MotoGP: Tweestrijd bij Repsol Honda

79

Voorafgaand aan de race waar beide rijders van het Honda fabrieksteam elkaar vorig jaar uitschakelden komt naar buiten dat er binnen het team een tweestrijd gaande is met betrekking tot de banden waar het team volgend jaar mee moet gaan rijden.

Dani Pedrosa schijnt het zetten van zijn handtekening steeds maar weer uit te stellen en zodoende Honda onder druk te zetten om volgend jaar met Bridgestone banden te gaan rijden terwijl Nicky Hayden wil dat Honda trouw blijft aan Michelin.







Men verwacht dat Pedrosa in Motegi zijn handtekening onder het contract zal zetten, of Pedrosa dit ook onder een contract zet waarin het team doorgaat met Michelin is dan de vraag. Veel opties heeft de Spanjaard niet meer aangezien nagenoeg alle posities binnen de fabrieksteams al zijn ingevuld. Ducati, Yamaha en Suzuki zijn al voorzien terwijl ook Kawasaki twee rijders heeft bevestigd. Bij Kawasaki is echter nog geen duidelijkheid over de inzet van een derde machine. Dit was eerst ook bij Suzuki ter sprake gekomen maar de fabrikant uit Hamamatsu heeft inmiddels aangegeven komend jaar geen derde machine in te gaan zetten. De enige plaats die over is, is zijn eigen plaats of bij satelliet teams zoals Gresini. We mogen dus verwachten dat Pedrosa, ongeacht het bandenmerk waar het team volgend jaar mee gaat rijden, bij Repsol Honda blijft maar zeker is dat nog niet.

Teamgenoot Nicky Hayden is van mening dat Honda niet overhaast moet reageren en de lange samenwerking met Michelin niet op het spel moet zetten. Hayden hoopt in ieder geval betrokken te worden bij een beslissing.

"Ik heb de geruchten gehoord over dat hij alleen terug zou komen als we van bandenmerk zouden wisselen," vertelde de regerend wereldkampioen. "Ik heb Honda verteld dat als ze een beslissing gaan maken dat we er dan als team bij betrokken moeten zijn. Honda en Michelin werken al lang samen. Je kan niet 1-2-3 overstappen en ik vind loyaliteit erg belangrijk."

"Bridgestone verdient het om te winnen, ze werken hard en doen het gewoon goed," vervolgde Hayden. "Ik heb ook mijn kritiek gehad en heb gedacht aan het rijden met één enkel bandenmerk of een overstap naar Bridgestone maar dat is simpelweg niet de oplossing, dat is misschien wel de makkelijke uitweg. We moeten er gewoon samen met Michelin uit zien te komen, we zitten in hetzelfde schuitje."