Met het oog op de aanstaande reglementswijziging waarmee het mogelijk zou moeten zijn om een bestaand 1000cc motorblok in een prototype chassis te hangen is de Zwitserse chassis bouwer Eskil Suter druk bezig om zoÕn motor in elkaar te zetten, een eerste test wordt deze zomer verwacht.
Eskil Suter is geen vreemde in het Grand Prix wereldje. De voormalig 250cc en 500cc rijder is al enkele jaren actief in als framebouwer en heeft in het verleden de rijwielgedeeltes gebouwd voor onder andere Foggy Petronas, MuZ, Kawasaki en Ilmor. Tegenwoordig is Suter actief met zijn Suter MMX machine in het Moto2 kampioenschap maar het zou zo maar kunnen dat we de rijwielgedeeltes van de Zwitser ook in de MotoGP klasse in actie zullen zien komen.<br /> <br /> Suter is namelijk druk bezig om met het oog op het nieuwe reglement, waarin onder andere een productie motorblok in een prototype chassis mag worden geplaatst, een machine te ontwikkelen op basis van het snelle BMW S1000R motorblok en als alles goed gaat dan is de machine in juli of augustus klaar om te testen.
<blockquote>ÒWe denken dat we de motor in juli klaar hebben om er mee te kunnen rijden. We zouden graag klaar zijn voor de tweede MotoGP test halverwege augustus in Brno. Onze rijder zou dan Roberto Rolfo zijn die ook onze testrijder in de Moto2 klasse is,Ó vertelde Suter.<br /> </blockquote>Vooralsnog zou de nieuwe regelgeving in 2012 in gaan maar de verwachting is dat dit soort machines mogelijk al in 2011 worden toegelaten om zo het startveld te vergroten. <br />