Valentino Rossi heeft de druk op Yamaha verhoogd om volgend jaar een competitieve 2008 YZR-M1 te produceren door openlijk te speculeren over een mogelijke overstap naar Ducati.
Het contract tussen Valentino Rossi en Yamaha loopt aan het einde van het komende seizoen af en nadat Valentino Rossi de afgelopen twee seizoenen de MotoGP titel niet heeft weten te veroveren lijkt de relatie tussen de meervoudige wereldkampioen en zijn werkgever minder goed dan hij oorspronkelijk was.
De vastberadenheid van Rossi om alles in het werk te stellen om zijn wereldtitel weer te kunnen bemachtigen mag blijken uit het feit dat de Italiaan zijn langlopende relatie met Michelin heeft verbroken om het komende seizoen over hetzelfde bandenmerk te kunnen beschikken als de huidige wereldkampioen Casey Stoner. In een interview met La Gazzetta dello Sport, speculeert The Doctor dat hij eveneens bereid zou zijn om over te stappen naar een andere motoren fabrikant als dat nodig mocht zijn om weer aanspraak te kunnen maken op de wereldtitel.
"Alle Japanse fabrikanten hebben het afgelopen seizoen Ducati onderschat," verklaarde de zevenvoudig wereldkampioen. "Ducati heeft het afgelopen seizoen intelligent en agressief gehandeld, ze waren gewoonweg beter dan de rest. Wij waren competitief ten opzichte van Honda, maar Honda heeft meer geld en mensen ter beschikking en heeft daardoor de mogelijkheid gehad sneller de aansluiting te vinden bij Ducati. Yamaha heeft hierin het afgelopen seizoen duidelijk tekortgeschoten."
"Yamaha heeft nooit de allersnelste machine gehad maar dit seizoen waren we 15 tot 20 kilometer per uur te langzaam," vervolgde Rossi, die het afgelopen seizoen ook nog eens de tweede positie in het wereldkampioenschap verloor, mede door mechanische problemen met de M1. "Iedere keer als wij iets nieuws probeerden ging er wel iets stuk. Yamaha zal grote veranderingen moeten doorvoeren als we de titel weer willen gaan halen, ze zullen meer capabele mensen moeten halen en meer geld moeten interesseren. Ik heb persoonlijk nog steeds de honger naar overwinningen maar dan moeten de banden en de machine wel competitief genoeg zijn om dit gestalte te kunnen geven."
Toen hem gevraagd werd naar zijn plannen als de Yamaha in 2008 niet competitief zou blijken te zijn, gaf Rossi het volgende antwoord.
"We zullen natuurlijk eerst moeten zien hoe de Yamaha zich laat verbeteren in het komende seizoen, zeker wat betreft het motorblok. Mocht het niet competitief zijn dan zijn er niet veel andere opties. Ik heb een goede relatie met zowel Ducati als ook mijn voormalige werkgever Honda, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Ducati vanwege het feit dat het natuurlijk een Italiaanse firma is."