MotoGP transfermolen: Alle geruchten, en wie rijdt waar in 2024

12460
marco-bezzecchi
Marco Bezzecchi | foto© VR46 Racing

Het 2023 MotoGP seizoen is nog in volle gang, sterker nog er zijn pas vijf Grand Prix weekenden verreden, maar ondertussen wordt er door de teambazen en verschillende persoonlijke managers van de coureurs al druk gewerkt aan de plannen voor 2024. Onderstaand de reeds bezette plekken, de nog in te vullen plekken en de geruchten die op dit moment de ronde doen in de paddock.

Op dit moment telt de MotoGP categorie 22 coureurs verdeeld over 11 teams.  Van deze 11 teams hebben 5 teams de status van een Factory Team (fabrieksteam) en vallen de overige 6 teams in de categorie Independent Team (satellietteam).







Onderstaand de huidige MotoGP Teams en hun coureurs:

  • Ducati Lenovo Team (Pecco Bagnaia, Enea Bastianini)
  • Monster Energy Yamaha MotoGP (Fabio Quartararo, Franco Morbidelli)
  • Red Bull KTM Factory Racing (Brad Binder, Jack Miller)
  • Aprilia Racing (Aleix Espargaró, Maverick Viñales)
  • Repsol Honda Team (Marc Márquez, Joan Mir)
  • Mooney VR46 Racing Team (Luca Marini, Marco Bezzecchi)
  • GASGAS Tech3 Factory Racing (Pol Espargaró, Augusto Fernández)
  • Prima Pramac Ducati (Johann Zarco, Jorge Martin)
  • LCR Honda Team (Alex Rins, Takaaki Nakagami)
  • CryptoDATA RNF MotoGP Team (Miguel Oliveira, Raúl Fernández)
  • Gresini Racing Ducati (Alex Márquez, Fabio Di Giannantonio)

Fabrieksteams
De fabriekscoureurs bij Ducati, Honda, KTM als ook Aprilia hebben allen een nog na dit seizoen doorlopend contract op zak. Bij Yamaha daarentegen heeft alleen Fabio Quartararo een nog na dit seizoen doorlopend contract op zak, het contract met Franco Morbidelli loopt aan het einden van dit seizoen af. De grote vraag is of men bij Yamaha nog vertrouwen heeft in een wederopstanding van de Italiaan. De afgelopen tijd liet men bij Yamaha steeds doorschemeren dat men pas in de zomer een beslissing zou gaan nemen en dat Morbidelli tot die tijd de kans kreeg zich te bewijzen. Met nog drie Grand Prix weekenden te gaan tot aan de zomerstop (Mugello, Sachsenring en Assen), 40 gescoorde WK punten en een 13e plaats in de tussenstand van het kampioenschap heeft Morbidelli nog niet echt potten kunnen breken. De kansen op een langer verblijf bij Yamaha lijken dan ook met de dag kleiner te worden.

Nu roept Yamaha het niet hardop maar het is binnen de paddock een publiek geheim dat Yamaha al geruime tijd gesprekken voert met Jorge Martin over een mogelijke overstap van Ducati naar Yamaha. De huidige Prima Pramac Racing coureur stak de afgelopen maanden niet onder stoelen en banken dat hij in 2024 graag in een fabrieksteam zou willen rijden. De Spanjaard kan het namelijk nog steeds moeilijk verkroppen dat Ducati voor dit seizoen de keuze heeft laten vallen op Enea Bastianini als de nieuwe collega van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. Een overstap naar Yamaha leek dan ook de enige optie, dit aangezien dit het enige beschikbare fabriekszitje is voor het komende seizoen. Zowel Yamaha als ook Martin ontkenden hun wederzijdse belangstelling niet, maar onlangs in Le Mans zagen we toch de eerste twijfel bij Martin. Zo liet hij tijdens de Franse Grand Prix ineens doorschemeren toch nog graag een jaar bij Pramac Racing te willen blijven.

Nu Martin geen done deal lijkt voor Yamaha zal men haar pijlen zo goed als zeker richten op Marco Bezzecchi, dit seizoen al twee keer winnaar van een Grand Prix en momenteel de nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap. Of dit een reële optie is, dat lijkt nog maar de vraag maar aan de andere kant zou dit zo maar eens een voorzet kunnen zijn naar een oplossing op langere termijn. Het is namelijk een publiek geheim dat het huidige Mooney VR46 Racing Team in 2025 zo goed als zeker de overstap gaat maken van Ducati naar Yamaha en deze deal een eerste aanzet is naar de samenwerking tussen het team van Valentino Rossi en Yamaha.

