Casey Stoner wist op de eerste dag op het Bugatti circuit in Le Mans de tweede tijd te noteren en was na afloop tevreden over het resultaat. Zijn teamgenoot Marco Melandri had het toch nog wat moeilijk met de Desmosedici.
De regerend wereldkampioen was tevreden over het werk van zijn team nadat hij gelijkelijk aan steeds meer vooruitgang boekte met de afstelling van zijn Ducati en een snel en constant tempo op racebanden wist te vinden.
"We hebben het nog een beetje moeilijk in T4, net als vorig jaar. We hebben nog wat meer acceleratie nodig bij het opkomen van de rechte stukken en we hebben het nog moeilijk met die krappe lange bochten," vertelde Stoner. "Morgen gaan we daar nog wat aan proberen te doen, het idee is om deze moeilijke punten te compenseren door onze sterke punten nog sterker te maken. We hebben hoe dan ook een goede stap gezet want we waren de afgelopen drie races niet echt competitief en het is fijn om weer op een goede manier aan een Grand Prix te beginnen."
"Het ging vanochtend best goed maar de afstelling was nog niet goed genoeg om te laten zien wat we kunnen en vanmiddag hadden we met een van onze motoren een probleem met het motorblok. De afstelling op de tweede machine was niet perfect maar het team paste iets aan waardoor ik zeven tienden sneller kon gaan, daar was ik erg blij mee. Het weerbericht is het gesprek van de dag, zoals het hier altijd is, je weet echter nooit waar je mee te maken krijgt dus het was fijn om twee sessies op een droge baan te hebben kunnen rijden. Ik ben blij met wat we hebben en ik ben klaar voor wat de wolken ons dan ook zullen brengen."
Marco Melandri heeft na het goede weekend in China nog geen perfecte afstelling kunnen vinden. Hij was indrukwekkend in de eerste twee secties maar moet nog een oplossing voor de andere twee secties zien te vinden, vooral bij het remmen.
"Ik had gehoopt wat beter aan dit weekend te kunnen beginnen, de prestaties van het motorblok zijn niet slecht maar we hebben nog niet de goede weg gevonden met de afstelling van het rijwielgedeelte. Op dit moment kan ik nog niet zo hard remmen als ik zou willen. Als de motor rechtop staat gaat het wel goed maar hangend in de bocht zijn er problemen. Met veel rempunten in de bochten verlies ik op dit circuit belangrijke tienden. We hebben verschillende banden getest en we hebben er een gevonden die ik op zich wel fijn vind maar die nog niet genoeg grip biedt. We zullen dat morgen natuurlijk nog proberen te veranderen want we willen minstens op hetzelfde niveaus zitten als in China," aldus Melandri.