Het is bekend dat testtijden niet altijd alles zeggen, we weten bijvoorbeeld niet hoe vol de tanks zijn of wie er met wat bezig is. James Toseland deelt die mening en besteed zijn werk in deze fase liever aan het leren kennen van zijn nieuwe machine dan het zetten van snelle tijden op kwalificatiebanden.
James Toseland is bezig aan zijn tweede test met de Yamaha van het Tech 3 team en is zich tot nu toe voornamelijk aan het concentreren op het rijden met racebanden, wat hij op dit moment ook belangrijker vindt. Toch zal hij een keer aan de kwalificatiebanden moeten gaan geloven maar daarvoor wil hij eerst de machine door en door kennen.
De 27 jarige Brit doet het niet verkeerd maar het is toch nog wennen op deze 800cc machines die, ondanks dat hij de zware Superbike viertakten gewend is en een van de fitste rijders in het WK Superbike was, toch kan merken dat het rijden met de M1 fysiek zwaar is.
Toseland moest een geplande lange run afbreken nadat een rode vlag situatie was ontstaan als gevolg van een valpartij van collega MotoGP debutant Alex de Angelis en was eigenlijk wel een beetje opgelucht.
"Ik zou liegen als ik niet toegaf dat er ook even opluchting was, ik ben deze lange inspanningen nog niet gewend met deze motoren, ik had wel een goed ritme en ondanks dat ik niets wilde forceren kwam ik toch op tijden van hoog in de 1.41," vertelde Toseland.
"De motor voelt erg goed. Dit circuit is duidelijk minder hobbelig dan het circuit van Sepang waardoor de motor soepeler over de baan gaat, je hebt hier ook absoluut minder last van chatter. De motor lijkt makkelijker te doen wat ik wil, maar dat heeft misschien ook wel te maken met het feit dat ik dit circuit iets beter ken dan de baan in Maleisië. Ik heb alleen de positie van het stuur veranderd om hier meer ontspannen te kunnen blijven tijdens het remmen, de remkracht is zoveel groter dan ik gewend was. Het is echt een aanslag op mijn armen."
Toseland zal op de laatste testdag voor de MotoGP onderhevig is aan een testverbod misschien wel een kwalificatieband gebruiken, maar hij ziet zelf de noodzaak er niet van.
"Als ik zou willen kan ik wel een kwalificatieband krijgen of met minder benzine rijden om sneller te lijken, maar voor mij zijn race tijden belangrijker. Begrijp me niet verkeerd, ook het rijden op kwalificatie banden zal ik onder de knie moeten krijgen want het is een belangrijk onderdeel bij het racen. Het maakt niet uit als je op racebanden competitief bent en vervolgens maar als 15e van start gaat. Ik zal hard moeten werken aan het rijden met kwalificatiebanden om zo het vertrouwen te krijgen om 1,5s per ronde sneller te gaan. Je moet de motor dan echt door en door kennen want je gaat dan echt snel. Maar het heeft pas zin om die laatste stappen te zetten als ik de motor veel beter ken. Dan pas kan je anderhalve seconde sneller gaan in die ene ronde. Het is heel makkelijk om te zeggen je moet later remmen en eerder op het gas gaan, maar in werkelijkheid is het iets moeilijker dan dat."