MotoGP: Rossi en Pedrosa volgend jaar mogelijk op Bridgestone banden?

49

Het lijkt in de MotoGP tegenwoordig nog maar om een ding te draaien – banden. Komend weekend zou de beslissing moeten vallen met betrekking tot de eenheidsbanden in de koningsklasse en het lijkt er op dat het niet door gaat, wel wordt een aanpassing van het reglement verwacht.

Het is een van de belangrijkste items geworden sinds de invoering van het bandenreglement dat toevalligerwijs samenviel met verbeterde prestaties van Bridgestone en Ducati die dit jaar elf overwinningen wisten te pakken tegenover vijf zeges voor Michelin. De grote favorieten voor de titel, Valentino Rossi en Dani Pedrosa, kwamen er nauwelijks aan te pas waardoor er alarmbellen gingen rinkelen bij organisator Dorna die prompt een voorstel indiende voor de invoering van eenheidsbanden.







Het lijkt er op dat de algemeen directeur van Dorna, Dhr. Ezpeleta, het voorstel meer als een soort van dreigement indiende om zo te zorgen dat de drie bandenfabrikanten het reglement zouden aanpassen om zo competitie binnen deze prototype klasse te kunnen garanderen. Daar kwam tevens bij dat de fabrieksteams van Honda en Yamaha graag ook Bridgestone banden wilden en Michelin daarop dreigde om de MotoGP te verlaten als ze deze twee grote teams zouden kwijtraken. Vooral Rossi en Pedrosa, de meervoudig kampioenen die nu het eens niet gaat zoals zij willen flink zitten te klagen, wilden graag gebruik maken van het Japanse rubber waarbij Pedrosa het zelfs stelde als voorwaarde bij contractverlenging.

De fabrikanten schijnen concessies te hebben gedaan met betrekking tot het reglement waardoor de eenheidsbanden van de baan lijken te zijn. Er gaan dan ook geruchten dat mogelijk Valentino Rossi en Dani Pedrosa met Bridgestone gaan rijden terwijl de andere helft van het Fiat Yamaha team en het Repsol Honda team gewoon op Michelin’s blijft rijden. Een dergelijke constructie hebben we eerder bij het team van Sito Pons gezien die toendertijd Makoto Tamada op de Camel Honda met Bridgestones hadden rijden terwijl Max Biaggi op Michelins reed.

De concessies die de bandenfabrikanten volgens een insider hebben gedaan zijn als volgt:

  • Het aantal banden dat per rijder beschikbaar staat wordt van 31 verhoogd naar 40 waarbij het dan mogelijk gaat om 17 voorbanden en 23 achterbanden.
  • De selectie van de banden vindt niet langer plaats op de donderdag voorafgaand aan de trainingen maar zullen plaatsvinden na de eerste vrije training zodat de teams al wat data hebben om hun selectie op te baseren.

Daarnaast hebben de fabrikanten beloofd voor een redelijke prijs te zullen leveren aan hen die dat willen waardoor in feite dus elke team met de door hen gewenste banden kan rijden.

Het hele bandenverhaal blijft voorlopig nog een ‘wordt vervolgd’ …