Wat gaat Valentino Rossi doen komend seizoen? Deze vraag houdt de gemoederen flink bezig in het MotoGP paddock. De Italiaan heeft echter nog geen beslissing genomen over zijn toekomst en zoals het er naar uitziet zal het zeker ook nog een aantal dagen duren voordat hierin meer duidelijkheid komt.
<p>Voor aanvang van de Red Bull U.S. Grand Prix op het circuit van Laguna Seca kwam Ben Spies met de verrassende mededeling dat hij het officiële Yamaha fabrieksteam aan het eind van het seizoen 2012 gaat verlaten. Deze toch wel verrassende mededeling was uiteraard opnieuw gesprekstof voor vele motorsportfans die ineens Rossi als de nieuwe teamgenoot zien van Jorge Lorenzo.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi zelf gaf in Laguna Seca aan dat hij momenteel drie opties heeft waaruit hij kan kiezen voor het komende seizoen. Een langer verblijf bij Ducati, een teugkeer naar het officiële Yamaha fabrieksteam of een fabrieks Honda in een satelliet team.</p> <p><br /> </p> <p>Op sportief vlak – en de grootste kans op snel succes – zal de beste keus zijn in te gaan op het aanbod van Yamaha. Wel dient Rossi er rekening mee te houden dat Lorenzo het komend seizoen de absolute nummer één zal zijn voor het merk met de gekruiste stemvorken en hij zich eerst weer zal moeten bewijzen binnen het team. Naast het feit dat hij niet per direct de nummer één status krijgt lijkt het meenemen van zijn eigen vaste crew ook geen optie voor Yamaha. Naar verluidt is Yamaha uitsluitend bereidt Rossi een salaris te betalen tussen de drie en vier miljoen euro per jaar en zal hij genoegen moeten nemen met de huidige crew van Ben Spies.</p> <p><br /> </p> <p>Mocht Rossi ingaan op het aanbod van Honda om met een fabrieksmachine plaats te nemen in een satelliet team dan is de kans op succes aanzienlijk minder aangezien de Japanners te allen tijde de coureurs binnen het officiële Repsol Honda team de voorkeur zullen geven. Hoofdsponsor Repsol zal niet accepteren dat men naar het tweede plan verdreven zal worden ten koste van een satelliet team en Rossi.</p> <p><br /> </p> <p>Een langer verblijf bij Ducati zal voor de Italiaan de meest lucratieve oplossing zijn maar volgens eigen zeggen is dat niet het meest belangrijke item in zijn keuze. In Laguna Seca werd er gesuggereerd dat Ducati bereidt is om Rossi in 2013 een salaris te betalen van maar liefst 17 miljoen euro per jaar. Zelfs de grootste baas van de Italiaanse motorenfabrikant reisde dit weekend speciaal naar de USA om op zaterdagavond een bespreking te beleggen met Rossi. Ook Ducati’s nieuwe eigenaar –de Duitse autofabrikant Audi – is er veel aangelegen om in 2013 de grootste publiekstrekker in de MotoGP onder contract te houden. Rossi’s grootste zorg is echter hoe snel Ducati in staat zal zijn hem een machine te bezorgen waarmee hij weer wedstrijden kan winnen in de koningsklasse. Tevens ligt hier ook de grootste uitdaging, het op drie verschillende merken kunnen winnen in de MotoGP categorie.</p>
<p>Natuurlijk zullen er nog veel meer belangen meespelen in de beslissing die Rossi moet gaan nemen de komende dagen – in Laguna Seca werd duidelijk dat over ongeveer een week de kogel door de kerk gaat. Welke belangen heeft Dorna in de keus van Rossi? Wat gaat Ducati doen als Rossi besluit te kiezen voor een ander merk? Wil Audi (Ducati) wel gelinkt worden met een sigarettenmerk en flirtte daardoor Marlboro met Yamaha? Zo zullen er ongetwijfeld nog veel meer zaken zijn die achter de schermen een grote rol spelen en waar de buitenwereld geen weet van heeft. </p> <p><br /> </p> <p>Op maandag na afloop van de Red Bull U.S. Grand Prix reageerde Rossi nog wel even op het feit dat het hem zeker niet om het geld gaat en dat er geruchten de ronde doen die absoluut niet waar zijn. Met name de geruchten over het mega aanbod van Ducati waar de Italiaan een jaarsalaris geboden zou zijn van maar liefst 17 miljoen euro verwijst hij resoluut naar het land der fabelen.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het is belangrijk te vermelden, dit is absoluut niet waar. Mijn aanbieding voor het komende seizoen is lager dan mijn overeenkomst van de afgelopen twee jaar. Ik denk dat dit ook terecht is omdat de economische situatie in de wereld momenteel moeilijk is, en ik heb een slecht seizoen gehad met tegenvallende resultaten. Dus het is normaal dat ik minder ga verdienen dan dit seizoen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Ook ging hij nog even in op de verschillende opties en daarbij vertelde hij dat hij een keus moet gaan maken tussen het behalen van snel succes ten opzichte van een meer interessantere optie en een grotere uitdaging om succes te behalen met de Ducati, iets dat waarschijnlijk wel meer tijd in beslag gaat nemen. Winnen met drie verschillende merken zou ook heel speciaal zijn vertelde de Italiaan aan de aanwezige verslaggevers.</p> <p><br /> </p> <p>Gezien het feit dat er uitsluitend gesproken werd over de twee bovengenoemd opties kan geconcludeerd worden dat de aanbieding van Honda niet echt een serieuze optie is voor de veelvoudig wereldkampioen.</p> <p><br /> </p> <p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Frossi-het-aanbod-van-ducati-is-geen-17-miljoen%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F30413%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe></p>