MotoGP: Stoner haalt uit naar Japanse fabrikanten

92

MotoGP kampioen Casey Stoner haalt uit naar de voorstellen van de rivaliserende Japanse fabrikanten Honda en Yamaha, waarmee men lijkt te proberen om voornamelijk de sterke kanten van Ducati te blokkeren door de aanpassing van het technisch reglement.

In aansluiting op Stoner’s succes met Ducati waarbij de Ducati fabriek vorig jaar haar eerste MotoGP titel behaalde, kwamen de twee genoemde Japanse fabrikanten in de afgelopen weken met de suggestie om de toerentallen te limiteren, een oplossing die Ducati absoluut het meest zou hinderen







De Australiër heeft in het afgelopen jaar vaak zijn ongenoegen geuit omdat hij niet de erkenning kreeg voor het winnen van de titel. Stoner is daarom duidelijk geprikkeld en verzet zich tegen de voorstellen van Yamaha en Honda.

"Het is frustrerend omdat iedereen zei dat mijn resultaten werden behaald door andere factoren," zei de wereldkampioen in een interview met the Times. "Het was de tractie controle of de banden of de motor. Ik was daar redelijk van over de zeik."

"Nu proberen de Japanse fabrieken om nieuwe regels door te voeren die ons zouden benadelen. Kijk naar de hoeveelheid mankracht die zij hebben ten opzichte van een Italiaanse fabrikant en toch zijn ze nog bang. Ze proberen gebruik te maken van de politiek om Ducati te verslaan maar zij moeten gewoon harder werken. "

Stoner heeft ook gezegd dat zijn relatie met Valentino Rossi in de loop van het afgelopen seizoen veranderde nadat duidelijk werd hoe sterk hij was op de baan.

"Aan het begin van vorig seizoen was het allemaal fantastisch, het was een goede tijd," zei Stoner. "Tegen het einde van het seizoen sprak hij nooit met mij. Hij hield niet van het feit dat ik in staat was om op Ducati te debuteren en gelijk te winnen."

Stoner is ook van mening dat Ducati verbeteringen heeft gevonden aan de motor, zeker op het gebied van de acceleratie waar zijn motor al sterk in was.

"In tegenstelling tot wat iedereen denkt hebben we het vorig jaar moeilijk gehad met de acceleratie bij lage toeren. We hebben het rijwielgedeelte veranderd, zodat de motor makkelijker te berijden is, vooral bij het uitkomen van de bochten. Ik ga niet rekenen op de titel maar ik ga gewoon hard aan het werk."