Mocht deze deal werkelijkheid worden dan zou Morbidelli op zijn beurt de plaats in kunnen nemen van Bezzecchi binnen Mooney VR46 Racing en zo niet alleen actief kunnen blijven in de koningsklasse maar ook als coureur binnen de VR46 Riders Academy familie.

Een andere optie voor Yamaha is Toprak Razgatlioglu. De momenteel in het FIM Superbike World Championship acterende Yamaha coureur heeft hier wel oren naar maar het betekend ook een risico voor Yamaha. Nu zal niemand twijfelen aan het talent van Razgatlioglu en zal geen enkele kenner twijfelen aan het feit dat hij niet zal slagen als coureur in de koningsklasse. Het risico zit hem met name in de tijd, ondanks de uitzonderlijke kwaliteiten van Razgatlioglu als coureur zal ook hij tijd nodig hebben om zich het niveau in de koningsklasse eigen te maken, tijd die er in het geval van Yamaha eigenlijk niet is. Daarnaast is er Yamaha ook veel aangelegen om Razgatlioglu aan boord te houden en hem ook de komende seizoenen te zien schitteren in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Kortom, de invulling van het enige beschikbare MotoGP fabriekszitje voor 2024 is nog een vraagteken en zeker nog geen done deal.

Independent Teams
Als we dan naar de beschikbare plaatsen gaan binnen de Independent Teams, dan zien we dat er hier ruimte is voor verschuivingen aangezien een aantal van de huidige contracten aan het einde van dit seizoen aflopen.

Prima Pramac Racing
Nu Martin de voorkeur geeft aan een langer verblijf bij Ducati lijkt zijn enige optie een langer verblijf bij zijn huidige team. Johann Zarco, wiens contract ook aan het einde van dit seizoen afloopt, lijkt op dit moment zo goed als zeker van het tweede zitje binnen het team. Mochten de prestaties van Zarco de komende races echter tegenvallen dan lijkt Bezzecchi ook voor deze plaats de meest voor de hand liggende opvolger. De kans dat het zover zal komen lijken echter nihil, dit vanwege het feit dat men bij Ducati los van de prestaties nog steeds heel erg gecharmeerd is van de inbreng van de ervaren Zarco in zijn rol als testcoureur. De Fransman doet namelijk ook tijdens de Grand Prix weekenden heel veel nuttig werk voor de Italiaanse fabrikant, iets dat regelmatig ten koste gaat van zijn eigen prestatie maar wel degelijk van groot belang is voor de fabriek en de overige Ducati MotoGP coureurs.

LCR Honda
Alex Rins zal ook in 2024 in de kleuren van het LCR Honda Team Castrol actief zijn. Anders is dat voor Takaaki Nakagami binnen het LCR Honda Team Idemitsu. Het contract met de Japanner loopt na dit seizoen af, zijn plaats zal zo maar eens ingenomen kunnen gaan worden door zijn landgenoot Ai Ogura. Ogura werd vanwege zijn uitstekende prestaties in de Moto2 klasse ook voor dit seizoen al regelmatig genoemd als de belangrijkste kandidaat, maar zoals bekend zijn de prestaties van Ogura dit seizoen nog niet geweldig te noemen, iets dat mede veroorzaakt wordt door een trainingsongeval vlak voor aanvang van het seizoen en het daardoor missen van de eerste Grand Prix weekenden in 2023.

CryptoDATA RNF MotoGP Team
Binnen het team van Razlan Razali en Wilco Zeelenberg lijken er op voorhand geen wijzigingen plaats te vinden. Zowel Miguel Oliveira als ook Raul Fernandez hebben beiden een na dit seizoen doorlopend contract op zak.

