Voor aanvang van het 2009 seizoen werd uit het oogpunt van kostenbesparing gekozen om de trainingen in te korten tot 45 minuten en de complete vrijdagochtendsessie te laten vervallen. Na klachten van de rijders is besloten om de trainingen weer wat langer te maken.
Al bij de eerste race van het seizoen werd er door de rijders volop geklaagd over de ingekorte trainingen, er zou namelijk niet genoeg tijd zijn om de motoren naar behoren af te stellen. De extreme weersomstandigheden waren wat dat betreft ook niet handig en dat heeft de Grand Prix veiligheidscommissie en de FIM doen beslissen om de trainingstijden weer te verlengen tot een uur.
Op de eerste trainingsdag, met nog steeds alleen een training in de middag, hebben alle klassen een uur de tijd maar op de tweede trainingsdag vallen we terug in het oude schema: 40 minuten voor de 125cc klasse en 60 minuten voor de MotoGP en de 250cc klasse. De kwalificatie wordt bestaat net als nu voor de 125cc klasse uit 40 minuten training, de MotoGP klasse 60 minuten en de 250cc klasse 45 minuten.
Het nieuwe tijdschema is als volgt:
vrijdag | ||
12:40-13:40 | 125cc | vrije training |
13:55-14:55 | MotoGP | vrije training |
15:10-16:10 | 250cc | vrije training |
zaterdag | ||
09:00-09:40 | 125cc | vrije training |
09:55-10:55 | MotoGP | vrije training |
11:10-12:10 | 250cc | vrije training |
13:00-13:40 | 125cc | kwalificatie |
13:55-14:55 | MotoGP | kwalificatie |
15:10-15:55 | 250cc | kwalificatie |
zondag | ||
08:40-09:00 | 125cc | warm-up |
09:10-09:30 | 250cc | warm-up |
09:40-10:00 | MotoGP | warm-up |
11:00 | 125cc | race |
12:15 | 250cc | race |
14:00 | MotoGP | race |