Door de, overigens nog niet bevestigde, plannen om vanaf 2010 MotoGP debutanten niet meer direct in een fabrieksteam aan te laten treden voelen Marco Simoncelli en Alvaro Bautista zich enigszins in de kou gezet.
Er zijn plannen om vanaf 2010 nieuwkomers binnen de MotoGP klasse eerst een jaar in een satellietteam te laten rijden voordat ze met fabrieksmateriaal aan de slag kunnen. Deze plannen pakken nadelig uit voor regerend 250cc wereldkampioen Marco Simoncelli en vicekampioen Alvaro Bautista, die als ze hadden gewild dit jaar al in de MotoGP aan de slag hadden gekund.
Beide heren werden het afgelopen seizoen al veelvuldig genoemd voor een overstap naar de koningsklasse maar kozen er uiteindelijk voor om nog een jaar in de 250cc klasse te blijven rijden omdat ze de tijd nog niet rijp achtten.
Het is niet zo dat de twee smaakmakers van het 2008 wereldkampioenschap direct in verband werden gebracht met een transfer naar een topteam – Bautista werd genoemd voor de derde Kawasaki en Simoncelli als gegadigde bij Tech3 – maar inmiddels heeft Ducati Marlboro teambaas Livio Suppo al duidelijk laten blijken zeer geïnteresseerd te zijn in Simoncelli terwijl Bautista recentelijk in verband wordt gebracht met Repsol Honda als Dani Pedrosa ook dit jaar niet aan de verwachtingen voldoet. Het is duidelijk dat de bovengenoemde plannen een streep door deze mogelijke transfers zouden zetten en dat de opties voor beide heren een stuk minder uitgebreid zullen worden.
In het verleden konden, sinds de intrede van de viertakten, zes rijders direct aan de slag bij een fabrieksteam: Andrew Pitt, Colin Edwards, Troy Bayliss, Nicky Hayden, Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo.