MotoGP: Suter presenteert MotoGP motor

89

De Zwitserse framebouwer Eskil Suter was afgelopen weekend in Misano aanwezig om zijn Suter-BMW te tonen en meer informatie over het op het nieuwe reglement gerichte MotoGP project te geven.

Vanaf het moment dat de grondbeginselen van het 2012 ingaande nieuwe reglement bekend was, is Eskil Suter gaan werken aan een machine die aan dat reglement voldoet. De Zwitser liet daarbij het oog vallen op het snelle motorblok van de BMW S1000RR en bouwde daar een rijwielgedeelte omheen. <br /><br />Met het oog op het vervroegd toelaten van de nieuwe generatie MotoGP machines had Suter het plan om op de maandag na de races in Brno voor het eerst de krachten te meten met de huidige MotoGP machines maar nu dat niet gaat gebeuren besloot de Zwitser, die een groot deel van het Moto2 veld van rijwielgedeeltes voorziet, om nog even te wachten. <br />Afgelopen weekend werd de Suter-BMW in Misano officieel gepresenteerd waarna hij later deze maand met het testprogramma wil beginnen. De ontwikkeling van de machine wordt mede gefinancierd door het Belgische Marc VDS Racing Team dat momenteel ook met een Suter frame rijdt.<br /><blockquote>ÒWe gaan het op dezelfde manier doen als in de Moto2. Eerst bouwen we een motor en die we gaan we dan gebruiken voor de ontwikkeling. We hebben nu meer dan een jaar om een competitieve motor te ontwikkelen en ik denk dat onze manier van werken de juiste is want we zien veel van onze rijders in de Moto2 klasse regelmatig in de top tien komen, ik hoop dat we net zulke successen in de MotoGP zullen kennen.Ó</blockquote>







Suter vertelde daarna over de keuze van het BMW motorblok waarbij hij benadrukte dat BMW zich niet met ontwikkeling van de machine bemoeit.<br /><blockquote>ÒEr zijn momenteel twee of drie goede motorblokken maar we hebben voor het S1000RR blok gekozen, niet alleen omdat het een krachtig motorblok is maar ook omdat het een viercilinder in lijn is met dimensies die vergelijkbaar zijn met de huidige Moto2 motorblokken. Er zal dus veel synergie zijn tussen de twee projecten. Wat we leren van de MotoGP motor zal ook van nut kunnen zijn op onze Moto2 machine. Maar tot op heden is BMW niet betrokken bij dit project. Het is een privé project dat zal beginnen met een standaard motorblok, pas later gaan we modificaties doorvoeren.Ó<br /><br />ÒHet is ons doel om klanten een competitief maar betaalbaar rijwielgedeelte te geven, onze eerste schatting is dat het tussen de 350.000 en 600.000 euro zal gaan kosten voor twee motoren, zonder motorblok, voor een rijder. Dit is duidelijk een hogere prijs dan onze Moto2 rijwielgedeeltes maar het ontwikkelen van een competitieve motor is een meer gecompliceerde en kostbare taak. Onze calculatie is ook gebaseerd op een maximum van vier Suter motoren en niet op de 13 motoren die we nu in de Moto2 klasse hebben rondrijden.Ó<br /><br />ÒWe hebben een bevestiging van Marc van der Straten dat hij ons zal steunen in het ontwikkelen van de motor voor 2012. Het is ook zijn doel om in 2012 in de MotoGP actief te zijn en ik hoop dat we hem dan een competitieve motor kunnen bieden. <br /><br />ÒWe zijn van plan om eind deze maand met het testen te gaan beginnen en we hebben daarvoor de Spaanse Suter MMX rijder Carmelo Morales gevraagd omdat hij ook in de 1000cc Formula Extreme klasse zeer snel is.Ó<br /></blockquote>Klik op de vergroting voor meer foto’s.