Het was nog even de vraag hoeveel last Valentino Rossi van zijn hechtingen zou hebben maar dat viel uiteindelijk wel mee en daardoor was het een overwegend positieve dag voor de wereldkampioen.
De eerste dag van Valentino Rossi stond voor wat betreft werkzaamheden in het teken van het doorontwikkelen van het rijwielgedeelte van de Yamaha M1 en het uitproberen van ene nieuwe aanpak voor wat betreft de nieuwe Bridgestone banden. Ondanks een valpartij in de ochtend en een wat pijnlijke vinger was het al met al een goede eerste dag voor ‘the Doctor’.
"Ik ben in ieder geval al blij dat ik vandaag, ondanks mijn hechtingen in mijn hand en voet, heb kunnen rijden en ik was ook nog best snel. Ik ben door de pijn niet helemaal 100%, maar ik kan zeker wel rijden. Ik ben ook tevreden over het motorblok en ik voel me op mijn gemak met het nieuwe rijwielgedeelte," vertelde Rossi.
"We vinden langzaam onze draai met de nieuwe banden en eigenlijk gaat dat al redelijk goed,al is er nog wel veel werk te doen. De motor zal nog minder moeten vragen van de banden, normaal gesproken hou ik van hardere banden maar dat is geen optie meer, we zullen voorzichtiger moeten leren omgaan met wat we hebben. Het is duidelijk dat de nieuwe banden goed zullen zijn voor de show omdat iedereen begint vanuit dezelfde basis."
Rossi maakt in zijn vierde ronde van het nieuwe jaar een onschuldige schuiver, geen goed begin dus voor de Italiaan.
"Vanmorgen had ik een onschuldige valpartij, ik reed erg langzaam en het was eigenlijk niet eens nat, maar op sommige plekken is minder grip en op dat moment leek de grip op die plek helemaal weg."
Net als Stoner hield Rossi er wat eerder mee op dan andere rijders, dat was deels te wijten aan het ongelukje in huiselijke sfeer.
"Ik ben vroeg gestopt omdat ik morgen, en ook de dag daarna, in goede vorm wil zijn. Na enkele ronden begon mijn vinger pijn te doen en begon ook dikker te worden. Morgen zullen we gaan testen met nieuwe elektronica en ook het motorblok zal vervangen worden, ik heb vandaag gereden met hetzelfde blok waarmee we ook hebben getest in Jerez, dit blok heeft haar kilometers wel gemaakt."