In de laatste twee uur van de nachttest op het Losail circuit in Qatar wist Casey Stoner toch nog het roer over te nemen van zijn Repsol Honda teamgenoot Dani Pedrosa, Ben Spies werd derde.
Nadat Repsol Honda rijder Dani Pedrosa halverwege het derde uur naar de snelste tijd kwam bleef het even een tijdje stil qua wisselingen. Wel werd er meer bekend over de crash van Cal Crutchlow die bij de crash in bocht tien met zijn pink onder zijn stuurhelft was gekomen en daarbij de top van zijn linkerpink is kwijt geraakt, Crutchlow zou dan ook nier meer in actie komen maar heeft als het goed is geen operatie nodig.<br /> <br /> Valentino Rossi was eerder op de avond ook onderuit gegaan Ð de Italiaan ging wijd en kwam daarbij op de witte lijn waarna hij onderuit gleed – maar stapte later op de avond weer op de Ducati maar wist weinig vooruitgang te boeken. Rossi eindigde de test op een zeer teleurstellende 13e plaats. <br /> <br /> Wie het wel goed deed was dus Casey Stoner. Met nog iets minder dan een half uur te gaan dook de Australiër onder de tijd van zijn Spaanse teamgenoot en die wist daar in de resterende tijd geen verandering meer in aan te brengen. Het verschil tussen de twee Repsol Honda rijders bedroeg 0,064s.<br /> <br /> Achter het elkaar pushende duo was het Spies die de derde tijd vast wist te houden met daarachter Marco Simoncelli die van een achtste naar een vierde tijd wist te komen ten koste van Andrea Dovizioso. Randy de Puniet hield de eer van Ducati hoog door aan het einde van de test nog naar een zesde tijd te komen, de Fransman was de laatste van de rijders die binnen een seconde van Stoner wisten te blijven waarbij de Pramac Ducati rijder een achterstand had van 0,764s.
Regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo zal zich misschien wel twee keer achter zijn oren krabben want het ging niet goed. In bijna alle tests was zijn teamgenoot Spies sneller en waar Spies 0,613s achter Stoner stond zien we Lorenzo op deze laatste testdag op 1,026s staan. Werk aan de winkel dus in de trainingen komende donderdag, vrijdag en zaterdag. Colin Edwards, Nicky Hayden en Hiroshi Aoyama maakten de top tien vol op deze maandagavond.<br /> <br /> Er was overigens veel werk vanavond voor de Ducati teams. Naast de crashes van Rossi en Hector Barbera in de eerste drie uur kwamen in de laatste twee uur ook Loris Capirossi, Karel Abraham en op het laatst Nicky Hayden ten val. Naast deze Ducati rijders waren ook Toni Elias en Alvaro Bautista nog ten val gekomen waarbij Bautista een Suzuki afschreef. Behalve de pink van Crutchlow is er verder niets bekend over eventuele blessures.<br /> <br /> <strong>MotoGP official test – Qatar<br /> Tijden dag 2</strong><br /> 1. Casey Stoner (AUS) Repsol Honda Team 1’55.681<br /> 2. Dani Pedrosa (ESP) Repsol Honda Team 1’55.745<br /> 3. Ben Spies (USA) Yamaha Factory Racing 1’56.294<br /> 4. Marco Simoncelli (ITA) San Carlo Honda Gresini 1’56.433<br /> 5. Andrea Dovizioso (ITA) Repsol Honda Team 1’56.439<br /> 6. Randy de Puniet (FRA) Pramac Racing Team 1’56.445<br /> 7. Jorge Lorenzo (ESP) Yamaha Factory Racing 1’56.707<br /> 8. Colin Edwards (USA) Monster Yamaha Tech 3 1’56.716<br /> 9. Nicky Hayden (USA) Ducati Marlboro Team 1’56.726<br /> 10. Hiroshi Aoyama (JPN) San Carlo Honda Gresini 1’56.740<br /> 11. Hector Barbera (ESP) Mapfre Aspar Team 1’56.798<br /> 12. Alvaro Bautista (ESP) Rizla Suzuki MotoGP 1’56.931<br /> 13. Valentino Rossi (ITA) Ducati Marlboro Team 1’56.988<br /> 14. Loris Capirossi (ITA) Pramac Racing Team 1’57.345<br /> 15. Cal Crutchlow (GBR) Monster Yamaha Tech 3 1’57.730<br /> 16. Karel Abraham (CZE) Cardion AB Motoracing 1’57.846<br /> 17. Toni Elias ESP (LCR) Honda MotoGP 1’58.536<br /> <br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstoner-op-kop-bij-afsluiting-qatar-test%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F25707%2FDefault.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&font&colorscheme=light&height=80"></iframe>