GASGAS Factory Racing Tech3
De momenteel geblesseerde Pol Espargaró heeft een contract tot aan het einde van het seizoen 2024, de verwachting is dan ook dat de Spanjaard in 2024 binnen het team actief zal blijven. Anders is dat voor Augusto Fernandez, de dit seizoen als Moto2 wereldkampioen in de klasse debuterende Spanjaard heeft een contract tot aan het einde van dit seizoen. Wel heeft Fernandez een optie in zijn contract voor 2024. Ondanks zijn vierde plaats afgelopen week in Le Mans weet je het maar nooit binnen de Oostenrijkse KTM familie. De momenteel in de Moto2 klasse acterende Pedro Acosta staat namelijk aan de deur te kloppen. Nu weten we inmiddels dat KTM & GASGAS Motorsport-directeur Pit Beirer Acosta ook in 2024 graag als coureur in de Moto2 klasse ziet, maar wat als de Spanjaard een aanbod krijgt van een andere fabrikant? In dit geval zal men keuzes moeten maken, en we weten inmiddels hoe dat een jaar geleden is gegaan.

Gresini Racing MotoGP
Ondanks dat Alex Márquez slechts een eenjarig contract heeft lijkt zijn positie voor 2024 niet ter discussie te staan. De Spanjaard geniet niet alleen de steun van de Ducati fabriek, hij zorgde er ook voor dat de Spaanse sponsor Estrella Galicia 0,0 aan boord kwam bij het Italiaanse familieteam. Los van het feit dat men tevreden is met zijn optreden tot nu toe zijn deze twee zaken van dusdanig groot belang voor Gresini Racing MotoGP dat men de jongste van de twee Marquez broers graag aan boord wil houden. Anders is dat voor Fabio Di Giannantonio, zijn plaats binnen het team zou zomaar eens ingenomen kunnen worden door Tony Arbolino, de Italiaan die momenteel aan de leiding gaat in de tussenstand van het Moto2 wereldkampioenschap.

Mooney VR46 Racing Team
Luca Marini lijkt voor 2024 zo goed als zeker van zijn plaats. Anders is dat momenteel voor Bezzecchi. Zoals we al eerder noemden is de Italiaan momenteel de belangrijkste kandidaat om in 2024 de teamgenoot te worden van Fabio Quartararo binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Mocht Bezzecchi niet ingaan op dit aanbod dat zou een overstap op verzoek van Ducati naar Prima Pramac Racing ook nog een mogelijkheid zijn. Bezzecchi zal dan een contract tekenen als officieel Ducati fabriekscoureur en in 2024 ondergebracht worden bij het team waar Martin en Zarco momenteel actief zijn. In dit geval zal Ducati het met Zarco op een akkoordje moeten gooien en hem vanaf 2024 uitsluitend nog als MotoGP testcoureur in te gaan zetten. Mocht dit laatste het geval zijn dan zal Morbidelli ook in deze situatie de belangrijkste kandidaat zijn om in 2024 de teamgenoot te worden van Marini.

Geruchten
Zoals al in de titel vermeld, het betreft hier hoofdzakelijk geruchten die momenteel de ronde doen binnen de MotoGP paddock. Maar zoals zo vaak, waar rook is daar is vuur….. conclusie trekken heeft derhalve nog geen zin. Eén gerucht kunnen we inmiddels wel naar het land der fabelen verwijzen. In de Spaanse media wordt de afgelopen tijd namelijk druk gespeculeerd over een mogelijk nieuw MotoGP Team, een Husqvarna en door Red Bull gefinancierd MotoGP Team waar Marc Marquez en Pedro Acosta voor zouden gaan rijden. Navraag en enig onderzoek leerde ons echter dat dit de grootst mogelijke onzin is en dit niet zal gaan gebeuren, niet in 2024, niet in 2025 aangezien er simpelweg geen plaats is voor een dergelijk nieuw satelliet MotoGP team dat onder de vlag Husqvarna met KTM RC16 machines aan de start zou moeten gaan verschijnen.

De komende weken zullen echter wel de nodige andere kwartjes op hun plaats gaan vallen, en hiervan kunnen we zeggen……zodra er één schaap over de dam is dan volgen er vast en zeker meer.



Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • Maverick Viñales
  • MotoGP Sprint
  • Collin Veijer
  • Joan Mir
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus & Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Sam Lowes
  • Zonta van den Goorbergh
  • Alex Rins
  • Collin Veijer
  • Brad Binder
  • Jorge Martin
  • Joan Mir
  • Jack Miller
  • Augusto Fernandez
  • Proefstarts
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Danilo Petrucci
  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Johann Zarco
  • Brad Binder
  • Shark Grand Prix de France
  • Francesco Bagnaia
  • Pitwalk - donderdag
  • Shark Grand Prix de France
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.