgelopen seizoen waren we in Qatar ook sterk en wisten we op het podium te finishen,&rdquo; vertelde Rossi zondagavond in Qatar. &nbsp;&bdquo;De daaropvolgende wedstrijden kenden we ineens veel problemen. De komende twee wedstrijden in Amerika en Argentini&euml; zullen heel belangrijk zijn en meer duidelijkheid verschaffen. Na deze twee wedstrijden weten we echt waar we dit seizoen zullen staan en zal de echte waarheid aan het licht komen.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> Een andere opvallend iets afgelopen weekend in Qatar was dat Rossi er op het eerste oog veel ontspannender en fitter uitziet dan bij aanvang van het afgelopen seizoen in Qatar.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Het afgelopen seizoen hadden we veel problemen, maar op dit moment voel ik me zeker een stuk sterker en wordt ik nog elke dag beter en sterker. Niet alleen persoonlijk, ook het gevoel met de motor is in vergelijking met afgelopen seizoen een stuk beter. Daarnaast verloopt de samenwerking binnen het team gewoon soepeler, en al deze dingen zorgen er voor dat het op dit moment goed gaat. Ik ben nu 35 jaar maar ik voel me conditioneel op dit moment zeker niet minder dan de jonge aanstormende talenten. Zo&rsquo;n race als zondag in Qatar heb ik het afgelopen seizoen niet gereden, dit was er echt een uit het boekje. Vanaf het begin tot aan het eind heb ik er vol voor moeten gaan en daar heb ik zelf misschien nog wel het meeste van genoten. Echt, het was genieten, van de eerste tot aan de allerlaatste ronde.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Ook op de vraag of de nieuwe reglementen teveel in het voordeel zouden zijn voor de coureurs in de nieuwe &sbquo;Open klasse&rsquo; was de Italiaan heel erg duidelijk.<br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"De nieuwe reglementen vergroten de show, dan moge duidelijk zijn na deze race. Misschien dat de coureurs die uitkomen in de &sbquo;Open klasse&rsquo; wel voordeel wat betreft de banden maar dit is in mijn ogen alleen het geval tijdens de trainingen en kwalificatie. In de wedstrijd is het echter anders, misschien dat er een paar coureurs in begin nog wel goed bij zullen zitten maar om dat een hele race vol te houden is een ander verhaal. Uiteindelijk maakt dit de races alleen maar aantrekkelijker. Ook hier in Qatar hebben we kunnen zien dat de dienst toch gewoon weer uitgemaakt wordt door de bekende namen. Nogmaals, de nieuwe regels zorgen voor een betere show, en daar mogen wel alleen maar blij mee zijn.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Natuurlijk konden we het niet nalaten om de vraag te stellen waar Rossi de wedstrijd had verloren, of misschien beter gezegd waar Marquez hem in de ogen van de Yamaha coureur heeft gewonnen.<br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"De voorlaatste ronde in Qatar is beslissend geweest, dat was een fantastische ronde van Marc en daarna was het gaatje iets te groot om nog iets te kunnen doen om hem van de zege af te houden. Marc reed echt sterk en hij is dan ook de verdiende en terechte winnaar, iets dat natuurlijk niet wil zeggen dat ikzelf liever had willen winnen, niks is minder waar. We gaan het de komende races gewoon weer proberen, en zoals ik al eerder vertelde: de komende races zullen de echte waarheid aan het licht brengen en ons de bevestiging geven waar we daadwerkelijk staan.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> De volgende Grand Prix in Austin, de Red Bull Grand Prix of The Americas, zal worden verreden op 11,12 en 13 april aanstaande.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>