Tijdens het Grand Prix weekend in Le mans, Frankrijk, legde Dorna directeur Carmelo Ezpeleta een voorstel op tafel voor een vervanging van de 250cc klasse, deze zouden vanaf 2011 vervangen gaan worden door viertakten van meer dan 600cc.
Op zaterdagmiddag was er overleg met de Grand Prix Commissie – bestaand uit Dorna, de FIM, de IRTA, de MSMA en race directeur Paul Butler over de toekomst van de 250cc klasse die het met steeds minder deelnemers moet doen (dit jaar 23 tegenover 38 in de 125cc). Carmelo Ezpeleta, de algemeen directeur van Dorna, legde tijdens deze bijeenkomst een voorstel op tafel voor een vervanging van de 250cc tweetakten voor 600cc viertakten.
Het voorstel, waar nu over wordt nagedacht en waar tijdens de bijeenkomst op 7 juni in Barcelona een definitief besluit over maakt, luidde als volgt:
De 250cc tweetaktmachines worden op aandringen van de fabrikanten vervangen door viertaktmachines tussen de 625 en 650cc. Oorspronkelijk was er ‘ronde’ cilinderinhoud bedacht maar men wilde met 600cc machine niet botsen met het WK Supersport.
"De MSMA heeft voorgesteld dat we tot eind 2010 rijden met de 250c tweetakten om dan in 2011 te beginnen met een nieuwe viertaktcategorie en dat gaan we ook doen. We willen dat de klasse concurrerend en goedkoop blijft, daarnaast moeten het prototypes zijn," vertelde Ezpeleta.
Voor de nieuwe viertaktklasse zouden er preventieve maatregelen worden genomen om er voor te zorgen dat de kosten niet explosief gaan stijgen. Zo zal tractiecontrole verboden zijn en zal er met een standaard ECU gereden gaan worden.