MotoGP: Stoner: Bridgestone nog beter dan vorig jaar

24

Ook de coureurs van het Ducati Marlboro team maakten gebruik van de regen om een goede regenafstelling voor de GP8 te vinden. Casey Stoner reed 11 ronden op de natte baan en voelde de nieuwe specificatie van het motorblok hierbij uitgebreid aan de tand, ook Marco Melandri maakte gebruik van de gelegenheid en reed voor het eerst met de machine onder regenachtige omstandigheden, hij reed in totaal 35 ronden.

Door de zonneschijn van later in de middag kon Stoner opnieuw laten zien waarom hij de huidige wereldkampioen is, hij reed op wedstrijdbanden meerdere ronden onder de 1’30, waarbij hij zelfs uitkwam op rondetijden onder het bestaande baanrecord uit 2005, dus nog uit het 990cc tijdperk en dit ondanks de koele weersomstandigheden en de verminderde conditie van het circuit. Melandri kon doorgaan met het vinden van de juiste afstelling, waarbij hij zich voornamelijk concentreerde op de gewichtsverdeling van zijn motor in een poging om zich meer thuis te gaan voelen op zijn GP8.







"Vandaag heb ik mijn snelste tijd gereden op banden waarmee ik al 22 ronden geerden had en dat is natuurlijk heel erg positief, want het betekend dat de aanpassingen die we hebben doorgevoerd een positieve uitwerking hebben gehad op de motor. We hebben het gewenste resultaat behaald, dat was namelijk het verhogen van de levensduur van de banden. Dit stelt ons eveneens in staat om het gebruik van zachtere banden te overwegen, in ieder geval tijdens een race onder normale omstandigheden," vertelde Stoner.

"Vanmorgen heb ik twee korte sessies gereden van maar vijf ronden om de reacties van het motorblok te kunnen beoordelen. Het motorblok reageerde soepeler van onderuit en alles ging heel goed, ik ben dan ook erg tevreden. De omstandigheden op het circuit zijn vandaag op geen enkel moment perfect geweest maar met de veranderingen die we hebben doorgevoerd aan de vering aan de achterkant van de motor waren we toch in staat om snelle tijden op de klokken te zetten, en dat allemaal op wedstrijdbanden. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om deze tijden hier in het wedstrijdweekeinde te herhalen omdat de nieuwe Bridgestones nog beter zijn dan de banden die we hier het afgelopen jaar hebben gebruikt. Hopelijk werkt het weer morgen mee en kunnen we een race simulatie rijden."